پرورش اردک توام با کشت برنج از طرح های مهم بسیج مهندسین کشاورزی در گیلان است

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان گفت: پرورش اردک توام با کشت برنج از طرح های مهم بسیج مهندسین کشاورزی در گیلان است.
کد خبر: ۸۵۰۲۶۳۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، امروزه توسعه کشورها به بهینه سازی و بهره وری کامل از استعدادها وامکانات، بستگی دارد. با توجه به کشاورزی بودن استان گیلان و نعمات بیشمار خدادادی دراین استان، پرورش توامان محصولات کشاورزی، امکان استفاده بهینه از این نعمات را فراهم می کند. پرورش اردک در مزارع برنج نه تنها، افزایش درآمد کشاورزان را به همراه دارد، بلکه موجب می شود، برنج سالم و ارگانیک تولید شود.

اردک ها، تقریبا از تمام گیاهان موجود در مزرعه به غیر از شالی تغذیه می کنند و در کاهش جمعیت آفاتی مانند کرم ساقه خوار و برگخوار برنج و به دنبال آن کاهش مصرف سموم موثر هستند.

بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان، در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، طرح بسیج همگام با کشاورز و پرورش توام برنج واردک را در مرکز الگویی اقتصاد مقاومتی کشاورزی سپاه قدس گیلان، انجام می دهد و در این زمینه، از ظرفیت متخصصان و مهندسان بسیجی برخوردار است.

سرهنگ اسفندیارقربانی، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به امکان کشت توام برنج با پرورش اردک پس از برداشت در مزرعه های شالیکاری اظهارکرد: 238هزارهکتار مزرعه برنجکاری درگیلان، بعد از برداشت، بلا استفاده می ماند، که با توجه به شفیره های کرم ساقه خوار و دانه های علف هرز در مزارع، منبع غذایی سرشاربرای پرورش اردک ها هستند.

وی با بیان اینکه در هر هکتار بعد از 15 روز کاشت برنج، رها سازی 500 بچه اردک، امکان پذیراست، اعلام کرد: جلوگیری از رشد علف های هزر، انجام وجین طبیعی، عدم نیاز به کود شیمیایی از جمله فواید و مزایای پرورش اردک در مزارع برنج است.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی، غنی سازی خاک را ازدیگر فواید پرورش اردک توام با کشت برنج و پرورش پس از برداشت عنوان کرد و افزود: مدفوع این اردک ها، یک منبع غذایی سرشار از ازت برای رشد برنج ایجاد و کود حیوانی مناسبی برای خاک فراهم می کند.

سرهنگ قربانی با تاکید براینکه کشت توام برنج و پرورش اردک، از سیاست های بسیج مهندسین کشاورزی گیلان است، گفت: این کار بسیار کم هزینه است، بطوریکه فقط به یک تله انباربرای نگهداری اردک ها درشب نیاز دارد و احتیاجی به استفاده از ذرت کانادایی و سویای برزیلی نیست و با استفاده ازآن می توان، یک منبع بزرگ تولید اردک درگیلان داشته باشیم.     

وی به استعداد فراوان کشاورزی در استان گیلان اشاره و تصریح کرد: در راستای طرح بسیج همگام با کشاورز، بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان، آمادگی دارد برای متقاضیان این طرح، خدمات رایگان علمی و مشاوره ای ارائه دهد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان، با اشاره به اینکه بیش از 150 هزار قطعه بچه اردک با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی قم، دریافت کرده ایم، بیان کرد: در مرکز الگویی اقتصاد مقاومتی کشاورزی سپاه قدس گیلان، 1200 قطعه بچه ار دک پررش داده ایم که برای پرورش اولیه آنها، از ازولا، پودر جوجه، صدف، سبوس برنج و خاکه نیم دانه برنج و مقداری نیم دانه گندم استفاده شده است که تمامی این مواد غذایی از ظرفیت های استان گیلان تامین شده اند.

سرهنگ قربانی افزود: با اینکه برخی ها ازولا را به عنوان مصیبتی برای استان می دانند، می توان از آن برای پرورش اردک، ماهی و خوراک دام استفاده کرد.

وی با اعلام اینکه اگر هر کشاورز، 1000 اردک به صورت توام با کشت برنج پرورش دهد، در آمد فروش گوشت اردک، 9 میلیون تومان برآورد می شود، گفت: پرورش اردک گوشتی به 4 ماه نیاز دارد وبرای نژاد تخم گذار اردک، به زمان بیشتری نیاز است.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان خاطر نشان کرد: هر اردک پرکنده در بازار، 20هزار تومان به فروش می رسد و درمرکز الگویی پرورش اقتصاد مقاومتی کشاورزی سپاه قدس گیلان، هر اردک به قیمت 14 هزار تومان بین بسیجیان ومردم توزیع شد.

ارسال نظرات