ایزدی در نشست «توافق لوزان؛ کدام استقلال کدام پیروزی»:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که خط قرمز مذاکرات برداشتن تحریم‌ها آن هم در ابتدای توافق است، گفت: طبق بیانیه لوزان همه تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۸۲۸۷
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسایل آمریکا با حضور در نشست بررسی بیانیه لوزان با عنوان «توافق لوزان؛ کدام استقلال کدام پیروزی» که به همت کمیته صیانت از منافع ایران برگزار شد پیرامون این بیانیه به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان این که هدف این جلسه صحبت علمی و کارشناسی درباره بیانیه لوزان است، گفت: هدف در این جلسه تخریب تیم مذاکره کننده یا تضعیف آنان نیست بلکه هدف ارایه نظراتی است تا شاید در ادامه مذاکرات مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که سوال اصلی این است که آیا خط قرمز نظام در خصوص لغو همه تحریم‌ها آن هم در ابتدای توافق در این بیانیه رعایت شده یا خیر، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات ابتدای سال خود به این موضوع تاکید کردند که رفع تحریم‌ها جزء مذاکره است و نه نتیجه آن و این که آمریکا می‌گوید ما بعد از این که ایران به تعهدات خود عمل کرد تحریم‌ها را برمی‌داریم غیرقابل قبول است. این خط قرمز مورد اشاره رئیس جمهور و وزیر خارجه نیز بود.

ایزدی تصریح کرد: آقای روحانی در سخنرانی روز جمعه خود بیان داشتند که همه تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو می‌شود حال اگر سخنان رهبری را کنار سخنان رئیس جمهور قرار دهیم این گونه تصور می‌‌شود که خطوط قرمز رعایت شده اما آن طور که در متن بیانیه مشاهده می‌کنیم این گونه نیست و این که خط قرمز نقض شده است.

این کارشناس مسایل آمریکا در ادامه گفت: ترجمه مورد تایید وزارت خارجه کشورمان از متن بیانیه این گونه است که ایران تعهداتی دارد و زمانی که ایران به همه این تعهدات پایبند باشد و بعد آژانس نیز آن را تایید کند تحریم‌ها برداشته می‌‌شود این موضوع همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری فرمودند که نباید اینگونه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: علاوه بر این طبق بیانیه لوزان همه تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود ما جدولی را از تحریم‌های کنگره آمریکا داریم که خود آنان منتشر کرده‌اند که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای تنها سه مورد است و تاثیرگذاری اقتصادی آن نیز بسیار پایین است.

وی در همین رابطه گفت: بر همین اساس زمانی که ما صحبت از برداشتن تحریم‌ها می‌کنیم طرف آمریکایی می‌تواند ادعا کند که تحریم‌ها را بر نمی‌دارد بدین خاطر که به غیر از هسته‌ای دلایل دیگری از جمله حمایت از تروریست و حقوق بشر وجود دارد.

ایزدی در ادامه گفت: جمله آقای روحانی در این خصوص که همه تحریم‌ها از ابتدای توافق برداشته می‌شود به دو دلیل درست نیست اول آن که طبق متن بیانیه مورد تایید وزارت خارجه کشورمان همه تحریم‌ها برداشته نمی‌‌شود و قرار است تحریم‌هایی برداشته شود که جدی نیستند دلیل دوم نیز این است که زمان برداشته شدن تحریم‌ها نه ابتدای کار بلکه انتهای کار است و آن هم با تایید آژانس که ما 12 سال است که با آن مشکل داریم.

این کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: در دولتی که با شعار راستگویی و شفافیت رای مردم را گرفت نیاز است دقت بیشتری در استفاده از کلمات داشته باشد. درست نیست این انتظار در جامعه به وجود بیاورند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود اما در ادامه کار این گونه نشود.

ایزدی ادامه داد: در بیانیه لوزان گفته شد که ما قطعنامه‌های سازمان ملل را لغو می‌کنیم ولیکن قرار است قعطنامه جدیدی تصویب شود که 5+1 در آن قطعنامه جدید گلچینی از موارد مد نظر خود را بیان کند و از قطعنامه‌ها گلچینی از موارد وارد قطعنامه جدید شود.

وی تاکید کرد: شما فکر می‌کنید چرا مقام معظم رهبری تاکید داشتند تحریم‌ها باید به صورت یکجا لغو شود. امروز ببینید که در بیانیه لوزان نوشته شده تحریم‌ها در همان روز توافق لغو خواهد شد ولی این مسئله یک چیزی کم دارد و یک پایان باید به آن اضافه شود، باید مشخص شود که تحریم‌ها درست در چه زمانی به صورت یک جا لغو خواهند شد.

ایزدی یادآور شد: سه دلیل وجود دارد که به خاطر آن باید همه تحریم‌ها لغو شوند، یکی از آن دلایل سیاسی است یک سری از تحریم‌ها را کنگره آمریکا تصویب کرده است حال قدرتی که کنگره آمریکا در آن کشور طبق قانون دارد این اطمینان را به وجود می‌آورد که در بحث‌های کنگره و رئیس جمهور کنگره پیروز خواهد شد.

وی ادامه داد: حال اگر کنگره آمریکا تصمیم بگیرد که نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد می‌تواند حتی قانونی تصویب کند که قوانین بین‌المللی را لغو کند. حال اگر لغو تحریم‌ها به صورت یکجا انجام نشود و این مسئله طول بکشد کنگره آمریکا می‌تواند زیر میز بازی بزند.

ایزدی تصریح کرد: مباحث حقوقی و اقتصادی نیز دلایل دیگری هستند که اگر تحریم‌ها به صورت یکجا لغو نشوند ما را دچار مشکل می‌کنند.

وی گفت: همانطور که مسئولان وعده داده بودند که هم سانتریفیوژ می‌چرخد هم زندگی مردم حال می‌بینیم که سانتریفیوژها در حد اسباب‌بازی می‌چرخند و چرخش آنها در حد صنعتی نیست.

ایزدی خاطر نشان کرد: مسئولان دولتی اصرار داشتند که نتیجه مذاکرات را به اقتصاد و معیشت مردم گره بزنند ولی در عمل با این وضع که امروز می‌بینیم و با توجه به این مذاکرات تحریم‌ها درجای خود باقی خواهد ماند و مشکلات اقتصادی مردم نیز حل نخواهد شد.

ایزدی این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر برداشته شدن تحریم‌ها در شرایط عمومی جامعه و خرسندی بخشی از مردم در قبال این مسئله گفت: دیوید کوهن چندی پیش در کنگره آمریکا تأکید کرد که در مرحله اول توافق هیچ بهبودی در اوضاع اقتصادی ایران ایجاد نمی‌شود. این اظهارات کوهن یعنی بخشی از مردم برای لغو تحریم‌ها خوشحالی می‌کنند ولی در واقع چنین اتفاقی نیفتاده است.

ایزدی ادامه داد: کوهن می‌گوید که این مسئله در ادامه یک فشار مردمی را بر روی نظام ایران ایجاد می‌کند؛ متأسفانه دوستان دولت نیز در این مسئله و شور و حرارت بیهوده دامن می‌زنند و می‌گویند همه تحریم‌ها لغو می‌شود.

وی در ادامه با تشریح دلایل ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ما در این مذاکرات وارد نشدیم تا منافع حزب دموکرات را تأمین کرده و جایگاه آن را ارتقاء دهیم بلکه دلیل ورود ما به مذاکرات حل مسئله هسته‌ای کشورمان بود.

وی مهمترین مشکل توافق ژنو و لوزان را ایجاد توقف در برنامه هسته‌ای ایران در قبال امتیازاتی ناچیز و لغو تحریم‌های کم اثر خواند و افزود: حتی تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای ما نیز باید با موافقت طرف مقابل صورت گیرد.

ایزدی ادامه داد: البته در متنی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند و من احساس می‌کنم که به واقعیت نزدیک‌تر است  فاجعه‌های بیشتری نیز وجود دارد، به عنوان مثال ایران در حوزه‌هایی که ممکن است با صنعت هسته‌ای ما مرتبط شود باید از 1+5 اجازه بگیرد و در جای دیگر این متن آمده چهار جا در ایران قابلیت بازرسی دارد.

وی در بخش پایانی اظهارات خود با تأکید بر اینکه هیچ ضمانتی وجود ندارد که تحریم‌های لغو شده دوباره و با شکلی دیگر اعمال نشود، خاطرنشان کرد: باید این نکته در متن اصلی گنجانده شود که تحریم‌ها به هیچ شکلی قابل بازگشت نیست.

ارسال نظرات