خبرهای داغ:
رئیس قوه قضائیه اظهار امیدواری کرد تیم مذاکره‌کننده مانند همیشه با استقامت از حقوق هسته‌ای ملت دفاع کند.
کد خبر: ۸۵۰۲۸۲۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تأکید کرد که آن حضرت در میان معصومین (علیهم‌السلام) واجد خصایص معنوی و تکوینی هستند و گفت: از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که قلوب همه ما را هر روز بیش از پیش به انوار معرفت و هدایت اهل بیت علیهم السلام منور بفرماید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به در جریان بودن دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: عصبانیت دشمنان ما از مذاکرات نشان می‌دهد که فرزندان این مرز و بوم در تلاش برای حفظ حقوق هسته‌ای کوتاهی نکرده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی در واکنش به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی در مذاکرات گفت: امروز خیلی بهتر از چندسال پیش فرمایش مقام معظم رهبری را که فرمودند کشورهای غربی و خصوصاً آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، درک می‌کنیم؛ همچنین امروز بسیار  بهتر از گذشته علت تجویز اصل مذاکره از سوی ایشان را فهم می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه با تشکر از راهبردهای هسته‌ای هوشمندانه‌ای که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند و همچنین میزان وقت و فکری که معظم له برای هدایت مذاکرات اختصاص می‌دهند، افزود: اگر اصل مذاکرات ممنوع می‌شد، کشورهای غربی ایران را به بستن مسیر مذاکرات و همکاری نکردن در این باره متهم می‌کردند، اما اکنون برای همگان معلوم شده است که جمهوری اسلامی ایران مسیر مذاکرات را با منطق عقلایی دنبال می‌کند و اگر احساس کند طرف‌های مذاکره از سر حقیقت و نه وقت‌کشی خواستار گفتگو هستند، طبيعتاً مذاكرات را از سر جديت دنبال خواهد كرد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات با زیاده‌خواهی از جهات مختلف رو به رو بوده است، تصریح کرد: طبیعی است که ایران از داشته‌های دانشمندان هسته‌ای و از حقوق ملت در توسعه دانش هسته‌ای دفاع می‌کند و از ابتدا به زبان های گوناگون تعهد خود را در بکارگیری صلح‌آمیز این دانش نشان داده است.

رئیس دستگاه قضا با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران ضمانتی بالاتر از تعهدات دیگر کشورها در پایبندی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به جهان ارائه کرده است، این تضمین را چنین معرفی کرد: فتوای یک مرجع دینی که رهبری این کشور را بر عهده دارند مبنی بر حرام دانستن تولید و بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای بالاترین ضمانتی است که می‌توان در این زمینه ارائه کرد.

آیت الله آملی لاریجانی این فتوا را با «صلابت» مردم ایران در حفظ حقوق هسته‌ای خود توأمان دانست و گفت: ما از یک سو اعلام کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و از سوی دیگر، از حقوق خود در بکارگیری دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و توسعه آن دفاع می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه طرف‌های مذاکره‌کننده باید بدانند حقوق هسته‌ای ملت ایران «قابل عبور» نیست، اظهار کرد: امیدواریم توفیقات تیم مذاکره‌کننده کشورمان که تاکنون تلاششان خوب بوده است، ادامه پیدا كند.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: تحریم‌ها نمی‌تواند ملت ایران را به عقب برگرداند و افزود: ملت ما با حضور در صحنه‌های گوناگون نشان داد‌ه‌اند که خوفی از تحریم‌ها ندارند و مسلماً تحریم نمی‌تواند کشورهای غربی را به مطامعشان برسانند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه سران کشورهای غربی هم اذعان دارند که تحریم‌ها ملت ایران را به عقب‌گرد وادار نکرده است، گفت: اخیراً رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است که تحریم‌ها نتوانسته دانش هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران را متوقف کند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش، حضور دیروز نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را یادآور شد و سخنرانی نتانیاهو را یک «نمایش تلویزیونی» که حاوی هیچ نکته جدیدی نبود، توصیف کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه حتی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تکراری ارزیابی کرده است، گفت: البته این شخص برای تحریک کشورها علیه ایران و ایجاد ایران هراسی در جهان تلاش بسیاری کرده است که آن هم اتفاق جدیدی نیست و سالهاست که ادامه دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری بخشی از اظهارات نتانیاهو مبنی بر سیطره جمهوری اسلامی ایران بر چهار پایتخت عربی، اظهار کرد: همه می‌دانند که سیطره ایران، فیزیکی نیست، بلکه سیطره بر قلوب است که نمی‌توانند آن را مهار یا بمباران کنند.

رئیس دستگاه قضا برخی حمایت‌ها و تشویق‌ها از مواضع نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در كنگره را در زمره اقتضائات سیاست داخلی آمریکا دانست و افزود: چقدر باید نخست‌وزیر این رژیم کودک‌کش سفيه باشد که گمان کند ملت ایران با تهدید، از حقوق خود دست برمی‌دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه زمان تهدید گذشته است و ملت ایران از این تهدیدها نمي هراسد، تصریح کرد: واکنش نیروهای مسلح ایران به هر تعرضی چنان قاطع خواهد بود که دیگر مجالی برای ادامه حیات این رژیم باقی نمی‌گذارد.

رئیس قوه قضائیه، جمهوری اسلامی ایران را «یک واقعیت روشن و مقتدر» در منطقه و جهان دانست و افزود: اکنون همه می‌دانند که بدون حضور و همراهی جمهوری اسلامی ایران هیچ مسئله مهمی در منطقه حل شدنی نیست و این اقتدار ناشی از سیطره معنوی ایران است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اگر قرار بود این اقتدار با سلاح و ثروت به وجود آید، بسیاری از کشورها از سلاح و پول بيشتري برخوردارند، تأکید کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ناشی از منش و اعتقادات الهی در ۳۶ سال گذشته است که همواره اتکال به خداوند داشته، در مسیر ارزشهای الهی و اخلاقی گام برداشته و از مظلومان جهان دفاع کرده است.

رئیس دستگاه قضا با ابراز تأسف از اینکه ایران در کنگره آمریکا به حمایت از تروریسم متهم می‌شود، یادآور شد: منظور از تروریسمي که ایران را به حمایت از آن متهم می‌کنند، حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیمی است که کودکان، زنان و پیر و جوان را در غزه به خاك و خون مي كشد و حمایت از مردم مظلوم افغانستان و عراق است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنانش با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همه قدرت و اقتدار خود را « وامدار» اسلام می‌داند، گفت: اسلام ما، اسلام شیعی است و ما به انتساب خود به اهل بیت علیهم السلام افتخار می‌کنیم و معتقدیم حمایت آن بزرگان در پس پرده غیب، این کشور و ملت را زنده نگه داشته است.

رئیس قوه قضاییه قرار گرفتن در مسیر توسل به ائمه علیهم السلام را «نزدیک‌ترین راه نجات» معرفی کرد و گفت: ائمه اطهار علیهم السلام وسیله برای رشد و کمال انسان‌ها هستند و در این میان حضرت زهرا سلام‌الله علیها دارای خصایصی منحصر به فرد است زیرا هم دختر پیامبر، هم همسر ولی خدا و هم ام الائمه‌النجباء هستند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه برخی از تعابیر پیامبر مکرم اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) درباره حضرت زهرا (س) را یادآور شد و گفت: حتی اگر از تعبیر عجیب و اسرارآمیز «ام ابیها» صرف نظر کنیم، می‌بینیم که پیامبر به عنوان عالی‌ترین مقام انسانی و بالاترین حقیقت این عالم در مقام تنزل از حق، ایشان را پاره تن خود می‌داند.

رسول الله (ص) می‌فرماید: فاطِمَه بَضْعَةُ مِنّي فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِي و این روایتی است که عامه و خاصه بر آن اتفاق دارند، در صحیح بخاری و کتب دیگر اهل سنت آمده است و ناقدان حدیث اهل سنت هم این روایت را صحیح دانسته‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در روایت مشابه دیگری که دارای مضمون عالی‌تری است و باز در کتب اهل سنت وجود دارد که حضرت رسول (ص) خطاب به حضرت زهرا (س) می‌فرماید: «ان الله یغضب لغضبك و یرضی لرضاك» و اینکه حق متعال راضی بشود به رضای شخصی و غضب بکند به غضب شخصی، خیلی حرف عجیبی است. اینکه انسان به غضب خداوند، غضب کند و به رضای خداوند راضی باشد یکی از عالی‌ترین مقامات انسانی است اما اینکه غضب خداوند به غضب شخصی و رضای خداوند به رضای شخصی باشد، امر اسرارآمیزی است که کاشف از مقامی بسیار والا است.  

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به برخی تعابیر امام علی (ع) درباره حضرت زهرا (س) پرداخت و گفت: در روایتی درباره مراسم تدفین حضرت زهرا (س) آمده است: فَلَمَّا جَنَّ اَللَّیْلُ وقتی که شب دامن خودش را پهن کرد غَسَّلَهَا عَلِیٌ‏ حضرت امیر ایشان را غسل داد وَ وَضَعَهَا عَلَى اَلسَّرِیرِ و ایشان را بر تخت نهاد وَ قَالَ‏ لِلْحَسَنِ‏ اُدْعُ لِی‏ أَبَاذَرٍّ به امام حسن (ع) فرمود که اباذر را صدا کن فَدَعَاهُ فَحَمَلاَهُ إِلَى اَلْمُصَلَّى با اباذر حمل کردند ایشان را به مصلی فَصَلَّى عَلَیْهَا نماز میت خواند بر حضرت فاطمه (س) ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَیْنِ بعد دو رکعت نماز خواند وَ رَفَعَ یَدَیْهِ إِلَى‏ اَلسَّمَاءِ حضرت امیر (ع) دستها را به آسمان بلند کرد فَنَادَى بعد این ندا را داد هَذِهِ بِنْتُ نَبِیِّكَ‏ فَاطِمَةُ خدایا این فاطمه دختر پیامبر توست أَخْرَجْتَهَا مِنَ اَلظُّلُمَاتِ إِلَى اَلنُّورِ او را از ظلمات به نور بردی فَأَضَاءَتِ‏ اَلْأَرْضُ مِیلاً فِی مِیلٍ زمین از میل تا میلش روشن شد (که میل واحد پیمایش قدیم بوده است) یعنی تمام زمین روشن شد.

رئیس قوه قضاییه در توضیح عبارت فَأَضَاءَتِ‏ اَلْأَرْضُ مِیلاً فِی مِیلٍ با یادآوری آیه‌ای در سوره زمر که می‌فرماید:«و اشرقت الارض بنور ربّها زمین به نور خداوند روشن است» ، افزود: حضرت فاطمه (س) چنان امری باطنی و چنان امر مسیطر بر همه عوالم است که به نور خود زمین مرده را زنده کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر برای پیمودن طریق وصول به محضر حق متعال قصدی داریم و همتّي باید از راهش وارد بشویم و راهش ائمه اطهار علیهم السلام هستند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی ادامه گزارش‌های مربوط به سفر مسئولان عالی قضایی به شهرستان‌های استان لرستان بررسی و پس از جمع‌بندی این گزارش‌ها، دستورهای لازم از سوی رئیس قوه قضاییه در این خصوص صادر شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها