اجرای ۴۴ پروژه عمرانی و ملی آبخیزداری در ساری/ ۸۰ فقره آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری گفت: ۴۴ پروژه عمرانی ملی و استانی در حوزه های آبخیز منطقه در دست اجراست.
کد خبر: ۸۵۰۳۴۴۳
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

 

 



خبرگزاری بسیج مازندران، ستار بایایی بمناسبت هفته منابع طبیعی،  با اشاره به طرح های عمرانی ملی و استانی این اداره کل، گفت: در سال جاری اداره کل منابع طبیعی برای اجرای ۱۱ طرح عمرانی ملی ۱۳ میلیارد تومان اعتبار و ۲۱ طرح عمرانی استانی ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز که تا پایان بهمن ماه سال جاری ۴.۴ میلیارد تومان و ۹.۹ میلیارد تومان برای هرکدام از طرح ها تخصیص یافت.

 

وی  با اشاره به مساحت استان مازندران، اظهارداشت: از کل مساحت استان یک میلیون و ۹۹۰ هکتار معادل ۷۱ درصد آن عرصه های جنگلی، یک میلیون و ۱۸۷ هکتار در حوزه ساری و ۵۱۰ هزار هکتار در حوزه نوشهر است.

 

وی متوسط بارندگی را ۷۵۰ میلی متر عنوان کرد و افزود: بیشترین بارندگی در غرب و کمترین آن در شرق استان است.

 

۷.۹ درصد مساحت پارکهای جنگلی در مازندران واقع شده است

 

مدیرکل منابغ طبیعی و آبخیزداری مازنردان منطقه ساری به ۷۹۴ هزار هکتار عرصه جنگلی در استان اشاره و اذعان کرد: با توجه به وجود ۱۲ پارک جنگلی در استان ۷.۹ دهم درصد از مساحت پارک جنگلی کشور را مازندران پوشش می دهد.

 

بابایی اولویت حوزه آبخیزداری در سال جاری را اجرای عملیات مکانیکی ۵۳ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: در اجرای عملیات مکانیکی اصلی ترین و شاخص ترین پروژه بند سر شاخه گیر بر روی رودخانه برزو با اعتبار دو میلیارد تومان  فردا به بهره برداری می رسد.

 

وی تصریح کرد: عملیات بیولوژیکی در ۴۰۰ هکتار در حوزه آبخیزداری با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد که تا پایان سال به صد درصد می رسد در حال اجراست.

 

۳۴۵ فقره پرونده خلع ید اجرا شد/ وقوع ۸۰ فقره آتش سوزی

 

بابایی بیان کرد: در بخش حفاظت ۳۴۵ مورد پرونده خلع ید با سطح ۷۲ هکتار داریم که نسبت مشابه سال گذشته از نظر سطح افزایش ۲۵ درصدی و در اجرای احکام قضائی ۱۱۹ پرونده با سطح ۲۸.۵ هکتار که به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۴۳ درصدی داشتم.

 

وی حداقل تخریب و تجاوز از سال ۶۰ تاکنون را در سال جاری عنوان کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی مازنردان منطقه ساری در بخش حمایت حریق، اذعان داشت: متایفانه بدلیل شرایط آب و هوایی استان بویژه تابستان و پاییر در سال جاری ۸۰ فقره آتش سوزی در ۲۷۳ هکتار اراضی رخ داد.

 

بابایی اذعان داشت: در سال جاری عملیات مصوب برای اقدامات توسعه ای در ۵ هزار و ۱۵۰ هکتار در قالب طرح ملی، استانی و مجریان جنگلداری انجام شد.

 

وی به آزاد شدن ۷۲ هکتار از عرصه های منابع طبیعی و در دستور کار قرار گرفتن مابقی آزاد شدن اراضی اشاره کرد.

 

بابایی به تولید ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در سال جاری  اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۱۰۰ اصله نهال توسط منابع طبیعی، ۳ میلیون اصله مجریان طرح جنگلداری و مابقی بخش خصوصی صورت گرفت.

 

آتش سوزی تهدید عمده جنگل های مازندران

 

وی مهمترین عامل تهدید در عرصه های ملی و بروز حریق را تغییرات اقلیم، گرمای هوا، تغییر الگوی بارش، شیوع آفات و اپیدمی بیماری نوظهور، تخریب انسانی، نصرف اراضی، تاشکال مختلف فرسایش، رشد و کاهش تنوع زیستی و گونه های با ارزش، حضور دام و دامداری، اجرای طرح دامداری و عدم هماهنگی دستگاههای اجرایی عنوان کرد.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری بهره برداری بی رویه از معادن و منابع و اجرای طرح های همرانی توسط دولت را از عوامل تخریب در عرصه های جنگلی و محیط زیست بیان کرد.

 

بابایی به شعار سال جاری این هفته، منابع طبیعی با مردم و برای مردم اشاره کرد و افزود:  مدیریت جامع در حوزه آب و آبخیزداری از برنامه های مهم سال آینده این اداره کل است.

 

وی به بحث زباله و پسماند که به شکل خیلی نامطلوب و ناجوری در عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: مسئولان استانی باید تکلیف پسماند استان با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاری بخش خصوصی مشخص کنند.

 

لزوم جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه

 

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در خصوص ساخت و ساز های غیر مجاز، اظهارداشت: باید از ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی در عرصه های کشاورزی و طبیعی جلوگیری شود چرا که این امر موجب پدیده بیابان شدن در سطح کشور می شود.

 

بابایی یکی دیگر از عوامل تخریب را معادن عنوان کرد و افزود: در منطقه ساری ۲۷۸ معدن وجود دارد که ۱۴۷ معدن فعال و ۱۳۱ معدن بدلایل مختلف غیر فعال که این معادن بویژه معادن شن و ماسه موجب تخریب می شوند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها