دخمه سنگی داو دختر روستای بهره عنا + تصاویر

در دامنه کوه عنا، دخمه سنگی بسیار قدیمی در کوه در ارتفاع ۳۰۰ متری وجود دارد که به داو دختر معروف است. نام محلی این دخمه "دی ودوور" به معنی مادر و دختر است.
کد خبر: ۸۵۰۲۸۴۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
روستای بهره عنا بر سر مسیر جاده بهره عنا جاده شیراز – گچساران و فرعی باشت قرار گرفته، این روستا بلافاصله بعد از روستای چاه تلخ و عنا واقع شده و در 7 کیلومتری از روستای چاه تلخ و 4 کیلومتری از روستای عنا واقع شده (فاصله تقریبی از شهرستان مرکزی  این روستا 26 کیلومتر است).

در دامنه کوه عنا، دخمه سنگی بسیار قدیمی در کوه در ارتفاع ۳۰۰ متری وجود دارد که به داو دختر معروف است. نام محلی این دخمه "دی ودوور" به معنی مادر و دختر است.


مکان داو و دختر در لهجه محلی(دی دوور) به معنای مادر و دختر خوانده می شود .نمای بیرونی مقبره یادآور شاهان هخامنشی در نقش رستم و تخت جمشید است . نمای این آرامگه از دو طرف ورودی با دو نیم ستون آراسته شده است.

این اثر در خور توجه بر خلاف گورهای هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم که همگی از یک طبقه شده‌اند، از دو طبقه عالی ساخته شده‌است با توجه به اینکه جلوی دخمه‌های تخت جمشید و نقش رستم به صورت چلیپتا حجاری گردیده و ستونهای جلوی آنها به صورت خاص خود تعبیه شده‌اند این نوع اعمال جاری در ساخت گوردخمه  دی و دوور به کار نرفته‌است و معمار آن تلفیقی از معماری یونان و معماری ایرانی می‌باشد در داخل گوردخمه دی و دوور از تابوت سنگی همانند تابوت‌های سنگی گوردخمه‌های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم دیده نمیشوند و در این گور دخمه از تابلوهای چوبی استفاده می شده‌ است.

اثر دی و دوور مربوط به سال‌های ۵۵۰ تا ۶۵۰ پیش از میلاد بوده است.

این دخمه در ارتفاع تقریبی سیصد متری قرار گرفته و شبیه به دخمه های هخامنشی است. دخمه تشکیل شده از سطح پهن و بلندی است که قسمت پایین آن را به صورت صاف در آورده اند. این دخمه دارای سکویی به طول ۸۰.۵ متر و عرض ۵ متر است که فاصله آن تا پایین دخمه ۱۰۰ متر است.

مدخل دخمه در قسمت وسط قرار دارد و هر جانب آن دارای دو ستون به ارتفاع سه متر و قطر ۷۵ سانتی متر است. اتاقک درون دخمه دارای طول ۵ متر و عرض ۴۵.۳ متر و ارتفاع ۲۶۰ سانتی متر است. بالای ستون ها نیز حاشیۀ صاف و مسطحی وجود داشته و بر فراز آن شکل کنگره های دندانه دار هخامنشی بر سنگ کوه تراشیده اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار