مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای ضمن حمایت از تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس تصریح کرد که جایگزین توافق با ایران در واقع خودزنی است و نتانیاهو تنها با انتقاد از توافق خود را بی‌اعتبار می‌کند.
کد خبر: ۸۵۰۸۱۴۲
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، زیبیگنیف برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر در گفت‌وگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» با حمایت از توافق در لوزان تاکید کرد که جایگزین این توافق خودزنی است.

وی تصریح کرد که در مجموع تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که روز پنجشنبه‌ هفته گذشته در شهر «لوزان» سوئیس حاصل آمد، خوب بود.

وی ادامه داد: در مجموع توافق خوبی بود. فکر می‌کنم جایگزین عدم توافق بسیار بدتر است.

برژینسکی در خصوص جایگزین توافق هسته‌ای با ایران گفت: به طور قطع فشارهای رو به رشدی برای متوسل شدن به گزینه نظامی وجود خواهد داشت اما پیامدهای گزینه نظامی به شدت غیرقابل پیش‌بینی است و به احساس تحقیر، سوءظن و عدم اطمینان و اتهام و غیره منتهی می‌شود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا سپس در ارزیابی این تفاهم تأکید کرد: بنابراین در هر صورت، من فکر می‌کنم با فرض اینکه این توافق راههای گوناگونی دارد و در بین بازیگران متفاوتی است، این یک تحول مثبت است.

وی در خصوص این توافق و امنیت اسرائیل گفت: من فکر می‌کنم در نهایت در صورتیکه این توافق عملی شود، یک توافق بسیار خوب خواهد بود. من فکر می‌کنم که این توافق امنیت و ثبات را در منطقه افزایش دهد. من فکر می‌کنم، بعلاوه، آقای نتانیاهو واقعاً با حملات آشکار خود به موضع رئیس‌جمهور کشوری که یکی از قوی‌ترین حامیان اسرائیل در چندین دهه گذشته بوده است، خود را بی‌اعتبار می‌کند. من فکر می‌کنم این یک رویه بد، یک کار بد و یک سیاست و استراتژی بد است.

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره موضع نتانیاهو در خصوص تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: مطمئن نیستم که آنچه نتانیاهو می‌گوید، واقعاً موضع اسرائیل باشد. من اظهارنظرات زیادی از مقامات عالیرتبه سابق اسرائیلی در زمینه امنیتی اعم از نظامی و اطلاعاتی و غیر خوانده‌ام و احساس من این است که اسرائیل در مباحثات جدی شرکت دارد و این نوع حملات عوام فریبانه که از جانب نخست‌وزیر اسرائیل مطرح می‌شود، سازنده نیست.

وی ادامه داد: اگر ایران گزینه همکاری را انتخاب کند، بسیار مثبت و اطمینان‌بخش خواهد بود. اگر چنین گزینه‌ای را انتخاب نکنند، فکر می‌کنم آن هنگام سوالاتی درباره هدف ما مطرح شود. بنابراین دو طرفین همچنان می‌بایست تعهدات قاطعانه‌ای را برای طی کردن تمامی راهها اتخاذ کنند اما زمان زیادی برای ما به منظور انجام چنین کاری باقی نمانده است و نظر من این است که به صورت جدی برای چنین کاری تلاش کنیم.

برژینسکی تأکید کرد: خاورمیانه بسیار پیچیده است و دیگر گزینه‌های روشنی وجود ندارد. بعلاوه، مهم است که ایران این مسئله را به رسمیت بشناسد که تنها مذاکرات آمریکا و ایران نیست....بلکه مذاکره بین ایران و حکم بزرگ جامعه بین‌الملل است. اگر طرفهای مقابل توافق را در نظربگیرید می‌بینید که قدرت‌های بزرگ جهان و افرادی هستند که به طور مستقیم از ثبات منطقه نفع می‌برند.

برژینسکی درباره لزوم توافق هسته‌ای با ایران افزود: ما باید اول از همه درک کنیم که وضعیت در خاورمیانه بسیار پیچیده است. دیگر هیچ گزینه روشنی وجود ندارد و به همین دلیل هرآنچه که سهمی در عقلانیت بیشتر، هنجار بیشتر و منافع مشترک بیشتر داشته باشد، خوب است.

وی تأکید کرد: جایگزین توافق، یک انفجار منطقه‌ای گسترده با پیامدهای کاملاً غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

برژینسکی در بخش‌هایی از سخنان خود تأکید کرد که جمهوری‌خواهان در حالی از توافق انتقاد می‌کنند که هیچ جایگزین بهتری ارائه نمی‌دهند.

وی ضمن اینکه جایگزین توافق مخرب خواهد بود، گفت: لطفاً یک جایگزین ارائه دهید! جمهوری‌خواهان تمایلی ندارند به طور مستقیم این مسئله را بیان کنند اما به طور ضمنی در اظهارات آنها این وجود دارد که قصد دارند به همراه اسرائیل، ایران را تخریب کنند. نمی‌بینم که جمهوری‌خواهان یک جایگزین بهتری ارائه دهند.

وی درباره حمله نظامی و جایگزین توافق تصریح کرد: این یک سیاست خودزنی است و  فحش و ناسزا گفتن هرگز یک پاسخ هوشمندانه به مشکلات پیچیده نیست و فکر می‌کنم مردم آمریکا به طور غریزی چنین چیزی را درک می‌کنم و به همین دلیل نظرسنجی‌های عمومی که اخیراً من آنها را مطالعه کردم نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا خواستار تقابل نظامی با ایران نیستند.

ارسال نظرات