اسلام‏‌شناس صرب: اسلام ضامن آرامش درونی است

پروفسور راده بوژویچ اسلام‏‌شناس شهیر صربستانی در نشست «اسلام، عقلانیت، معنویت» گفت: اسلام میراثی بسیار غنی و عقلانی است و آرامش درونی و تکامل روح انسانی را ضمانت می‌کند.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۷۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست علمی «اسلام، عقلانیت، معنویت» به همت مرکز علوم دینی «قم» در خانه فرهنگ شهر «پریه‌‏پولیه» یکی از شهرهای مسلمان‏‌نشین در جنوب غربی صربستان برگزار شد، در این نشست کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» معرفی شد که نویسندگان آن سه عضو هیأت مؤسس مرکز علوم دینی قم در بلگراد هستند. این کتاب، نخستین اثر تألیفی در حوزه تاریخ فلسفه‏ اسلامی در اروپای شرقی است

نمایندگان نهادهای علمی، فرهنگی و سیاسی، مسئولان و دانش‌‏پژوهان مدرسه‏ علمیه بانوان این شهر و همچنین تعداد زیادی از شهروندان مسلمان و مسیحی در نشست «اسلام، عقلانیت، معنویت» حضور داشتند.

پروفسور راده بوژویچ اسلام‏‌شناس شهیر صربستانی و رئیس سابق دانشکده زبان‏‌شناسی دانشگاه بلگراد، سعید و معمر خلیل‏‌اویچ دو عضو هیأت مؤسس مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد و عمار امامویچ رئیس بنیاد «میراث معنویت» از شهر موستار در بوسنی و هزرگوین سخنرانان این مراسم بودند.

 

معمر خلیل‏‌اویچ با اشاره به هماهنگی فلسفه، عرفان، دین، عقل، دل و وحی در اسلام، به بررسی داستان‏‌های عرفانی-تمثیلی معروف «سلامان و ابسال» نوشته شیخ الرئیس ابن سینا و «حی بن یقظان» نوشته‏ ابن طفیل پرداخت و گفت: نمادهای اصلی این داستان‏‌های نغز فلسفی و عرفانی حکایت از همراهی کامل سه منبع معرفتی مذکور دارد.

عمار امامویچ در ادامه توضیحاتی در باب معنای فلسفی و عرفانی ولایت بر اساس متن «رساله الولایه» اثر علامه طباطبایی ارائه داد و ابراز داشت: مرحله ولایت بالاترین مرتبه سیروسلوکی انسان است.

 سعید خلیل‏‌اویچ ضمن بیان برخی کریمه‏‌های قرآنی اظهار داشت: قرآن پرده از درجات و بطون گوناگون معنایی خود برمی‌‏دارد.

وی افزود: تمام هستی و همچنین انسان مراحل و رازهای متعدد طولی دارند که فیلسوف مسلمان به دنبال آن است تا این معانی و مراتب پنهان را در سایه‏ براهین متقن رمزگشایی کند.

 

در پایان این جلسه پروفسور راده بوژویچ کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» را اثری پر اهمیت و مرجع در منطقه بالکان دانست و گفت: اسلامی که این کتاب از آن سخن به میان می‏‌آورد، میراثی بسیار غنی و عقلانی است که پایه گفت‌وگوی سازنده‏ بین ادیان و همچنین ضامن آرامش درونی و تکامل روح انسانی است.

 

ارسال نظرات