رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط وزارت اطلاعات، ۸۴ درصد ملت ایران پاسخ داده‌اند که ما نسبت به پاسخگویی نیروهای نظامی کشور به عکس‌العمل دشمنان مطمئن هستیم.
کد خبر: ۸۵۰۰۵۵۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، سرلشکر سید حسن فیروزآبادی در شانزدهمین همایش پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران با اشاره به این جمله رهبری (باید همواره مورد باور و اطمینان‌بخش ملت باشیم) اظهار داشت: موسسه نظرسنجی خرد وزارت اطلاعات یک نظرسنجی از مردم در سراسر کشور انجام داده که بر اساس این نظرسنجی 84 درصد ملت ایران پاسخ داده‌اند ما نسبت به اینکه نیروهای نظامی کشور نسبت به دشمنان کشور و انقلاب پاسخ مطمئنی می‌دهند اطمینان داریم.

وی ادامه داد: امروز در تمام دنیا همه حاکمان و مسئولان سیاسی، فرهنگی و قضایی قانع شده‌اند که پیشگیری از عوامل بوجود آورنده اقدام مجرمانه در انسان‌ها در اقدامات کیفری و جزایی ترجیح دارد. یعنی اگر دستگاهی برای اقدامات پیشگیری درست کنیم این دستگاه نه تنها موجب کاهش جرم می‌شود بلکه بر دستگاه قضایی نیز برتری دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: مسئله پیشگیری از جرم یک مسئله جدی جهانی و بشری و یک احساس نیاز واقعی است. آقای بهرامی (رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح) کسی بود که ابتدا به عنوان مسئول پیشگیری از وقوع جرم کار خود را در سازمان قضایی نیروهای مسلح آغاز کرد و بعدها نیز به عنوان رئیس این سازمان منصوب شد و با جدیت این موضوع را پیش برد.

فیروزآبادی تاکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم کار درست و واجبی است و همه دنیا نیز به ضرورت آن رسیده‌اند، اما به کیفیتی که امروز جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از وقوع جرم دست یافته در کشورهای دیگر وجود ندارد. زیرا ما به خاطر اسلام و جمهوری اسلامی توانسته‌ایم در یک جریان سالم حرکت کنیم و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم.

وی تاکید کرد: به جای اینکه صرفا مقررات کیفری و ملزومات آن را کامل کنیم بهتر است همزمان به فکر پیشگیری از عواملی باشیم که به اعمال مجرمانه منجر می‌شود و اسلام بهترین آموزه‌های پیشگیری از وقوع جرم را به ما هدیه داده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح و ستاد کل باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کنند که یک واحد درسی آموزش جرم‌شناسی اسلامی و پیشگیری از جرایم مبتنی بر آموزه‌های قرآنی در دوره کاردانی و دو واحد نیز در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اجباری شود چرا که گنجاندن واحدهای درسی پیشگیری از وقوع جرم بهترین روش مبارزه با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از جرایم مختلف است.

فیروزآبادی با اشاره به جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه نیروهای مسلح مایه قوام و استقلال کشور هستند و اینکه حصار نیروهای مسلح نباید قابل نفوذ باشد، تصریح کرد: از این جملات به این نتیجه می‌رسیم که اگر در یکی از اعضای نیروهای مسلح یا سنگرهای ما جرمی اتفاق بیفتد دشمن از همان جا نفوذ می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزه‌های قرآنی عمیق‌ترین توجه را به علل و عوامل جرم زدایی دارد اضافه کرد: قرآن مجید با آموزه‌های پرورشی، تربیتی و تعلیم و تزکیه سعی می‌کند انسان را بسازد و خدا و تقوا را محور قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود با اشاره به جملاتی دیگر از رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نیروهای مسلح اضافه کرد: پشگیری نباید فقط برای اتفاق نیفتادن جرم باشد بلکه باید به قدری در این زمینه کار کنیم که نیروهای مسلح در برابر انواع جرم مصون بشوند.

فیروزآبادی تاکید بهبود وضعیت پیشگیری از وقوع جرم، اثربخشی در پیشگیری از وقوع جرایم در چشم‌انداز 20 ساله و فراهم‌سازی موجبات اقتدارسازی نیروهای مسلح را از جمله انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از قوه قضائیه و نیروهای مسلح در امر پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای درباره آزادسازی مهران پرداخت و گفت: در موضوع آزادسازی مهران حضرت امام خمینی (ره) فرمان دادند که مهران باید آزاد شود. از همین رو آقای شمخانی به عنوان فرمانده تعیین و در محل مستقر شد. در روز عملیات نیروها از دو طرف به سمت مهران که محاصره شده بود حمله کردند، من نیز رفتم تا به فرماندهی سر بزنم. وقتی داخل اتاق فرماندهی شدم دیدم آقای شمخانی به تنهایی نشسته و در قسمتی از اتاق نیز پرده‌ای وجود داشت. وقتی پرده را کنار زدم دیدم رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان نیروهای مسلح در آنجا مستقر هستند گفتم شما چرا اینجا هستید که پاسخ دادند ما را اینجا مستقر کرده‌اند که اگر کسی تمرد کرد همانجا دادگاه نظامی را تشکیل دهیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به این خاطره گفت: ما یک مسئولیت مشترک داریم و سازمان قضایی نیروهای مسلح کمک فرماندهی است و مانند یک طبیب عمل می‌کند.

فیروزآبادی با اشاره به عوامل موثر در وقوع جرم در سازمان‌های دفاعی و انتظامی، آماج جرم واقع شدن و ارتباط ناخواسته مستمر با محیط‌های آلوده، عدم جابجایی افراد در محیط‌های آلوده، عدم ارتباط و کارکنان صحیح فرماندهان با کارکنان در معرض آلودگی، عدم برخورد پدرانه و دلسوزانه برخی فرماندهان، فروپاشی کانون خانواده، فقدان مراکز مشاوره‌ای و حقوقی در یگان‌ها، ضعف بنیه هوش دینی در مقابل هوش هیجانی و کمرنگ بودن رفتار نظامی، انتظامی و وجدان کاری در محیط‌های نظامی عنوان کرد.

وی یادآور شد: البته قرار است در همه سازمان‌های نیروهای مسلح مراکز مشاوره حقوقی ایجاد شود تا افراد در معرض جرم را توجیه کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر انضباط در سازمان‌های دفاعی و انتظامی گفت: به عنوان مثال در چند پاسگاه مرزی مواردی داشتیم که دشمن ابتدا انضباط آن پاسگاه را مختل کرده و سپس جان افراد به خاطر افتاده است.

در پایان این مراسم با حضور سرلشکر فیروزآبادی، حجت‌الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام فراتی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، از فعالان پیشگیری از وقوع جرم در ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات