۲۷۰۰ مسجد مازندران امام جماعت ندارند/ راه اندازی ۲۴ کانون تخصصی

دبیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد مازندران گفت: از چهار هزار و ۱۰۵ مسجد استان هزار و ۲۵۰ مسجد دارای امام جماعت و دو هزار و ۷۵۰ مسجد امام جماعت ندارند.
کد خبر: ۸۵۰۳۴۴۵
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

 



خبرگزاری بسیج مازندران، محمد فوقی در نشست بیست و دومین سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود: از چهار هزار و ۱۰۵ مسجد حدود ۲۵ درصد آن باید تا پایان برنامه پنجم توسعه دارای کانون فرهنگی و هنری باشد که امسال هزار کانون فرهنگی در مساجد استان راه اندازی شده است.

 

وی گفت: اگر سال آینده ۲۵ کانون تشکیل یابد مطابق برنامه پنجم توسعه پیش رفته ایم.

 

مسجدی بودن ارزش تلقی می شود

 

فوقی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احیای نقش واقعی مساجد و مقابله با تهاجم دشمنان، تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد را تصویب کرد، گفت: ارتباط با مساجد سبب پویایی ونشاط خاص می شود و مسجدی بودن به عنوان یک ارزش است و باید تلاش کنیم مسجد به جایگاه واقعی اش بازگردد.

 

وی با بیان اینکه مسجد در اسلام محور فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی است گفت: در سالهای اخیر روی نقش اجتماعی مسجد خوب کار شد ولی روی نقش فرهنگی زیاد کار نشده است.

 

به گفته فوقی، مدیریت بر مسجد به معنای تولی گری نیست و کانونهای فرهنگی نیز برنامه هایی در این بخش دارند.

 

وی گفتمان اقتصاد مقاومتی را از برنامه های مهم بیان کرد و گفت: این گفتمان درصدد دارد تا مردم را با الگوی مصرف، صرفه جویی، روزی حلال، اهمیت افزایش جمعیت، کاهش آسیب های اجتماعی آشنا کند.

 

وی از مسجد به عنوان بهترین مکان برای کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: حضور بانوان در فعالیتهای فرهنگی کانون، کار کودک و اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه های مهم سال آتی است.

 

مسجد قلب حیات اجتماعی است

 

فوقی از مسجد به عنوان قلب حیات اجتماعی یاد کرد و گفت: بزرگترین مرکز فرهنگی قابل اعتماد مردم، مساجد هستند و به عنوان نهاد و ستاد ولایت و مکانی برای تظاهر اندیشه هاست.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد فراجناحی عمل می کند گفت:  مسجد همواره آوردگاه رقابتهای علوی بوده است و بسیاری از گفتگوهای علمی، فرهنگی پیامبر اکرم (ص) در مسجد بوده است.

 

دبیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد مازندران بر لزوم انجام کار فرهنگی از سوی دستگاههای اجرایی در مساجد تاکید کرد و گفت: وحدت و اتحاد یکی از نیازهای اساسی جامعه است که مسجد می تواند محور این وحدت باشد.

 

 

وی کانون تخصصی دانشگاهی و دانشجویی را از جمله کانونهای تخصصی برشمرد و با بیان اینکه بیشترین جمعیت مازندران بزرگسال هستند گفت: همچنین جمعیت جوان نیز بیش از ۶۷۳ هزار و بیش از ۴۰۰ هزار نوجوان نیز است و بیش از ۲۰۰ هزار جمعیت کهنسال هستند.

 

فوقی گفت: در هر منطقه به نسبت به جمعیت آن منطقه برنامه های فرهنگی و هنری داریم و بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مساجدی کانون فرهنگی راه اندازی می شود که دارای امام جماعت باشد.

 

وی گفت: هر کانونی که تشکیل می شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کمک مالی داده می شود و ۵۰۰ هزارتومان نیز برای خرید تجهیزات دفتر نیز تخصیص داده می شود.

 

وی با بیان اینکه امسال دو نشریه ویژه مساجد استان در کشور برتر شدند گفت: همچین در جشنواره هنرهای تجسمی نیز هنرمندان استان برتر شدند.

 

راه اندازی ۲۴ کانون تخصصی در مساجد مازندران

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز، گفت: وظیفه احیای تبلیغی و فرهنگی مساجد بر عهده کانونهای مساجد است و تاسیس هزار کانون فرهنگی و مساجد، ۹۹ کتابخانه، ۲۵۰ کتابخانه مخزن دار از جمله اقدامات است.

 

اسماعیل احمدی گفت: راه اندازی۲۴ کانون تخصصی در ۲۱ زمینه آموزشی، ۱۰ کانون مصلی از جمله اقدامات است و ۶۳۰ کانون مساجد روستایی ۳۷۰ کانون شهری در استان فعالیت می کنند.

 

وی نسبت کانونهای مساجد روستایی به شهری را ۶۰ به ۴۰ اعلام کرد : و گفت: گفت: اجرای سه طرح مستمر برای ترویج فرهنگ والای قرآنی شامل اجرای تلاوت نور، تلاوت هر شب قران در هزار و ۶۷۰ مسجد، تفسیر روزانه قران با محوریت ائمه جماعت در ۹۷۹ مسجد از دیگر فعالیت است.

 

۶۶ خانه نور در مازندران راه اندازی شد

 

احمدی از راه اندازی ۶۶ خانه نور در مساجد استان خبر داد و گفت: حضور در دوره های آموزشی اندیشه های آسمانی، شرکت در همایش نخبگان روستایی و عشایری، برگزاری اردوهای آموزشی، تربیتی و تفریحی از دیگر اقدامات است.

 

وی شناخت عرفانهای نوظهور در مساجد، برگزاری دوره های آموزشی، شیوه های نگارش مقاله، فعالیت های پژوهشی را از دیگر فعالیتها بیان کرد و گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری از جمله وظایف است.

 

برگزاری سوگواره صادق آل محمد (ع) با محوریت سبک زندگی و سیره عملی امام صادق (ع)، برگزاری طرح آسمانی ها احمدی، ویژه غنی سازی اوقات فراغت،  اجرای برنامه های مناسبی مانند مسئولیت ستاد مردمی جشن های دهه کرامت با بیش از هزار برنامه فرهنگی و چهار هزار برنامه در دهه فجر از دیگر فعالیتهای کانون مساجد است.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نامگذاری شده است گفت: باید از ظرفیت این کانونها برای توسعه فعالیها بهره گیری کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها