خبرهای داغ:
نماینده مردم تهران گفت: اگرچه توافق هسته‌ای با ۱+۵ در ژنو انجام شد، اما توافق اصلی بین آمریکا و عربستان در کاهش قیمت نفت بود.
کد خبر: ۸۵۰۰۰۶۶
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد بذرپاش صبح امروز در همایش "مداحان برگزیده جوان" در مشهد تصریح کرد: سال 82 در آغاز مذاکرات هسته‌ای با غرب، تعداد سانتریفیوژهای ما در حدود 300 تا 400 ماشین بوده است که آن رقم حتی یک پانزدهم میزان سانتریفیوژ امروز محسوب نمی‌شود. در آن موقعیت ایران با کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در حال مذاکره بود که سپس سه کشور روسیه، آمریکا و چین به مذاکرات اضافه شدند و مذاکرات تحت عنوان 3+3 نام گرفت.

وی گفت: در ادامه این مذاکرات به 1+5 تغییر نام داد. طی مذاکرات سه‌روزه‌ای که در تهران به انجام رسید، غربی‌ها پیشنهاد تعلیق را دادند که این موضوع مورد اعتراض تیم مذاکره‌کننده ایران شامل آقای روحانی به عنوان رئیس و آقای ظریف به عنوان عضو تیم قرار گرفت، لذا موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقال یافت و آنها اعلام کردند ایران با این تعلیق موافقت کند، در نهایت نیز بزرگترین اشتباه ممکن رخ داد و این تعلیق را پذیرفتیم. در پی این تعلیق آنها بازهم جلو آمدند و به بهانه‌های مختلف گفتند باید تأسیسات را پلمپ کنید و این پلمپ تا حدود انتخابات 84 ادامه یافت و در آن برهه فک پلمپ به دستور رهبر معظم انقلاب صورت گرفت.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه از زمان فک پلمپ تا سال 87 ایران به لحاظ هسته‌ای به دستاوردهای زیادی رسید، تأکید کرد: آن زمان قبل از انتخابات 88 بود که گروه 1+5 بار دیگر خواستار توقف غنی‌سازی ایران و در مقابل موظف به لغو تحریم‌ها شدند اما این موضوع با وجود حسن نیت ایران، هیچ‌گاه از سوی غربی‌ها عملی نشد. پس از انتخابات 88 آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران موضع گرفتند و ایران را کشوری آدم‌کش معرفی کردند و به همین دلیل گفتند ما در این شرایط با ایران مذاکره نمی‌کنیم.

وی گفت: فتنه‌گران بخش عمده اطلاعات داخلی را به دشمن فروختند و یکی از دلایل افزایش فشارها و تحریم به ملت ایران نیز همین موضوع بود. با این وجود امروز نظام ما به لحاظ اطلاعاتی مانند قبل نیست. امروز ما سیاست اصلی ما دفع تجاوز دشمن است نه سیاست برد-برد. اگرچه توافق هسته‌ای با 1+5 در ژنو انجام شد، اما توافق اصلی بین آمریکا و عربستان در کاهش قیمت نفت بود که باعث شد نفت به پایین‌ترین نرخ خود در سال‌های اخیر برسد و اکنون اگر تمام تحریم‌ها برداشته شود، درآمد نفتی ایران به سه ماه قبل بازمی‌گردد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها