نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد :
وقتی به شهید محلاتی مراجعه می کنند که به حج بروند،می گوید: حضور من در جبهه و میان بسیجیان لازم تر است.
کد خبر: ۸۵۰۲۵۹۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
حجت الاسلام و المسلمین «علی سعیدی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفت‌و‌گویی در رابطه با نقش و جایگاه روحانیت در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گفت: به طور طبیعی در هر نظامی، بخشی از فرهیختگان، خواص و عناصر نقش هدایتگری جامعه را به عهده می‌گیرند با توجه به این که محور انقلاب اسلامی دین بوده و رهبری آن بر عهده حضرت امام(ره) و روحانیت بوده، می‌توان به نقش بسیار مهم و کلیدی روحانیت در تبلور انقلاب و پیدایش آن پی برد.

 وی افزود: در طول صد سال تاریخ اخیر ایران، روحانیت همواره منادی اندیشه دینی به دنبال تحقق حاکمیت دین بوده است از جنبش تنباکو که در آن نقش میرزای بزرگ، بسیار با اهمیت بود تا نهضت مشروطیت که شیخ شهید فضل الله نوری در راستای دفاع از اسلامیت و حاکمیت قوانین شرع مقدس مبارزات و تلاش‌های فراوانی کرد تا نهضت ملی ایران و نقش مرحوم کاشانی برای تحقق بعد اسلامیت نسبت به اساس انقلاب با پشتیبانی مردم مسلمان، تا این که نوبت رسید به عصر حضرت امام(ره) که در آن همه ایده‌های روحانیون و علمای برجسته در تفکر ایشان، تجسم پیدا کرد.

 سعیدی با بیان اینکه با رهبری امام خمینی(ره) سرانجام پیروزی قاطع حاصل گردید و رژیم طاغوت محو و اسلام حاکمیت یافت، خاطرنشان کرد: نقش تعیین کننده روحانیت را کاملاً می‌توان در تاریخ معاصر ایران مشاهده کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبری و هدایت گری حضرت امام (ره) به عنوان فقیه جامع الشرایط و ولی فقیه بسیار ویژه و تعیین کننده بود.

 نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: به طور کلی روحانیت در کنار حضرت امام(ره) تبلور بخش اندیشه‌های والای امام(ره) بودند. عمده‌ترین چالش‌هایی که انقلاب اسلامی پس از پیروزی با آنها مواجه بود و نقشی که روحانیت در این عرصه بر عهده داشتند بسیار برجسته بود.

 وی ادامه داد: در هر انقلابی پس از پیروزی متناسب با عمق و گستره آن تهدیدات بنیادی پیش می‌آید. در این میان انقلاب اسلامی ایران نیز به خاطر حساسیت آن و اضطرابی که بر پیکره استکبار انداخته بود با توطئه‌های فزاینده و فراوانی روبرو گردید؛ اولین آنها جریان‌ها و چالش‌های فکری بود. جریان غیر دینی و التقاطی در طول این سه دهه در دانشگاه‌ها، مراکز علمی، رسانه‌ها، مطبوعات و به طور کلی سطح جامعه در کانون اساسی توجه‌ها بود و اینجا بود که روحانیت به مقابله برخاست و فعالیت‌های بسیار موثری را در خنثی سازی تبلیغات مربوط به جریان‌های مذکور انجام داد.

 حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: در گذشتة نه چندان دور و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اندیشه‌های مادیگرای لیبرالیستی و ملی گرایی به این جامعه سرازیر شد. جهت مقابله با اندیشه‌ها بود که بزرگانی از علما همچون علامه طباطبایی به تدوین اصول فلسفه و شهید مطهری به تفسیر آن اصول پرداختند. آری آثار و نوشته‌های شهید مطهری همواره در جهت مقابله با اندیشه‌های انحرافی و التقاطی بود.

 وی بیان کرد: دومین چالشی که انقلاب اسلامی با آن مواجه شد جنگ بود؛ تهاجم همه جانبه همه اجانب کفر و الحاد به پیشتازی صدام و پشتیبانی دو ابر قدرت غرب و شرق با هدف از پا در آوردن انقلاب اسلامی.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی افزود: از جمله اقشاری که در این میدان بزرگ مبارزه، خوش درخشید روحانیت عزیز و طلاب حوزه‌های علمیه بودند. آنان که برای تحصیل علوم دینی کوچیده بودند اما وقتی اساس اسلام و انقلاب را در خطر دیدند دست از درس و بحث کشیده و مشتاقانه به جبهه‌های نبرد شتافتند. آمار نشان می دهد بیش از دوازده هزار روحانی در دوران دفاع مقدس در عرصه‌های نبرد و جهاد حاضر و در کنار سایر رزمندگان رشید اسلام به صیانت از انقلاب اسلامی و آرمان‌های الهی آن پرداختند در این میان بیش از سه هزار و هفتصد نفر از طلاب و روحانیون به فیض عظیم شهادت نایل شدند و این ملاک پیشتازی این قشر در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی است.

 وی اظهار داشت: بنده خودم که از ابتدای شکل گیری سپاه پاسدارن با این نهاد همراهی دارم چه در دوران انقلاب و چه در ایام دفاع مقدس شاهد بودم که چطور وجود روحانیت و طلاب در بین مردم انقلابی و رزمندگان موثر بود که ایجاد انگیزه و تقویت روحیه از عمده ترین آنها بود.

 نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه به بیان ویژگی‌های شهدای روحانی و طلبه در جنگ پرداخت و گفت: دوستانی داشتیم که شهید شدند و یادشان بخیر؛ از جمله شهیدان میثمی، ردانی پور، محلاتی و بسیاری از عزیزانی که در جایگاه فرماندهی و یا در مسئولیت نمایندگی ولی فقیه بودند اما دوشادوش رزمندگان اسلام، در خط مقدم جبهه‌ها حضور می‌یافتند و جانشان را فدای اسلام و انقلاب می‌نمودند.

 وی افزود: آری؛ این خطر سرخ حسینی است که همواره از هابیل تا عصر نبوی و امامت، شاهد بالندگی آن هستیم تا جایی که نمایندة حضرت امام(ره) در سپاه پاسدارن در این مسیر جانش را فدا می‌سازد.

 حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: جبهه‌های جنگ و حماسه همواره شاهد حضور علمای بزرگ بود. مرحوم شهید شاه آبادی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید صدوقی، شهید دستغیب، شهید قاضی، شهید مدنی و ... آنان که در جبهه جهاد علمی، فعال ترین بودند و در جبهه های جنگ و نبرد مؤثرترین.

 وی تاکید کرد: این سیره و سنت نبوی است که در سیره امامان متجلی گردید و در سیره علمای بزرگ، تداوم یافت و خوشبختانه روحانیت از این ویژگی، همواره برخوردار بوده است که همیشه با مردم هستند؛ نمونه اش حرکت جهادی که در ماه‌های رمضان و محرم در کشور جاری می‌گردد که به صورت گسترده روحانیت در کنار و پیشاپیش صفوف فشرده مردم حاضر می‌گردد.

 وی در رابطه با ضرورت برگزاری یادواره‌ها و بزرگداشت شهدای طلبه اظهار داشت: یادواره شهدا در واقع بیان کننده سفارشات ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ در تأکید بر زیارت قبور و مزار ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ می‌باشد؛ یعنی همان نقش که زیارت ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ دارد و ما در فرهنگ و سیره آنان آشنا و مأنوس می‌گرداند و پیوند ما را از غیر اهلان قطع کرده و با ائمه اطهار پیوند می زد یادواره های شهدا نیز چنین‌اند.

 سعیدی ادامه داد: در یادواره‌های شهدا آنچه که اهمیت دارد اول توجه به آثار و نتایج آنها و آشنایی با منویات و اهدافی که این عزیزان به خاطر آن از عزیزترین موهبت و سرمایه خود گذشتند. مورد دوم مسئله فرهنگ سازی است. در واقع باید یاد نام و خاطرات شهدا یادآوری و فرهنگ فکری آنان در جامعه و بویژه نسل جوان نهادینه شود.

 نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امروز می توان با بیان خاطرات انگیزه ها و آموزه های شهیدان و تفسیر وصیت نامه های آنان و با برگزاری یادواره ها، هر چه بیشتر بین شهدا و جوان و نوجوانان رابطه برقرار کرد و انتقال فرهنگ شهدا به جامعه و آمیختگی مردم با آرمان های شهدا توجه به این نکته مهم است که همان تأثیری که ما امروز در زیارت ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و اولیای دین می بینیم به نحوی و با مراتب کمتر در زیارت قبور شهدا و در یادواره های آنان می توانیم ببینیم، به خصوص شهدای روحانی که از جایگاه علمی و شرایط بهتری و در رعایت حدود و ثغور الهی برخوردار بودند و با این که صرفا وظیفه تبلیغ و ارشاد داشتند؛ اما مشتاقانه همراه با سایر نیروهای مسلح و رزمنده در خطوط مقدم حاضر شده و برای دفاع از حریم انقلاب اسلامی از جان خود گذشتند؛ قطعا تأثیر خاطرات این بزرگواران به نسل جوان بیشتر است.

 وی همچنین در رابطه وظیفه حوزه های علمیه و طلاب و روحانیون در رابطه با شهدا و رسالتشان در تبلیغ سیره علمی شهدا گفت: همچنان که تاریخ انبیاء سرشار از قهرمانی ها و رشادت ها و فضیلت‌هاست تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز پر از قهرمانی و ارزش هاست، با توجه به این که یکی از مهمترین عوامل فرهنگ سازی، تجسم آثار، رفتار و عملکرد افراد موفق و برجسته است. حوزه های علمیه در راستای پرورش روحی طلاب و به تعبیری جهت نهادینه سازی فرهنگ بسیجی، یکی از مهمترین کارهایی که می توانند انجام دهند این است که با جدیت و اشتیاق به بیان یاد و خاطره شهدا بپردازند و این قطعا نیازمند به یک موسسه ای است که امروز تیپ 83 امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ این مسئولیت را بر عهده گرفته است و توانسته است گام بسیار بلندی را در جمع آوری آثار شهدا، برگزاری یادواره های آنها، تنظیم و تدوین نوشته ها و وصیت نامه های آنان بردارد و بزرگترین خدمت را به روحانیت و حوزه های علمیه انجام دهد.

وی افزود: بسیاری از آثاری که ممکن بود در بستر زمان از بین بروند،با پیگیری های شبانه روز، این آثار جمع آوری و احیا گردیده، بسیاری از خانواده هایی که خانواده شهید بودند اما گمنام مانده بودند شناسایی و آثار شهدای آنان جمع آوری و تنظیم شده و بسیاری از روحانیون و طلابی که در گمنامی به شهادت رسیده و هیچ گونه آثاری از آنها در دست نبود، واحد امور شهدای تیپ با برقراری ارتباط با خانواده دوستان و همرزمان آنها اطلاعات و آثار مربوط به آن ها را جمع آوری تنظیم و تدوین کرده است.

 سعیدی خاطرنشان کرد: خلاصه با زحمات فراوان عزیزان در ستاد کنگره شهدای روحانیت در تیپ امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ یک بستر مناسبی فراهم آمده است که اگر حوزه های علمیه از این گنجینه اطلاعت بسیار ارزشمند استفاده کنند قطعا در تربیت نسل جدید طلاب بسیار تأثیر گذار خواهد بود و با این پشتوانه عمیق معنوی این طلاب خواهند توانست همچنان طلایه داران جامعه انقلابی اسلامی باشند انشاء الله.

 وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید محلاتی پرداخت و گفت: ایشان به من فرمودند که زمانی که در درس مکاسب حضرت امام(ره) حاضر می شدم روزی به حضرت امام عرض کردم که آقا، طلبه ها درس اخلاق می خواهند حضرت امام در جواب فرمودند: شیخ فضل الله! درس اخلاق برای طلبه ها خیلی مفید است ولی خطری که امروز تفکر دینی را تهدید می کند موج مادی گرایی است که از شرق راه افتاده است؛ ما باید استادهایی را دعوت کنیم و کرسی درس برایشان ایجاد کنیم که ماهیت این تفکر را تبیین علمی و اصولی کنند تا بتوانیم با آن مقابله صحیح بکنیم. این خاطره نشان از تیزبینی و دوراندیشی امام (ره) شهدا و رابطه نزدیکی و صمیمی شهید محلاتی با حضرت امام (رحمه الله علیه) است.

 وی ادامه داد: خاطره دیگری در مورد شهید محلاتی مربوط به دورانی است که ایشان قرار بود به حج بروند و در بعثه قبول مسئولیت نمایند، وقتی به ایشان مراجعه می کنند می گوید: حضور من در جبهه و میان بسیجیان لازم تر است. و به این ترتیب ایشان حضور در جبهه را بر سفر حج ترجیح داده و به سوی کعبه دلها، جبهه های نور می شتابند و به لقاء الله نایل می گردند.

ارسال نظرات