در حاشیه بازدید از شرهانی
این منطقه در65 کیلومتری جنوب شرقی شهر دهلران بر روی ارتفاعات حمرین قرار دارد و حد شمالی منطقه عمومی فکه محسوب می شود که از این رو به ان شاخ فکه می گویند.
کد خبر: ۸۵۰۶۳۹۴
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی منطقه جنگی شرهانی یکی از مناطق جنگی است که در شمال فکه درمیان تپه ماهورهای شنی و کانال های طبیعی و مصنوعی قرار گرفته است.

این منطقه در65 کیلومتری جنوب شرقی شهر دهلران بر روی ارتفاعات حمرین قرار دارد و حد شمالی منطقه عمومی فکه محسوب می شود که از این رو به ان شاخ فکه می گویند.

فاصله شرهانی تا جاده دهلران-اندیمشک و پادگان عین خوش حدود 20کیلومتر است که این ارتباط از طریق جاده شهید خرازی و پل شهید ایوبی میسر می شود.

در ابتدای جنگ تحمیلی ارتش عراق برای تهاجم در محور شمال خوزستان دو فلش را طراحی کرده بود که یکی از آنها از فکه و دیگری از شرهانی آغاز میشد.

نخستین باری که طی جنگ تحمیلی نیروهای خودی به منطقه شرهانی رسیدند در عملیات محرم بود که در غرب رودخانه دویرج در تاریخ 10 ابان 1361آغاز شد.

نیروها با تصرف ارتفاعات منطقه حدود 300 کیلومتر مربع از خاک کشور را آزاد کردند در شب عملیات بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلابی سهمگین رودخانه دویرج به طور غیر منتظره ای طغیان کرد و عده زیادی از رزمندگان لشکر 14 امام حسین(ع) را که در کنار دویرج آماده عملیات شده بودند با خود برد.

به دنبال موفقیت در این عملیات در 21 فروردین 1362 عملیات والفجر در این منطقه آغاز شد که این عملیات با مقاومت شدید عراقی ها روبرو گردید و حتی در بعض از ارتفاعات به نبرد تن به تن نیز انجامید.

عملیات نیروهای خودی هفت شب پیاپی ادامه یافت اما به سبب اتش بی امان دشمن توفیق چندانی حاصل نشد.

در سال 65 ارتش عراق، حمله به مناطق مرزی را با عنوان دفاع متحرک آغاز کرد.شدیدترین درگیری ها در فروردین و اردیبهشت 65 در این منطقه صورت گرفت و نیروهای خودی موفق شدند حملات دشمن را متوقف کنند و آنها را به عقب برگردانند.در روزهای پایانی جنگ این منطقه بار دیگر این منطقه شاهد درگیری های سنگین بودو بسیاری از شهدایی که در منطقه تفحص شده اند مربوط به عملیات هایی هستند که طی سال های 61 تا 67 در این منطقه انجام شد.

این منطقه که هنوز هم ردپای رزمندگان اسلام در جای جای ان دیده می شود سالانه پذیرای جمع زیادی از زائران و عاشقان جبهه های جنگ است.

یکی از نکات قابل توجه حضور تعداد زیادی از جوانان عاشق عاشورایی بود که با نیت نذر کفش ها را از پاها کنده و پابرهنه در خاک آن قدم گذاشتند چرا که به خوبی دریافتنه اند که خاک جبهه ها بی شک مقدس بوده و بوی حسین (ع) می دهد.

وجود قبر مطهر گمنام یکی از همین شهدا این منطقه بیش تر شبیه به زیارتگاهی برای عموم مردم کرده که به اعتقاد بسیاری از خانواده هایی که به این مکان مراجعه کرده اند وجود این شهید یکی از ویژگی های بارز این منطقه است.

تعداد زیادی از خانواده ها را می بینی که با خودروهای شخصی خود عید خود را به بازدید از این منطقه می گدزانند.

شرهانی در سال 94 فرق عظیمی با نوروز های دیگر دارد چرا که امسال مادر دو عالم به همراه فرزندان شهید خود به میزبانی از مسافران نوروزی می پردازد.

رنگ و بوی فاطمی را در منطقه شرهانی در نوروز 94 به خوبی می توانی دریابی و انگار تمام منطقه بوی حسین (ع) و اهل بیتش را می دهد.

ارسال نظرات