کارخانه‌ای تشریح کرد:

دو شرط لازم برای تحقق توافق خوب

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی از حفظ حقوق هسته ای ایران و لغو یکباره همه تحریم ها به عنوان دو شرط لازم برای تحقق توافق خوب برای ایران نام برد.
کد خبر: ۸۵۰۲۷۶۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه توافق خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: توافق خوب از نظر ما دو وجه دارد که در صورت تحقق آنها می‌توان گفت به توافقی مناسب دست یافته‌ایم.

نماینده مردم همدان با اشاره به شرط اول گفت: اول اینکه این توافق، حقوق هسته‌ای ما را حفظ کند؛ به گونه‌ای که بتوانیم سوخت مورد نیاز خودمان را در عرصه‌های مختلف نیروگاهی، پزشکی، صنعتی و عرصه‌های کاربردی تهیه کنیم.

ابراهیم کارخانه‌ای اضافه کرد: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم، فعالیت هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در ایران گفت: در حال حاضر یک نیروگاه فعال در کشور داریم که بر اساس توافق با روسیه، شش سال آینده قراردادمان به اتمام می‌رسد. لذا باید سوخت مورد نیاز آن را بعد از شش سال تامین کنیم.

کارخانه‌ای با اشاره به قرارداد دیگری گفت: بر اساس قرارداد جدید، ساخت نیروگاه دوم نیز عملیاتی می‌شود که قرار است در هشت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

عضو کمیسیون انرژي مجلس شورای اسلامی افزود: به این ترتیب هر چند در رابطه با نیروگاه دوم نیز اقداماتی صورت گرفته، اما آنچه قطعی است، قرارداد نیروگاه دوم عملیاتی شده و لذا باید ظرف هشت سال آینده سوخت مورد نیاز دو نیروگاه را تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای نیروگاه اول ما ۱۹۰ هزار سو نیاز داشتیم که اگر بخواهیم سوخت نیروگاه دوم را تامین کنیم، این عدد به دو برابر باید برسد.

کارخانه‌ای تصریح کرد: تاکید بر این است که سوخت مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم. با سانتریفیوژهای نسل یک که توان جداسازی آنها ۱.۲ سو است، برای تامین ۱۹۰ هزار سو، غنی‌ شده با قدرت جداسازی ۱.۲ سو، ۱۵۸ هزار سانتریفیوژ نیاز داریم که در یک سال بتوانند ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی کنند تا تنها سوخت یک نیروگاه تامین شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: به این ترتیب اگر در نظر بگیریم برای هفت سال آینده فقط سوخت یک نیروگاه را تامین کنیم، هر سال ۲۴ هزار سانتریفیوژ باید کار کند.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن نیروگاه دوم با شرایط موجود بیش از ۴۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ باید کار کند.

کارخانه‌ای با اشاره به نیاز به سانتریفیوژهای نسل جدید، گفت: آنچه مهم است اینکه سانتریفیوژهای نسل یک، توان جداسازی‌شان کم است. لذا باید از سانتریفیوژهای نسل دوم یا IR۶ و IR۸ که قدرت جداسازی آنها به ۵ یا ۱۰ یا ۲۴ سو می‌رسد، استفاده کنیم.

نماینده مردم همدان تاکید کرد: بنابراین هر گونه محدودیتی در رابطه با سانتریفیوژهای نسل دو ایجاد شود به معنای محرومیت ایران از فناوری‌های روز است.

وی ادامه داد: بنابراین باید اولا از سانتریفیوژهای نسل نو استفاده کنیم و در ثانی باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که در شش سال سوخت نیروگاه اول و در هشت سال سوخت نیروگاه دوم را تامین کنیم.

لغو همه تحریم شرط اصلی توافق هسته ای

کارخانه‌ای با اشاره به وجهه دوم که باید در توافق خوب لحاظ شود، گفت: بخش دوم مربوط به لغو تحریم‌هاست.

وی توضیح داد: آنچه که خواست همه ملت ایران است، لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا به عنوان شرط آغاز اجرای توافق هسته‌ای است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست گفت: اگر قرار است هر توافقی با آنها امضا شود، قبلش باید همه تحریم‌ها لغو شوند. طرف غربی ما قابل اعتماد نیستند و این مساله را در توافق ژنو ثابت کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژي مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در توافقنامه ژنو، ایران همه تعهدها را انجام داد و چشم دوختیم که آنها تحریم‌ها را بردارند اما نه تنها تحریم‌ها را برنداشتند که تحریم‌های بیشتری اعمال کردند. ۱۰۰ مورد تحریم جدید نمونه‌ای از غیرقابل اعتماد بودن اقدامات آنهاست.

وی ادامه داد: اگرچه توافقنامه ژنو عملا به نفع طرف مقابل بود، اما در یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت که هر دو طرف چقدر به توافقنامه پایبند بودند. طرف غربی اذعان دارد ایران همه تعهداتش را انجام داده است اما سئوال این است که آنها چقدر به توافقنامه پایبند بودند؟

کارخانه‌ای با تعجب از اظهارنظر طرف مقابل که عنوان می‌کنند به ایران اعتماد نداریم، گفت: اتفاقا ما به آنها اعتماد نداریم و تجربه این را به ما ثابت کرده است.

عضو کمیسیون انرژي مجلس شورای اسلامی با اشاره به بومی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: ما در زمینه انرژی هسته‌ای از دانش بومی بهره‌ برده‌ایم و هیچ کشوری در این زمینه به ما کمک نکرده است. ما با سرپنجه‌های دانشمندان شهید همیشه جاوید کشور، به فناوری هسته‌ای دست یافته‌ایم.

وی اضافه کرد: ما این دانش را علیرغم میل‌ آنها به دست آوردیم. این حق را NPT به ما داد. ما عضو NPT هستیم و اگر قرار باشد از مزیت عضویت آن استفاده نکنیم، چه فایده‌ای برای ما دارد؟

کارخانه‌ای تاکید کرد: به همین دلیل یکی از خواسته‌های اساسی ملت و شروط تحقق توافق خوب، لغو همه تحریم‌ها به صورت یکجا به عنوان شرط اصلی توافق هسته‌ای است.

باید پاسخ تهدیدهای زورگویان را قاطعانه بدهیم

نماینده مردم همدان با اشاره به تخلف غرب در جریان مذاکرات، گفت: همین الان در حالی که در حین مذاکرات هستیم، آنها دائما کشورمان را تهدید می‌کنند که اگر نتوانیم از طریق دیپلماسی به اهدافمان برسیم، به گزینه نظامی دست خواهیم زد.

وی افزود: پاسخ این تهدیدها را باید قدرتمندانه بدهیم. آنها ۳۶ سال است ایران را تهدید می‌کنند. ۳۶ سال است علیه ایران توطئه می‌کنند. اما در تمام منطقه سیاست‌های آنها شکست خورده و از سوی دیگر هر روز بر عزت و اقتدار ایران اضافه شده است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه امروز ایران قدرت اول منطقه است، گفت: ایران حرف اول را در مناسبات سیاسی و نظامی منطقه می‌زند. حال شما این کشور سلحشور و قدرتمند را تهدید نظامی می‌کنید؟

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در پایان ضمن خطاب قرار دادن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مسئولان می‌خواهم قاطعانه و متقابلا پاسخ تهدیدهای زورگویان را بدهند، زیرا عقب‌نشینی ما باعث زیاده‌خواهی آنها خواهد شد. آمریکا کشوری زورگو است و باید با زبان و ادبیات خودش با آنها صحبت کرد. اگر غیر این بود، نمی‌توانستیم ۳۶ سال در مقابل این همه فشار و ستم مقابله کنیم؛ این رمز ماندگاری ماست.             منبع: مهر

ارسال نظرات
آخرین اخبار