خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج سازندگی به عرصه اقتصاد مقاومتی ورود کرده و در ۲ سال اخیر با راه اندازی واحدهای کوچک تولیدی صد هزار شغل ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۰۰۰۵۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار نقدی رئیس سازمان مستضعفین در اختتامیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: موضوع این کنگره موضوع روز کشور است این واژه ای که ولی امر زمان ابداع کردند را خودشان باید تبیین نمایند. باید ببینیم آیا چنین چیزی در شرایط کنونی ممکن است اگر چنین چیزی ممکن نبود قطعا از طرف ایشان مطرح و تبیین نمی شد.

وی همچنین گفت: باید اقتصادی داشته باشیم که یا صددرصد آنچه نیاز داریم تولید کنیم و یا تونایی بالقوه داشته باشیم که در صورت ضرورت تولید نماییم یا یک بازار تضمین شده برای ما وجود داشته باشد یا اینکه قدرت انعطاف در تغییر نیازها را داشته باشیم.


* تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان مستضعفین به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید است اگر تولید ملی شکل بگیرد در پرتو آن تمام مشکلات اقتصادی حل می شود برای تولید پایدار اولین نیاز ما نیاز به مواد اولیه است تمام مواد جدول مندلیوف در ایران موجود است اغلب مواد اولیه پرمصرف به صورت خام از کشور ما صادر می گردد.

وی به ویژگی های بارز ایران در بحث اقتصادی اشاره کرد و گفت: مسئله بعدی که یک اقتصاد نیاز دارد انرژی است که ما رتبه اول دنیا را داریم نقدینگی مسئله بعدی یک اقتصاد کامل است 670 هزار میلیارد تومان با توجه به رشد 30 درصد نسبت به سال قبل داریم که نیاز کشور را از لحاظ نقدینگی تأمین می کند اینها به غیر از طلا و ذخیره ارزهای خارجی کشور است که به وفور موجود  است.

سردار نقدی با اشاره به نیاز یک اقتصاد به علم و دانش افزود:  نیاز دیگر اقتصاد دانش و علم است که ایران رتبه 17 علمی را دارد و ما 11 برابر متوسط دنیا پیشرفت علمی داریم وجود چهار هزار و 800 دانشجو مهر تأییدی بر این قضیه است مسئله دیگر وجود نیروی کار است که کشور ما نیروی کار جوان به تعداد زیاد دارد درهر خانه ای که نگاه کنیم نیروی جوان تحصیل کرده متقاضی کار وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با بیان اینکه در اطراف ایران یک بازار بالقوه وجود دارد گفت: اگر بخواهیم یک تولید خوب داشته باشیم نیاز به بازار آرام و باثبات داریم یک بازار با 400 میلیون مشتری در اطراف مرزهای ایران وجود دارد کمی آن طرف تر از مرزها یک بازار دو میلیارد نفری در اطراف ایران وجود دارد که دسترسی به این بازارها برای ما ممکن است.

نقدی همچنین اظهار داشت: مسئله دیگر بحث امنیت غذایی است که در کشور ما نزدیک به 58 میلیون هکتار زمین قابل زراعت وجود دارد که امروزه حدود 16 میلیون هکتار تنها در دست زراعت است دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی داریم که همین می تواند کل غذای کشور را تأمین کند اینکه رهبری می فرمایند برای 200 میلیون نفر می توانیم غذا تولید کنیم کاملا صحیح و حرفی علمی است.

* 2 گره مهم در اقتصاد کشور/ مدیریت باید جهادی باشد

وی همچنین به مشکلات اقتصاد کشور اشاره کرد و آنها را در دو نکته دانست و افزود: گره اقتصاد کشور در دو نکته است این گره ها را می توان در نامگذاری سال دید گره اول گره مدیریت است همه منابع موجود است ولی برای این منابع نیاز به یک مدیریت جهادی داریم مدیریتی که باور داشته باشد می تواند ایران جزو پنج کشور منحصر به فرد دنیاست پیاده کردن یک اقتصاد کامل در ایران راحت تر از 90 درصد بقیه دنیاست در کمتر کشوری این همه امکانات با هم جمع است مشکل اصلی کشور ما گره مدیریت است.

سردار نقدی به فقدان مدیریت جهادی در کشور اشاره کرد و گفت: باید باور کنیم که می توانیم از این امکانات استفاده کنیم برای حل مشکلات کشور باید به ظرفیت ها توجه کرد برخی در داخل کشور حرف استعماری می کنند سیاست نکاشت و مزیت داشتن در تولید آبگوشت بزباش صددرصد استعماری است این ادبیات نشان از عدم باور در مدیران ماست اگر می گویند کمبود آب داریم باید بهتر بکاریم نه اینکه نکاریم.

وی به کمبود بهره وری در زمینه های کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: بهره وری زمین های کشاورزی و کشاورزان ما بسیار کمتر از حد مطلوب است میزان برداشت کشاورز ممتاز ما سه تا هشت و نیم برابر متوسط برداشت کشور است یعنی بین سه تا هشت و نیم برابر محصولات ما قابل افزایش هستند. یک برنجکار معمولی 6/4 تن برنج در زمین می کارد در صورتی که برنجکار نمونه در همان متراژ زمین 6/15 تن برنج می کارد باور در زمینه مدیریتی وجودندارد علم و دانش این تفاوت را ایجاد کرده است داشتن علم باعث پیشرفت می شود کشاورزی ما علمی نیست و بومی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حضور بسیج در عرصه کشاورزی کشور گفت: بسیجی ها در زمینه کمک به کشاورزان در قالب طرح همگام با کشاورز حرکت های را آغاز کرده اند اینکه وزیر جهاد کشاورزی دولت پیش گفته می توان تولیدات کشاورزی را در عرض سه تا پنج سال در یک برنامه ریزی مدون به دو برابر افزایش داد درست است و عملیاتی است ولی ما نگاهمان گاهی به بیرون از کشور است.

سردار نقدی به نبود اطلاعات کافی در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: نبود اطلاعات کافی ضعف دیگر ماست خیلی از اطلاعات مورد نیاز ما در دسترس نیست ما برای تهیه یک قطعه کوچک یک صنعت بسیار به زحمت می افتیم و حتی به خودمان زحمت نمی دهیم که تولید کنیم به همین دلیل به راحتی متوسل به خارج از کشور می شویم و با هزینه گزافی آن را تهیه می کنیم برنامه ریزی و راهبرد حساب شده مورد نیاز است سیاست ها خوب نوشته می شود ولی عملیات اجرایی مناسب نیست.

* تعطیلی 6 هزار واحد تولیدی بزرگ و متوسط در شهرهای صنعتی کشور

وی به تعطیلی برخی از کارخانجات تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: شش هزار واحد تولیدی بزرگ و متوسط در شهرهای صنعتی کشور تعطیل هستند اینها یا در حین تولید تعطیل شده اند و یا پروانه تولیدگرفته اند ولی شروع به کار نکرده اند خیلی از این کارگاه های تولیدی که فعال هستند زیر 50 درصد تولید می کنند. در برخی از کشورهای دنیا تولید بدون کارخانه در دستور است چرا ما در کشور به این مشکلات گرفتار شدیم.

* مدیریت جدید اقتصاد را رها کرده است

سردار نقدی افزود: مدیریتی در دوره ای صددرصد انقباضی عمل کرده و مدیریت جدید اقتصاد را رها کرده و می گوید بازار خود به تعادل می رسد و این اتفاقات به ما ربطی ندارد خب به چه کسی مربوط است ما اگر متولی تولید هستیم باید در صحنه حاضر شویم و مشکلات را حل کنیم باید دخالت کنیم و زمینه ها را برای بهره وری فراهم کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به مغفول ماندن طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: طرح کاداستر 40 سال است که بر زمین مانده است چرا زمین های کشاورزی سند ندارد تا کشاورز بتواند از طریق سند زمین خود وام برای تجهیزات و بهره وری بگیرد ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط اینها با دولت کجاست.

وی همچنین گفت: برخی فکر می کنند پیشرفت صنایع دفاعی ایران به خاطر سرازیر شدن سرمایه به این بخش بوده است خیر بعد از اینکه صنایع دفاعی ایران تحریم های شدیدی شد ما به دانشگاه ها مراجعه کردیم و الان پروژه های ما را دانشگاه ها انجام می دهند اما متأسفانه امروزه صنایع با دانشگاه ها غریبه اند ارتباط صنعت و دانشگاه باعث نوآوری می شود چه کسی باید کرسی بین دانشگاه و صنعت را برقرار کند و همه را به پای کار بکشاند.

* با یک دستور اداری می توان جلوی قاچاق حتی یک تلفن همراه را هم گرفت

سردار نقدی گفت: رها کردن بازار باعث نیامدن سرمایه است آن قدر مسیرهای ثروت های بادآورده باز شده که کسی ریسک حضور در صنعت را نمی پذیرد اینها همگی دلیل پیام ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد فساد اقتصادی است، فساد اقتصادی مهم ترین مانع تولید و رسیدن سرمایه به تولید است مبارزه با فساد شدنی است با یک دستور اداری می توان جلوی قاچاق حتی یک تلفن همراه را هم گرفت بخش اعظم تلفن همراه و رایانه های قابل حمل کشور قاچاق است در همه زمینه ها این امکان وجود دارد ولی مدیریت مناسب نیاز است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین بااشاره به بحث قاچاق سوخت گفت: قاچاق سوخت قابل مهار است در زمانی که در آن مسئولیت بودم توانستیم جلوی قاچاق یک میلیارد دلار از سوخت را بگیریم.

* مقررات دست و پا گیر تولید را زمین گیر کرده است

وی به وجود مقررات دست و پاگیر در مقابل تولید اشاره کرد و گفت: مقررات دست و پا گیر تولید را زمین گیر کرده است.

نقدی با اشاره به قسمت دوم شعار سال گفت: رهبری معتقد است که عزم ملی باعث حل بسیاری از مشکلات است ایشان اعتقاددارند اگر مردم به صحنه بیایند می توانند مشکلات اقتصاد را نیز حل کنند متأسفانه امروز همه افراد منتظر هستند که پشت میز بنشینند این یک معضل فرهنگی است تحرک مردم دراقتصاد نیاز به تحرک مدیریت دارد در دولت قبل پیشنهاداتی برای حل مشکلات اقتصادی دادیم جلساتی برگزار شد ولی به پیشنهادات ما توجهی نشد البته به این دولت نیز پیشنهاداتی داده ایم.

وی به شعارزدگی در زمینه بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری سیاست ها را پیشنهاد و ابلاغ کردند نشست ها و کنگره های زیادی برگزار شده ولی باید وارد عمل شد بسیج سازندگی در این زمینه ورود کرده است و در دو سال اخیر با راه اندازی واحدهای کوچک تولید توانسته صد هزار شغل ایجاد کند در عرصه نفت یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کنیم که اگر این نفت خام به محصول تبدیل شود در کشور هیچ بیکاری باقی نمی ماند چرا آنها ما را تحریم کنند و ما آنها را تحریم نکنیم اگر قطعات و ابزار صنعت نفت در داخل تولید شود بیش از سه و نیم میلیارد دلار ذخیره ارزی خواهیم داشت.

سردار نقدی بیان کرد: باید به ظرفیت بزرگ داخل و ملت توجه کرد زیرا در صحنه بودن ملت فقط در راهپیمایی ها و صندوق رای نیست پتانسیل بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارد که باید آنها را به حالت بالافعل درآوریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها