فتح المبین یادآور پیروزی های مقتدرانه رزمندگان است.
کد خبر: ۸۵۰۵۶۰۳
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان؛ منطقه عملیاتی فتح‌المبین یکی از مناطق مورد بازدید زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس محسوب می‌شود.

رودخانه کرخه، دشت فتح‌المبین قرار دارد و یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین و شهدای این منطقه است.

این عملیات در تاریخ دوم فروردین 61 با رمز یا زهرا(س) و فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در این منطقه انجام شد.

در این یادمان که در هشت کیلومتری شهر شوش واقع شده است، هشت شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند. دشمن بعثی در روزهای اولین جنگ تا پشت رودخانه کرخه پیشروی کرد و بر شهر شوش و جاده اندیمشک اهواز مسلط شد. رزمدگان اسلام در این جبهه یک خط دفاعی شکل داده و عملیات امام مهدی(عج) را در روزهای پایانی سال 60 طرح‌ریزی و با فرماندهی شهید مجید بقایی به اجرا درآورند. این رزمندگان که قصد رخنه به سنگرهای دشمن در منطقه را داشتند در این شیارها با سنگرهای کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی از ایشان در این شیارها به شهادت رسیدند.

با اشغال غرب شوش این منطقه به تصرف بعث درآمد. صدامیان برای حملات موشکی و توپخانه به شهرهای شمال خوزستان از این سایت‌ها استفاده می‌نمود. رزمندگان اسلام برای آزادسازی این سایت‌ها در عملیات فتح‌المبین نبرد جانانه‌ای انجام داده و مقاومت سرسختانه عراق که در این شکستند.

پس از عملیات تعدادی از فرماندهان ارشد عراق که در این شکستند بعد از عملیات‌ تعدادی از فرماندهان ارشد عراق که در این منطقه عقب‌نشینی کرده بودند به دستور صدام اعدام یا زندانی شدند.

طرح ریزی عملیات افتخار آفرین فتح المبین از اواسط آبان 1360 آغاز شد و پس از تلاش های مستمر و خستگی ناپذیر و انجام مشورت ها و هماهنگی های گسترده، میان فرماندهان نظامی، سرانجام طرح عملیاتی شماره 1 فتح المبین در اواخر دی ماه همان سال آماده شد.

روز 13 بهمن 1360 در پی یک نشست مشترک بین فرماندهان عمده سپاه و ارتش طرح یادشده به یگان های عمده اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در 30 بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شده و طرح شماره 2 در 13 اسفند انتشار یافت.
از جمله اهداف این عملیات، آزادسازی بخش وسیعی از مناطق اشغال شده، همچون سایت 4 و 5 رادار و ده ها روستای منطقه، انهدام دو لشکر عراق (10 زرهی و 1 مکانیزه)، دست یابی به خطوط پدافندی مناسب و استفاده از حداقل نیروهای خودی در آن خطوط خارج کردن شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول از تیررس آتش توپخانه دشمن و دور کردن آتش موثر دشمن از جاده اهواز اندیمشک بود.
انتای پیام/

ارسال نظرات