کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» اثر رحیم مخدومی برای سومین بار توسط نشر شاهد منتشر و روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۸۵۰۲۷۵۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» تألیف «رحیم مخدومی» درباره خاطرات پیشکسوتان تخریب‌چی کشور همراه با عکس و مستندات برای سومین بار منتشر و روانه بازار نشر شد.

»فرماندهان ورود ممنوع» در زمره کتاب‌های مستندنگاری است، به گونه‌ای که این کتاب جزو نخستین آثاری است که برای اولین بار به رسته‌ تخصصی در دوران دفاع مقدس مانند «یگان تخریب» می‌پردازد.

این کتاب تجمیع خاطرات 30 پیشکسوت تخریب‌چی دوران دفاع مقدس از استان‌های مختلف است. در واقع کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» یک کار 750 صفحه‌ای و بانک سوژه‌ای برای فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان است، چرا که خاطرات بسیار ناب و کمیابی در آن به چشم می‌خورد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب زنده بودن راویان خاطرات منتشر شده در کتاب است. تنوع و گستردگی خاطرات نیز بسیار بالاست و گستره تاریخی پیش از انقلاب اسلامی تا پس از دوران دفاع مقدس را بیان کرده است.

کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» از نشر «یاران شاهد» و «مجمع پیشکسوتان تخریب» با همان ویرایش و جلد گذشته برای سومین بار منتشر شده است که افراد سرشناس لشکری و کشوری نیز برای آن یادداشت و مقدمه‌ای داشته‌اند که در ذیل یادداشت سردار قاسم سلیمانی بر این کتاب را می‌خوانید:

این کتاب رایحه‌ای است از بوستان معطر مردان مردی که بارها بر مسیر به انحراف رفته بشریت طریق جدیدی گشودند و خطی سرخ و ماندگار را برای گم نشدن‌ها و نیفتادن در انحراف‌ها نشانه‌گذاری کردند.

 

در این کتاب که با همت مردان لمس کننده آن بوستان و استشمام کننده آن رایحه‌ها به تحریر در آمده است،‌ ذره نوشته‌ای است از حقیقت آن دنیای نادیه در نیمه‌های تاریک شب، آفریده‌ای که ملائکه الله با دیدن عظمتش سر بر سجده خاک نهادند و فریاد تبارک‌الله احسن الخالقین سر دادند.

سرگذشت مردان پاره پاره و تکه‌های بر زمین فرش شده برای عبور جندالله در حمایت از حزب‌الله، غنچه‌های آویزان بر بلندای سیم خاردارها

سرگذشت بی دست و پاها، سرگذشت چشم‌های بر خاک افتاده 

کلمه تخریب شاید برای آنچه می‌بایست در وصف آن جوانان و مردان با عظمت نقل کرد عبارت جامعی نباشد، وقتی نوبت به توصیف این مجموعه استشهادی فداکار می‌رسد فکر و قلم از یافتن کلمه‌‌ای که قادر به ترسیم آن حقیقت باشد عاجز می‌ماند.

واژه تخریب و نام بچه‌های تخریب برای آشنایان جنگ ترسیمی است از نیمه‌های تاریک شب انسان‌های شلاق زده بر ترس و دلهره، لب‌هایی که در زیر نور کم فروغ ماه در درون هزاران تله مرگ مشغول ذکر خداست، دست و پاهایی که برای بر زمین افتادن بی‌تابی می‌کنند، چشمان زیبایی که با دقت می‌نگرند و می‌جویند و برای حفظ دیدگان دیگری بر زمین می‌افتند.

همه اینها حوادث بی‌فریادی است که صدای آخ آن را هم، دشمن در چند قدمی نمی‌شنود، معبری که با سرخی خون، ترسیم عبور می‌کند و با ابدان بر زمین افتاده نشان گذاری می‌شود، تخریب یعنی نافله‌های پشت تله‌های مرگ، سجده‌های شکر پس از بازگشت، نه برای زنده ماندن بلکه برای توفیق حیات بخشیدن، تخریب یعنی ختم داوطلبانه زندگی خود برای حیات دیگران، تخریب یعنی قرائت کمیل و عاشورا که با جان خوانده می‌شد و کمتر عارفی چنین حضور حقیقی را به خود دیده است.

تخریب قدم زدن در نزدیک‌ترین سرزمین به خدا،‌مردانی که علی و فاطمه علیهم السلام و اولاد مطهرشان به دیدنشان آمدند، سرهای بر زانو گرفته ائمه، تخریب یعنی خنده کشته شده بر لبان فتح شده، مردی در انتهای معبر، مردان خفته بر طریق مرگ برای عبور بهشتیان به صراط نور

چه بگویم؟! قلم از ترسیم عاجز، زبان از بیان قاصر و قلب از یاد آن غیر طاهر

تخریب یعنی جعفرزاده، اقبالی، طالبی، انجم شعاع، باقری، حسینی، اخلاصی و ...

یادگارانی که نامشان قلبم را می‌فشارد و یادشان ذکر روزانه‌ام است. اسماء حسنایی که خداوند به خلقتشان مباهات می‌کند.

آفرین و رحمت خداوند بر قلم و قدمی که آنها را نه برای خود آنها، بلکه برای این نسل تشنه بشناساند و بنمایاند.

قاسم سلیمانی

بر اساس این گزارش، رحیم مخدومی نویسنده ادبیات دفاع مقدس در سال 1345 در ورامین به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی امور تربیتی است. مخدومی به مدت هشت سال کارشناس نشر شاهد و دو سال در بنیاد مرکز مشغول به کار بوده است.

رحیم مخدومی در جشنواره‌های متعددی به عنوان نویسنده برتر معرفی شد که از جمله آنها می‌توان به جشنواره‌های کتاب معلم، شهید حبیب غنی‌پور، انتخاب کتاب دفاع مقدس بنیاد و جشنواره ارشاد 20 سال ادبیات پایداری اشاره کرد.

 

 

ارسال نظرات