ترکمان در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش گفت: برای تبیین اندیشه‌های دینی دو کشور باید به بحث آموزش در حوزه عقلانیت که از ضروریات جامعه کنونی است، توجه داشت.
کد خبر: ۸۵۰۵۱۸۳
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹



به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مطیع رحمان، وزیر امور دینی بنگلادش با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان پیرامون توسعه و تقویت روابط فرهنگی فی مابین دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر تعمیق تعاملات دو کشور، گفت: روابط سیاسی ایران و بنگلادش از 40 سال پیش آغاز و همواره ادامه دارد؛ از آنجایی که وزیر امور دینی بنگلادش دارای شخصیتی فرهنگی هستند، امید است تا این روابط روز به روز توسعه یابد.

وی در رابطه با مناسبات فرهنگی ایران و بنگلادش، اظهار کرد: مناسبات فرهنگی که میان دو کشور صورت می‌گیرد از سال‌های گذشته آغاز شده و تاکنون ثمرات مطلوبی را به جای داشته است؛ سرآغاز این روابط 38 سال پیش در قالب امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی رخ داده است.

ابراهیمی‌ترکمان بیان کرد: با توجه به وجود هزاران لغت فارسی در زبان بنگالی که نشانگر روابط مطلوب و نزدیک پدران و نیاکان ما است، توسعه روابط دو کشور محقق شده است؛ بنابراین، باید به تقویت پُلی که توسط پدران و نیاکان ما ایجاد شده، بپردازیم.

وی ادامه داد: برای زنده نگه داشتن و تبیین اندیشه‌های دینی دو کشور باید به بحث آموزش توجه داشت؛ آموزش در حوزه عقلانیت از ضروریات جامعه کنونی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به رُشد جریان‌های فرقه‌ای افراطی (داعش)، گفت: متأسفانه تلاش گروه‌های تکفیری برای افزایش خشونت‌های مذهبی و فرقه‌ای و بدنام کردن اسلام است، درحالیکه هیچ یک از فعالیت‌های آنان تناسبی با دین اسلام ندارد.

*لزوم معرفی اسلام حقیقی در اقصی نقاط جهان

وی در ادامه تأکید کرد: لازم است تا در آموزش‌های دینی نسبت به عقلانیت توجه ویژه داشته باشیم و به معرفی اسلام حقیقی در اقصی نقاط جهان بپردازیم. در جهان امروز، برداشت‌های ناصحیحی نسبت به اسلام وجود دارد، لذا باید سعی بر معرفی حقیقت دین مبین اسلام همراه با کرامت انسانی کنیم. با وجود گروه‌های تکفیری باید زمینه آشنایی نسل جوان با اسلام رحمانی که از منظر قرآن کریم دو بُعد کرامت انسانی و تقوایی شامل می‌شود را فراهم کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان در رابطه با اقدامات رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش، گفت: بیش از 45 فیلم ایرانی به زبان بنگالی ترجمه و در اختیار رایزنی فرهنگی کشورمان قرار دارد؛ همچنین، در طول سال مجله‌ای با موضوعات مربوط به هنر و فرهنگ ایران و بنگلادش منتشر می‌شود.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان پایانی خود با معرفی موسی حسینی، «رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش»، گفت: در نظر داریم که پس از گفت‌وگوی شما با رایزن فرهنگی کشورمان تفاهم‌نامه‌ای در راستای ایجاد مناسبات فرهنگی میان دو کشور منعقد و برای اجرای مطلوب فعالیت‌های فرهنگی، دینی، آموزش زبان فارسی، هفته‌های فیلم ایران، نمایشگاه‌ها و ... برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

ضرورت انتقال تجارب ایران به بنگلادش

وزیر امور دینی کشور بنگلادش با ابراز خرسندی از سفر به ایران، گفت: ایران و بنگلادش روابط خوبی با هم دارند که این ارتباطات از زمان استقلال کشور بنگلادش ایجاد شده است.  ما همواره از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران یاد و تشکر می‌کنیم.

وی ضمن دعوت از رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای سفر به بنگلادش، اظهار کرد: با توجه به دانش و تجربیاتی که ایران در اختیار دارد، خواستار تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور هستیم.

قائم مقام وزیر امور دینی کشور بنگلادش، به لزوم ایجاد زمینه‌های توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور، گفت: هنر و فرهنگ ایران غنی و باستانی است؛ به دلیل وجود مشترکات فرهنگی که میان ایران و بنگلادش وجود دارد باید این روابط توسعه یابد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی خود برای سفر به ایران، افزود: در این سفر از اماکن و مراکز گردشگری ایران به ویژه اصفهان بازدید داشتیم و با قدمت تاریخی و ارزشمند مساجد این استان آشنا شدیم.

قائم مقام وزیر امور دینی کشور بنگلادش با اذعان اینکه وحدت و مهرورزی در میان مردم ایران موج می‌زند، تأکید کرد: از اینکه به ایران سفر کردیم و با یافته‌های پژوهشی، علوم هنری و دانش این کشور آشنا شدیم، خواستار حفظ و تقویت روابط فرهنگی هستیم.

تدبر و انس با قرآن در میان ایرانیان موج می‌زند

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی، معاون بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تجربیات ایران اسلامی، گفت: ایران با در اختیار داشتن نیروهای شایسته و توانمند در حوزه علم و دانش توانسته تجربیات بسیاری را کسب کند که می‌توان به بحث آموزش دین و قرآن کریم اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در بحث آموزش قرآن کریم، شیوه و متدهای آموزشی وجود دارد که افراد در مراحل مختلف اعم‌از روخوانی، روان‌خوانی، قرائت، حفظ، تفسیر و ترجمه و مفاهیم قرآن کریم مورد تعلیم و تربیت اساتید متبحّر قرار می‌گیرند.

ابوالقاسمی با اشاره به مرحله قرائت و حفظ قرآن کریم در ایران، گفت: قرآن‌آموزان با شرکت در کلاس‌های آموزش حفظ قرآن، طی یک سال حافظ قرآن می‌شوند و در مرحله قرائت قرآن با حضور در جلسات یک الی دو ماهه مسلّط به آیات قرآن خواهند شد.

گفتنی است، این مراسم همراه با طرح آموزش زبان فارسی در مراکز آموزشی و مدارس بنگلادش و اهدای هدایا از سوی طرفین به یکدیگر پایان یافت.

ارسال نظرات