خسروی بودجه سال۹۴ را تشریح کرد:
رئیس مجمع نمایندگان سمنان در تحلیل بودجه سال ۹۴ گفت: یکی از ویژگی های بودجه سال آتی، دو پله ای بودن آن است، یعنی دو قیمت برای نفت پیش بینی شده است، که این مسئله هم به عقیده من همچنان بوی نفت می دهد.
کد خبر: ۸۵۰۴۲۸۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، علیرضا خسروی با اشاره به ابتکار در بودجه سال ۹۴ گفت: اما متاسفانه باید بگویم بودجه سال ۹۴ همچنان بوی نفت می دهد و اتکای بودجه به نفت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: گویا قرار نیست این ماده سیاه اقتصاد ما را رها کند و سیطره خود را از سر اقتصاد این کشور بردارد. این وابستگی جزو گرفتاری های ما بوده و هست.

وی با انتقاد از برخی موارد بودجه مصوب نیز گفت: سهم صندوق توسعه کم است، ضمن اینکه سهم پروژه های عمرانی و روش های آن(علی رغم پیش بینی در روش ها) کافی نبود.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اقدام خوب نمایندگان در بودجه سال گذشته مبنی بر افزایش قیمت خوراک های پتروشیمی گفت: پارسال بخشی را در زمینه افزایش قیمت خوراک های پتروشیمی داشتیم که خیلی مورد هجمه قرار گرفتیم. ما قیمت آن را از ۳ سنت به ۱۳ سنت رساندیم.

وی توضیح داد: واقعیت این است که ما گاز را با قیمت ۳۵ سنت می خریم، به پتروشیمی ها به عنوان خوراک به قیمت ۳ سنت می دهیم، لذا این مسئله بُعد رقابتی را از آن ها می گیرد، به همین دلیل پیشنهاد دادیم که قیمت به ۲۵ سنت افزایش یابد، اما در نهایت ۱۳ سنت تصویب شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال هم بحث سنگ آهن حائز اهمیت بود، گفت: معتقدیم در این زمینه ما دچار خام فروشی شده ایم. با اقدام نمایندگان و تصویب مجلس جلوی خام فروشی ها گرفته شد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده استخراج سنگ آهن ۴۵ تا ۵۰ دلار است که ما آن را ۱۰۰ دلار می فروشیم. این سنگ آهن به با هزینه ای بالغ بر ۱۳۰ دلار به دست برخی کشورها نظیر چین می رسد و آن ها در نهایت آهن را به قیمت ۶۰۰ دلار به ما می فروشند.

خسروی با بیان این مطلب که چین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن است، گفت: با این حال آن ها سنگ آهن را از ما می خرند، چون برای آن ها بسیار سود دارد.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلیل و در راستای جلوگیری از خام فروشی ما عوارضی را بر این بخش بستیم و از ۳۰ درصد آغاز کردیم و در برخی بخش ها نیز پله ای حرکت کردیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته اقدام نمایندگان در اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی ها و امسال در زمینه سنگ آهن بسیار مثبت بود و شاهد نوعی وفاق بین نمایندگان بودیم و انصافا هم رئیس مجلس در این زمینه بسیار کمک کرد، از سوی دیگر از آن طرف هم تلاش کردیم که منافع صاحبان معادن نیز حفظ شود.

خسروی با بیان اینکه هدفمندی نیز تحرک لازم را نداشت، گفت: هدفمندی یارانه ها باید خواه ناخواه نقش خود را در بودجه ایفا می کرد، اما تحرک خوبی نداشت. با این حال از اینکه مورد قبول دولت است و دولت مجری است، نکته مثبتی است.

وی با انتقاد از عدم پرداخت یارانه تولید گفت: سهم تولید در یارانه ها دیده شد، اما مشکل این است که آن را نمی دهند. ما در سال ۹۴، ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید و ۴ هزار میلیارد تومان برای اشتغال دیدیم، اما مسئله این است که این اعتبارات پرداخت نمی شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اعتبار حوزه مسکن نیز گفت: در بخش یارانه ها در حوزه مسکن نیز ۱۳۰۰ میلیارد تخصیص یافت که به عقیده من گام خوبی است که مسکن از این وضعیت رکود و کوتاهی خارج شود.

وی با بیان این مطلب که دولت تعهد کرده ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کند، گفت: دولت در این زمینه بسیار کوتاهی کرده و دائم طرح و برنامه ارائه داده اما هیچ کاری را عملیاتی نکرده که امیدوارم هر چه سریع تر استارت این کار زده شود.

خسروی همچنین با اشاره به درگیری لفظی نوبخت و وزیر صنعت و معدن گفت: وزیر صنعت عنوان کرده بود یارانه حوزه تولید و صنعت داده نمی شود و نوبخت نیز با کنایه عنوان کرد رایانه را به وزیر نمی دهیم که این باعث برخی موضع گیری ها شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه اشتغال نیز دولت ۱۰۰۰ میلیارد دیده بود که با توجه به اهمیت این بخش نمایندگان ۳ هزار میلیارد به آن اضافه کردند.

نماینده مردم سمنان در خاتمه با اشاره به حوزه بهداشت گفت: میزان اعتبار حوزه بهداشت در یارنه ها مناسب و مطلوب است، اما مشکل ما درباره مسائلی مانند عوارض است. متاسفانه درباره سیگار، میزان مصرف و بیماری های حاصل از آن آمارهایی داریم که نگران کننده هستند.

وی تصریح کرد: ما از یک طرف هزینه های مردمی را در حوزه بهداشت بسیار کاهش دادیم، اما از سوی دیگر سایر هزینه ها افزایش یافته است. ساماندهی عوارض و قاچاق در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظرات