مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر قرار باشد تحریم‌ها مبتنی بر نظر جان‌کری و اوباما یعنی پس از راستی‌آزمایی توسط آژانس به شکل گام‌‌به گام صورت گیرد، مخالف نظر رهبری بوده و قابل توافق نیست.
کد خبر: ۸۵۰۷۹۴۸
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا ترقی مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به امضای بیانیه مشترک لوزان به تبیین چرایی تفاوت متن ایران و آمریکا در این توافق پرداخت و اظهار داشت: علت تفاوت در این است که غرب و ایران در برداشت از این بیانیه سعی کردند آنچه که مربوط به دریافت‌ها و بُردهای خود است را پررنگ کرده و برد طرف مقابل را حتی‌الامکان نقل نکنند.

ترقی ادامه داد: اگر به برد طرفین دقت شود مشخص است که سیاست برد- برد جمهوری اسلامی بیشتر خود را نشان می‌دهد اما با این وجود در بررسی توازن این بیانیه درباره آنچه که داده و گرفته‌ایم، انقلت‌هایی وجود دارد که مربوط به ابهامات بیانیه است و باید برطرف شود.

مسئول بین‌الملل حزب موتلفه با اشاره به اظهارنظر مقامات آمریکایی مبنی بر لغو گام به گام تحریم‌ها در حالی که تیم ایرانی بر لغو یکباره تحریم‌ها پس از توافق تاکید دارد گفت: اگر براساس نظر آقای ظریف متن توافق تنظیم شود، پس از امضای توافق تحریم‌ها لغو و نظر رهبری محقق می‌شود و این به معنای رعایت خط قرمزها خواهد بود.

وی تصریح کرد: اما اگر تحریم‌ها مبتنی بر نظر جان‌کری و اوباما یعنی پس از راستی‌آزمایی توسط آژانس به شکل گام‌‌به گام صورت گیرد مخالف نظر رهبری بوده و قابل توافق نیست.

ترقی با بیان اینکه از نقطه‌نظرات تیم ایرانی استنباط می‌شود که ما در فردو باید فعالیت فیزیکی هسته‌ای را استمرار و در نطنز فعالیت شیمی و غنی‌سازی را دنبال کنیم خاطرنشان کرد: نیروگاه اراک نیز شاهد کاهش میزان پلوتونیم که بیشتر جنبه نظامی دارد خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آب سنگین اراک همچنان به عنوان یک فعالیت به رسمیت شناخته شده ادامه خواهد داشت یادآور شد: در ساخت و بازسازی راکتور اراک ما شاهد مشارکت کشورهای دیگر خواهیم بود اما محصول آن باید آب سنگین مورد نیاز ما منتهی با تولید پلوتونیم کمتر باشد چراکه این محصول برای مصالح نظامی بوده و می‌توانیم آن را برای فروش و صادرات در نظر بگیریم.

ارسال نظرات