منطقه جنگی دهلاویه مقتل یکی از اسطوره های بزرگ تاریخ دوران دفاع مقدس یعنی شهید مصطفی چمران است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از زائران مشتاق می شود.
کد خبر: ۸۵۰۷۲۳۳
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، دهلاویه روستای کوچکی است در استان خوزستان و در منطقه دشت آزادگان است.
این روستا در شهرستان سوسنگرد یعنی 12 کیلومتری غرب سوسنگرد و 15 کیلومتری جنوب شرق بستان است و در کنار جاده اصلی سوسنگرد –بستان قرار دارد.
این منطقه تا قبل از زمان جنگ روستای کوچک و گمنامی بود اما بعد از دوران جنگ تحمیلی مقتل یکی از یادماندنی ترین اسطوره های دفاع مقدس دکتر مصطفی چمران است که سالیانه تعداد زیادی از مسافران به سبب همین ویژگی به این سمت کشیده می شوند.
برپایی نمایشگاه ادوات و صلاح های جنگی
اصولا یکی از کارها و فعالیت های مهم و موثر در استای تاثیر گذاری بر روی نسل جوان به معرض دید گذاشتن آثار و لوازم به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی است که خوشبختانه یکی از اقدامات مناسب در منظقه دهلاویه برپایی نمایشگاه ادوات جنگی، صلاح و خودروهای مربوط به دوره جنگ تحمیلی بود که توانسته سبب آشنایی نسل جوان با این موضوع شده و اثرگذاری مطلوبی بر روی آنها داشته باشد.
در این نمایشگاه که به همت نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران برپا شده بود بازدید کنندگان می توانستند با هریک از ادوات مورد استفاده در دوران جنگ تحمیلی، ادوات مربوط به مخابرات،ش م ه، تخریب و خنثی سازی مین،انواع تانک و ضد هوایی و توپ 106 آشنا شوند.
البته  در کنار این لوازم و ادوات جنگی نیز غرفه کتب مربوط به موضوعات مدهبی و دفاع مقدسی را با اراده تخفیفات 50 درصدی به فروش می رساند.
یکی دیگر از بخش های جالب این نمایشگاه توضیح نقشه عملیات مربوط به آن منطقه توسط یکی از راویان ارتش بود که بسیاری از افراد مشتاقان نظاره گر آن بودند.
پخش موسیقی زنده دفاع مقدسی در فضای نمایشگاهی
یکی از نکات جالب دراین نمایشگاه اجرای موسیقی زنده دفاع مقدسی توسط یکی از افسران بود که برای بازدید کنندگان بسیار جالب و قابل توجه بود.
با اجرای این موسیقی حال و هوای دوران جنگ تحمیلی برای هریک از بازدیدکنندگان بسیار قابل لمس بوده و به گفته بسیاری از آنها ارتباط خوبی با این برنامه برقرار کردند.
حضور قشر نوجوان و کودکان در این گونه از فضاها سبب می شود که آنان نیز در حفظ و نشر ارزش های مربوط به دفاع مقدس نقش داشته و برایشان دارای اهمیت های ویژه ای باشد.
هنگام اجرای موسیقی پسر بچه های کوچک که سنشان از 10 سال بالاتر نمی رفت حس و حال رزمندگان را به خود گرفته و نظاره کردن ادوات جنگی انها را به وجد می اورد.
اجرای موسیقی زنده در کنار فضای جنگی نمایشگاه سبب می شد که تمام مراجعه کنندگان قبل از ورود به فضای اصلی منطقه دهلاویه به سمت محل برگزاری نمایشگاه کشیده و از موارد گنجانده شده دیدن کنند.
عده ای دیگر هم بودند  که علاوه بر مشاهده ادوات جنگی و استفاده از موسیقی زنده در کنار خودورهای جنگی ایستاده و همراه با دوستان خود بع گرفتن عکس یادگاری مشغول می شدند.
نمایشگاه عکس  چمران را روایت می کند
از در ورودی دهلاویه که داخل می شوی بعد از عبور از کنار قبر مربوط به شهید گنام روبروی پله های منتهی به قسمت بالایی ساختمان تابلوی درب وردی نمایشگاه عکس را می بینی که بی شک اگر عکاس باشی با اشتیاق هرچه بیشتر داخل نمایشگاه می شوی.
در لحظه ورود نخستین چیزی که منظورش را به تو جلب می کند قسمت راست دیوار است که نزدیک به 20 تا 30 عکس بر روی دیوار نصب شده و هریک به تنهایی چمران و صحنه های حضور در جنگ را برایت روایت می کند.
البته در سمت راست نیز خودرویی باقی مانده از دوران جنگ را می توانی مشاهده کنی که تعدادی از کودکان مشغول بازی بر روی آن هستند.
5 تا 6 ردیف صندلی های چیده شده در وسط سالن دقیقا روبروی پرده نمایش حکایت از این می کند که قرار است دقایقی دیگر فیلم و یا مستندی برای پخش اماده باشد چرا که چندنفری با نگاه های منتظر خیره به پرده نمایش درحال نگریستن هستند.
همین طور که عکس های نصب شده بر دیوار را که مشاهده می کنی چشمت به دستانی می افتد که ملتمسانه به پنجره ای فولادی آویخته شده که مشغول نجوا است.
کنجکاوانه به سمت آن می روی که تابلویی الاس سرش را که مطالعه می کنی می بینی نوشته محل مجروحیت شهید چمران و عکس گرفته شده در آن سالها را نیز مشاهده می کنی.
درقسمت انتهایی نمایشگاه چند عدد تابلوی نقاشی چیده شده که تمامی آنها مربوط به آثار شهید چمران است که عده ای نیز به دقت مشغول تماشای آن هستند.
همین طور که تک تک عکس ها را می بینی آنگار تاریخ برایت روایت می شود و تو به مرور مسافر تاریخ می شوی همین طور که دراین حال و هوا هستی صدایی از بلندگویی نمایشگاه فریاد می کند که افراد علاقه مند به تماشای فیلم مستند لحاظاتی بعد روی صندلی ها نشسته و آماده تماشای فیلم مستند زندگی شهید چمران شوند و پس از مدت زمان کوتاهی سالن پر می شود از سیل جمعیت مشتاق و مشغول تماشای فیلم می شوند.
همین که از درب برای خروج می یایی قسمتی را می بینی که می توانی همان قسمت فیلم را در یک سی دی خریداری کرده و برای همیشه برای خود داشته باشی.
از نمایشگاه خارج شده و به سمت پله های روبرو که بروی در قسمت ارتفاع ساختمان قرار گرفته و حجم بلندی را در گوشه حیاط مشاهده می کنی که در انجا هم افراد بیشتر مشغول گرفتن عکس های یادگاری هستند.
به بالکن نزدیک شده و از آن بالا مشغول مشاهده زائران و خودورهای آنها می شوی که راننده فریاد می زند آماده حرکت شوید.
انتهای پیام/

ارسال نظرات