حسینی از کارشناسان مسائل اجتماعی و از اساتید دانشگاه های استان کردستان گفت: آثار مخرب شبکه های ماهواره ایی در حوزه فرهنگی متمرکز است.
کد خبر: ۸۵۰۵۱۱۹
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، یکی از رموز بزرگ پایداری ملت در برابر استبداد و استکبار جهانی، دشمن‌شناسی است، مردم ما در اشکال گوناگون جنگ نرم و جنگ سخت با شناسایی دشمن واقعی، از انقلاب صیانت کردند و عقبه‌های خطرناکی را پشت سر گذاشتند.مقام معظم رهبری در بیانات خود در مرقد مطهر امام‌خمینی به مناسبت سالروز ۱۴ خرداد فرمودند:"بزرگ‌ترین خطر آن است که ما در شناخت دشمن و دوست اشتباه کنیم، جبهه دوست و دشمن را مخلوط کنیم، نفهمیم دوست کیست، دشمن کیست."

در جنگ سخت، با آژیر قبل از اصابت موشک هشدار داده می شد و در صورت اصابت به شهر همه متوجه می شدند، دشمن خانه ها را تخریب و مردم را به شهادت می رساند ولی نتوانست به درون خانه ها راه یابد و بر روی ذهن مردم اثر بگذارد بلکه موجب مصمم تر شدن مردم برای ادامه راه می شد. آنچه که دشمن در جنگ سخت نتوانست به خانه های مردم راه یابد، در جنگ نرم به دنبال آن است.

استکبار جهانی با هدف از بین بردن انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تاکنون توطئه‌های بسیاری را انجام داده که جنگ نرم از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آنهاست دشمن در جنگ نرم با صبر و حوصله و با برنامه‌ریزی بلندمدت در تلاش است تا انقلاب اسلامی را از درون استحاله و نابود کند و در این هدف خود مصمم است جنگ نرم توجه به ساختار فکری، رفتاری و اعمال افراد جامعه دارد و با تأثیرگذاری برتک تک افراد جامعه تلاش می‌کند تا به اهداف خود دست یابد. ماهواره وسیله اصلی دشمن در جنگ نرم برای تغییر سبک زندگی است.

سید اصغر حسینی از کارشناسان مسائل اجتماعی و از اساتید دانشگاه های استان کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در رابطه با حوزه آسیب های مخرب ماهواره اظهار داشت: از سال 75 مقام معظم رهبری در بیاناتشان بحث آسیب های ماهواره را مطرح می فرمایند همواره بر تمهیدات مقابله با جنگ نرم از دیروز و تا کنون نیز تاکید می فرمایند.

برخورد نرم در مقابله با جنگ نرم رسانه ای

وی از ماهواره به عنوان یکی از ابزار جنگ نرم رسانه ای نام برد و گفت: اکنون ماهواره درراستای جنگ نرم قصد ورود به خانه و زندگی،مسائل دینی و اعتقادی،مسائل سیاسی و اقتصادی و به چالش کشیدن این مسائل را دارد و چون با ابزار ماهواره به صورت نرم وارد میشود برخورد نیز باید به صورت نرم و به شیوه خود آن باشد.

افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در ارتباط با شبکه های ماهواره ای

وی از افزایش سواد رسانه ای به عنوان مهمترین موضوع در ارتباط با ماهواره نام برد و خاطر نشان کرد: عموم مردم با افزایش سطح سواد رسانه ای خود درک می کنند که برنامه های این شبکه های ماهواره ای برای چه کار و هدفی است و مردم باید در حوزه های مختلف فرهنگی؛اعتقادی؛سیاسی،دینی و خبری پشت پرده اهداف پنهان را تشخصی بدهند.

وی افزود: مردم انقلابی ایران اسلامی همانطور که در ایام نبرد سخت و دیگر صحنه ها موفق عمل کردند امروزه که دشمن از برهه جنگ نرم و ابزار رسانه ای و برنامه های ماهواره ای وارد شده است، در این برهه زمانی نیز با همکاری و اقدامات موثر مسئولین به امید خدا موفق عمل می کنند.

پخش برنامه های ماهواره ای در سه طیف فرهنگی،سیاسی و مذهبی

حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: عموم مردم باید به این قضیه آگاه باشند که برنامه های شبکه های ماهواره ی که در سه طیف تاثیرگذار فرهنگی؛سیاسی و خبری، دینی و مذهبی پخش می شود با چه اهدافی است.

سیر صعودی ایجاد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از گذشته تا به امروز

وی افزود: آمارها نشان میدهد که تا سال 73 فقط سه شبکه ماهواره ایی فارسی زبان به فعالیت مشغول بوده است،در سال 87 به 7شبکه ماهواره ای افزایش پیدا کرده است و از سال 87 تاسال 91 این آمار به ایجاد 125 شبکه فارسی زبان رسیده است.

این استاد دانشگاه های کردستان خاطر نشان کرد: از سال 91 نیز تا به امروز 162 شبکه فارسی زبان برای جامعه ما برنامه پخش و تولید می کند و این به این دلیل است که کشورهای غربی فهمیده اند که دیگر تهدید سخت جواب نمیدهد و از برهه جنگ نرم و رسانه ای وارد شده اند.

وی بیان داشت: بر اساس برآورد هایی که در سال 92 انجام شده است 80 درصد مخاطبین برنامه های شبکه های ماهواره ای اولویتشان برنامه های فرهنگی که شامل سریال،موسیقی،مد،لباس و وسایل آرایشی بوده است، می باشد 60 درصد در حوزه خبر و مسائل سیاسی و خبری و 50 درصد نیز حوزه مسائل دینی و مذهبی است که هر کدام از این برنامه ها اهداف خاص خود را دنبال میکند.

آثار مخرب شبکه های ماهواره ایی در حوزه فرهنگی متمرکز است

وی به تاثیر گذاری برنامه های شبکه های ماهواره ی در سه طیف فرهنگی،خبری و سیاسی؛ مذهبی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بر اساس آمار مخاطبین بیشترین تاثیرگذاری در بخش فرهنگی بوده است و در حوزه های سیاسی و خبری و مذهبی علاوه بر پخش حداکثری برنامه ها بعد از حوزه فرهنگی از تاثیر گذاری کمتری برخوردار بوده است.

این استاد دانشگاه استان کردستان در ادامه با بیان اینکه آسیب های مخرب شبکه های ماهواره ای بیشتر بر حوزه فرهنگ متمرکز است، به برخی از آثار مخرب این شبکه ها در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: از بین رفتن قبح طلاق در جامعه،خیانت به همسر،گرایش به مصرف گرایی و سبک زندگی غربی، فاصله گرفتن فرزندان و والدین از هم، گسترش فرهنگ مد گرایی که از طریق همین شبکه ها تبلیغ می شود از جمله این موارد است.

مدیر پژوهش ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کردستان افزود: در حوزه سیاسی نیز بیشترین تلاش این رسانه های معاند بر روی مسائلی چون تبلیغ واگرایی مردم نسبت به نظام و مسئولین، تبلیغ اختلاف و نزاع در میان مسئولین مملکتی، مطرح کردن چالش های اقتصادی و تحریم، مطرح کردن تفرقه و اختلاف در میان اقوام مختلف ایران اسلامی و مسائلی از این دست می باشد.

وی به فعالیت و برنامه های این شبکه های ماهواره ای در حوزه دینی و مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: چندین شبکه در این حوزه بر علیه مقدسات اسلام و مذاهب تسنن و تشییع مشغول فعالیت هستند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این شبکه ها شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را تبلیغ می کنند.

این استاد بسیجی دانشگاه های استان افزود: این شبکه ها در دو طیف با نام ها و عناوین مختلف به مذاهب اهل تسنن و تشیع اهانت می کنند شبکه هایی که پول خود را از کشورهای غربی میگیرند و محتوای خود را در کشور انگلیس تولید می کنند و چیزی که دنبالش هستند این است که جامعه اسلامی هیچگاه در وحدت نباشد و مذاهب مختلف نه در کنار هم بلکه در مقابل هم قرار گیرند.

حسینی بیان داشت: امروزه نیز این شبکه های با پوشش اقدامات جنایتکارانه و پلید گروهک هایی که با نام اسلام و در عمل بر خلاف اسلام عمل می کنند قصد ایجاد اسلام هراسی و آسیب رساندن به جامعه اسلامی را دارند.

بصیرت افزایی مهمترین راه مقابله با آسیب های مخرب شبکه های ماهواره ای

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان در ادامه با بیان اینکه در مقابله با این اقدامات نرم،بی سرو صدا و فرهنگی دشمن باید اقدامات ما نیز نرم و فرهنگی باشد، گفت: بالا بردن سواد رسانه ای، بصیرت افزایی و اگاهی بخشی از مهمترین وظایف مسئولین نهاد ها و ارگان های جامعه بویژه نهادهای فرهنگی است.

وی افزود:زمانی که سطح سواد رسانه ای، آگاهی و بصیرت در مورد آثار مخرب ماهواره ایجاد شود و فرد خود به آثار مخرب آن پی برد آنوقت فرد با شناختن این عوامل دیگر به سراغ این برنامه ها مخرب نخواهد رفت.

وی با طرح این سوال که شبکه هایی که هزاران دلار برای ساخت آن هزینه شده چرا باید به صورت رایگان برای مردم برنامه پخش کند،افزود:پخش برنامه از 162 کانال ماهواره ایی فارسی زبان هدفی جز از بین بردن کانوان خانواده را دنبال نمی کند، شبکه هایی که تمام برنامه های خود را بر روی سریال هایی با محوریت زن و مسائل خانوادگی و مسائل غیراخلاقی متمرکز کرده و حتی یک برنامه اکشن و رزمی در لیست برنامه های خود قرار نمی دهد.

وی بیان داشت: حتی اسم و عنوان برنامه ها در 52 فیلم و سریال از این شبکه ها به زنان اختصاص داده شده و سن مخاطب را مورد توجه قرار نمی دهد زیرا کانون خانواده به ویژه زنان جامعه را که نقش اصلی در تربیت نسل آینده ساز جامعه بر عهده دارند،هدف قرار گرفته اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی در پایان؛ برگزاری کارگاه های آموزشی، همایش ها برگزاری جلسات در انجمن اولیاء و مربیان در رابطه با معرفی و آگاهی بخشی آثار مخرب ماهواره را در بالا بردن سطح سواد رسانه ای،بصیرت و آگاهی مردم موثر دانست و گفت: نباید به این حد اکتفا کرد و باید اقدامات متناسب با این همجه فرهنگی به ویژه از جانب مسئولین، نخبگان فرهنگی و دانشگاه ها و مسئولین فرهنگی به صورت موثر و مفید دنبال شود.


ارسال نظرات