خبرهای داغ:
آیت‌الله علم‌الهدی:

نبود پدافند فرهنگی از مشکلات امروز ماست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نداشتن جایگاهی برای پدافند فرهنگی از مشکلات امروز ماست.
کد خبر: ۸۵۰۱۹۲۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه مشهد مقدس در گفت‌وگویی مطالبی را در خصوص مسئله فرهنگ بیان کرد.

متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

تلقی شما از جبهه بندی فرهنگی چیست و به نظر شما برخورد فعال و مبتکرانه در جبهه بندی فرهنگی چگونه برخوردی است؟

نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا حرکتی مبتکرانه و راهبردی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی است. ایشان بجای محکوم کردن اهانت‌هایی که غربی‌ها به طور مکرر نسبت به اسلام و پیامبر اکرم (ص) داشتند با نگارش این نامه و انتشار آن در فضای مجازی در میدان دفاع ایستادند و لشکری را هم در عرصه دفاع تدارک دیدند.

این اقدام ایشان نه تنها اثر هجوم به مسلمانان را از بین برد بلکه جریانی عظیم‌تر از خود غرب و اروپا را مبتنی بر منطق بر علیه خود آنها به راه انداخت به صورتیکه جوانان اروپایی و امریکایی با تحقیق در مورد اسلام و دلدادگی به اسلام باعث افزایش اسلام گرایی در جهان غرب خواهند شد.

مختصات برخورد فعال و مبتکرانه در جبهه فرهنگی چیست؟

مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ به این اعتقاد دارند که با فعالیت‌های سنتی فرهنگی نمی‌توانیم به جایی برسیم چون انقلاب اسلامی علاوه بر درون و بیرون ما، همه معادلات فرهنگی دنیا را در عرصه ی بین المللی وارزش هایی که بر پایه قدرت، توانایی و داشته ها بوده را متحول نموده، به همین دلیل در عرصه فرهنگ به ابتکارات فرهنگی نیاز داریم.

همچنین علاوه بر عوض شدن و متفاوت شدن ذائقه و افکار مردم، عوامل وصول و اجرای ارزش‌ها هم تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر هم پهنه اجرای ارزش‌ها بسیار گسترش یافته به صورتیکه مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند امروز ابتکارات در حوزه فرهنگ باید مطابق وضع و ذائقه روز جهان باشد.

تلقی شما از جبهه بندی فرهنگی چیست و به نظر شما برخورد فعال و مبتکرانه در جبهه بندی فرهنگی چگونه برخوردی است؟

جبهه بندی فرهنگی امروز انقلاب اسلامی مبتنی بر رویارویی انقلاب اسلامی با دنیای کفر و مواجهه با استکبار است. فرهنگ ما که دین ماست واقعیتی جدایی ناپذیر از عرصه ی انقلابی و سیاسی است. دشمنان انقلاب اسلامی و این نظام به این جمع بندی رسیدند که اصلی در این نظام مبتی بر اصل مردم گرایی وجود دارد که هرچه به این اصل، دست اندازی کنند این انقلاب در جاهای دیگر هم توسعه پیدا می کند، و این توسعه یعنی براندازی استکبار، به همین دلیل دشمنان انقلاب اسلامی تمام تلاش شان را می کنند تا لجستیک مردمی از انقلاب اسلامی گرفته شود و این جز با دین زدایی و یاهجمه فرهنگی میسر نیست، چراکه دین زدایی و تهاجم فرهنگی می‌تواند ارزش‌های دینی را ساقط و مردم را بی‌دین کند و در نتیجه مردم از انقلاب و نظام دینی فاصله می گیرند و این انقلاب به خوبی سرکوب می شود.

در این رابطه ورود شورا به چه حوزه‌هایی را لازم و ضروری و پیگیری چه سیاستها و محورها و شیوه هایی را مناسب می‌دانید؟

مسئله‌ای که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دهد سیاست گذاری، تبیین و تنظیم راهبردهای فرهنگی است. امروزه یکی از مشکلات جامعه ما در بحث فرهنگ، نداشتن جایگاهی برای پدافند فرهنگی است و تا زمانیکه پدافند فرهنگی قوی نداشته باشیم نمی توانیم در برابر تهاجمات فرهنگی، فعالیت های مبتکرانه فرهنگی داشته باشیم. پدافند فرهنگی می تواند همه زمینه های تهاجم فرهنگی را از بین ببرد و عرصه فرهنگی را پاک سازی کند.

برای مهار تهدیدها و مقابله با معارضات با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه اقداماتی را لازم می‌دانید؟

پدافند فرهنگی قوی می تواند هجمه فرهنگی دشمن را مهار کند چراکه تنها فضای آماده برای دشمن، فضای فرهنگی است. دشمن به دلیل نفوذ ایران در منطقه در حوزه نظامی و سیاسی موفق نیست. حوزه اقتصادی و فرهنگی دو حوزه ای است که دشمن می تواند به راحتی ما را تهدید کند، فضای اقتصادی فضای محدودی است اما فضای فرهنگ فضای بازی است که دشمن می تواند بسیار قوی وارد این عرصه شود به همین دلیل ما باید ابتدا این حوزه ها را از هم تفکیک کنیم و سپس پدافند متناسب با هر حوزه را فراهم سازیم.

چگونه می‌توان ظرفیتهای ملی را در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعال‌تر کرد؟

ظرفیت ملی ما در حوزه هنر همانند آبی است که هرز می رود و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در عرصه هنر جلوی هرز رفتن آن را بگیرد. با وجود اینکه هنر در استخدام دین به آن صورت در نیامده اما این ظرفیت به ضد فرهنگ تبدیل شده به طوریکه موسیقی، فیلم، شعر و هنر به جریانی برای دین زدایی تبدیل شده در حالی که اکثر هنرمندان بی تقصیرند چراکه کاری برای استخدام هنر در دین انجام نشده است. نقش ما در عرصه ی توسعه ی دین از طریق هنر به مراتب بالاتر از هالیوود است و باید به این عرصه ورود پیدا کنیم و استعداد و هوش هنرمندان را در جهت توسعه ی دین سوق دهیم. امروز کشور ما در حوزه هنر و سینما در منطقه حرف اول را می‌زند اما این سینما و هنر درخط غیر فرهنگی است که شورای انقلاب فرهنگی باید به عنوان دستگاه سیاست گذاری و راهبردی فکری برای این مسئله کند.

ارزیابی شما از فعالیت های فرهنگی مردمی فراگیر و جایگاه آن ها در فرهنگ عمومی جامعه و ویژگی مردم نهاد بودن آنها چیست؟

ما یک سلسله فعالیت‌های فرهنگی سنتی داریم که این ظرفیت‌ها در هیچ جامعه‌ای وجود ندارد مانند هیئت‌های مذهبی که در ایام و مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های متفاوتی دارند و نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی ندارد. در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جهت هم افزایی بیشتر این فعالیت‌های فرهنگی مردمی برنامه‌ریزی و تلاش کند و در این راستا جریاناتی ایجاد کند و بر اجرای آن نظارت کند.

مزیت‌های نسبی و رویش‌ها و جوشش‌های فرهنگی در سطوح مردمی را در چه عرصه‌هایی می‌بینید و به نظر شما الهام بخشی و تکمیل این حرکت‌ها چگونه باید انجام شود؟

در این 35 سال انقلاب، ما نه تنها ریزش فرهنگی نداشتیم بلکه رویش فرهنگی هم داشتیم. این جریانات و برنامه‌های ضد فرهنگی از تبار متدین ارزشی بوجود نیامده بلکه از بستر های ضد ارزشی ایجاد شده که این موضوع را نمی توان به ریزش نسبت داد. ممکن است جوان بی دین و فسق و فجور فحشا را در جامعه داشته باشیم اما این چیزی نیست که بگوییم قبلا این جریان ارزشی بوده و ما در این مورد ریزش داشتیم. ما با بررسی مراسم اعتکاف در مساجد و دانشگاه ها شاهد خیل عظیمی از معتکفین هستیم که اکثرا هم جوان‌اند که در طول در تاریخ کشور هم سابقه نداشته و این نشان دهنده رویش فرهنگی است که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است. امروز اگر از بی‌حجابی می‌نالیم، به مراتب این بدحجابی بهتر و نجیب‌تر از بی حجاب قبل از انقلاب است و این را نمی شود به حساب ریزش فرهنگی گذاشت. این جریان ضد فرهنگی هست اما ریزش فرهنگی نیست.

 آیا زمینه را برای هم افزایی نظام‌مند فعالیت‌های فرهنگی و مردمی و اثر بخشی آنها در جهت تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مناسب می‌بینید؟ در چه صورتی چنین هم افزایی میسر می شود؟

امروز در هیچ جامعه‌ای مانند جامعه ما زمینه هم افزایی در فعالیت‌های فرهنگی وجود ندارد و این مسئله نیازمند مدیریت و ایجاد انسجام است. هم افزایی به معنای هماهنگی است نه جمع کردن. چون تجمیع، برخی جریان‌ها و نهادها را ساقط می کند و انگیزه بین افراد را ازبین می‌برد بنابراین هم افزایی باید به خوبی مدیریت شود به طوریکه جلوی برخی  فعالیت‌های تکراری باید گرفته شود البته، کارهای تکراری در بستر اجتماع می‌تواند بعضی از خلاء ها را ازبین ببرد اما مهم‌تر از همه هماهنگ سازی در این زمینه است.

نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را در موضوعات مطرح شده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید علاوه بر داشتن نقش مادر، در تمام موضوعات مولد، مؤسس، هادی، راهنما، مدیر و ناظر باشد که انجام این نقش‌ها می‌تواند باعث برطرف شدن بسیاری ازمشکلات فرهنگی شود

ارسال نظرات
پر بیننده ها