نمایندگان مجلس با حذف یک تبصره از لایحه بودجه سال آینده با بودجه ریزی عملیاتی که در چارچوب آن نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها وجود نداشته باشد و اختصاص اعتبارات به عنوان کمک به دستگاه‌های دولتی تلقی شود، مخالفت کردند.
کد خبر: ۸۵۰۲۳۱۹
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1394 کل کشور را مورد بررسی قرار دادند. 

در جریان بررسی تبصره 20 ماده واحده لایحه بودجه، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کرد و معتقد بود که تبصره 20 ماهیت بودجه‌ای ندارد.

در تبصره 20 لایحه بودجه آمده بود در اجرای ماده 219 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و در راستای استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اعتباراتی که در چارچوب این روش هزینه می‌شود به عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به واحدهای مربوط به هزینه قطعی منظور و بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی و فقط براساس آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی که متضمن پیش‌بینی نحوه نظارت بر هزینه‌هاست و تحقق اهداف پیش‌بینی شده است و با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی به تایید هیئت وزیران می‌رسد، هزینه می‌شود.

در جریان بررسی این تبصره فرهاد دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی سخنانی اظهار داشت: در این تبصره تغییر نظام بودجه‌ریزی از روش سنتی به روش مبتنی بر عملکرد مطرح است که این موضوع از مباحث مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: قانون برنامه تا پایان سال دوم دولت را مکلف کرده که براساس بودجه‌ریزی عملیاتی بودجه سالانه را تدوین کند.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در توضیح بودجه‌ریزی عملیاتی گفت: بودجه‌ریزی عملیاتی در واقع ارتباط دادن اختصاص منابع متناسب با عملکرد و برنامه‌های هر دستگاه است. یعنی به جای اینکه از دستگاه سوال شود که چقدر نیرو و بودجه و امکانات نیاز داریم سوال می‌شود که قرار است چه محصول و خدمتی را تولید کنید و قیمت تمام شده آن چقدر است. 

در ادامه سخنان دژپسند، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس که ریاست صحن را برعهده داشت، در مورد نحوه نظارت بر این بودجه‌ریزی سوال کرد و گفت که آیا نظارت دیوان محاسبات لحاظ شده یا خیر، چرا که این چیزی که شما می‌گویید یعنی نظارتی بر روی این بودجه‌ریزی نباشد و اختصاص منابع به عنوان کمک تلقی شود. 

در نهایت نمایندگان مجلس با 164 رای موافق، 23 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تبصره 20 ماده واحده لایحه بودجه را حذف کردند.
ارسال نظرات