مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه نه ذوق‌زدگی و نه مخالفت صرف با بیانیه لوزان نمی‌تواند موضع مناسبی باشد، ضمن تأکید بر اعتماد به اظهارات تیم ایرانی و اشاره به برخی دستاوردهای لوزان گفت که برخی نگرانی‌ها باید برطرف شود.
کد خبر: ۸۵۰۸۴۷۹
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بیانیه لوزان و واکنش‌های صورت گرفته در قبال آن، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه رویکردهای مذکور را توضیح دهم باید تأکید کنم که برخی انتقادها، نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایی که این روزها دیده می‌شود واقعاً ناشی از دلسوزی و روحیه انقلابی افراد است و نباید این دغدغه‌مندی‌های دلسوزان با بی‌مهری مواجه شده و نسبت به آنان هجمه و بی‌ادبی صورت گیرد.

* 3 رویکرد مواجهه با مذاکرات/ نقد رویکردهای "مخالفت و موافقت صرف" با بیانیه لوزان

حمیدرضا مقدم‌فر در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون سه نگاه و به‌عبارتی دیگر سه رویکرد در مواجهه با مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان وجود دارد، گفت: در نگاه و رویکرد اول که نام آن را رویکرد "مخالفت صرف" می‌نامیم، صحت ادعاهای مقامات آمریکایی و متون منتشر شده آنها مفروض و مبنای تحلیل‌ها و قضاوت قرار گرفته و نسبت به اظهارات و متن‌هایی که توسط تیم خودی ارائه و منتشر می‌شود، به‌دیده تردید و انکار نگریسته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً نگاه مخالفت صرف که در آن نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اتهام‌افکنی صورت گرفته و به این فرزندان ملت تهمت دروغگویی و دور زدن مردم زده می‌شود، نمی‌تواند رویکرد مناسبی باشد، افزود: برخی افراد در این رویکرد چشمان خود را بسته و بدون دیدن هرگونه دستاورد و نقاط مثبت و همچنین بدون توجه به زحمات و تلاش‌های طاقت‌فرسای تیم مذاکره‌کننده ایرانی، همه چیز را سیاه و تاریک جلوه داده و بیانیه لوزان را خیانت به نظام اسلامی و ملت ایران توصیف می‌کنند.

مشاور فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود، نگاه و رویکرد دوم را رویکرد "موافقت صرف" و موافقت بی‌چون‌وچرا با بیانیه لوزان و راه‌حلهای توافق شده عنوان کرد و گفت: در این نگاه نیز همچون رویکرد سابق چشم‌ها بسته است، اما این بار به‌روی برخی ضعف‌ها و نقاط نگرانی موجود در بیانیه و تفاهم‌های صورت گرفته.

مقدم‌فر افزود: در رویکرد "موافقت صرف" بدون هرگونه اعتنا به متن بیانیه لوزان و اظهارات طرفین مذاکره، بزرگ‌نمایی‌های بی‌جا و بی‌دلیل صورت گرفته و آن را فتح‌الفتوح، توافق تاریخی و بدون هیچ عیب و نقصی جلوه می‌دهند که نیازمند برگزاری جشن و پایکوبی و سرور در سراسر کشور است.

* رویکرد "حمایتی ــ نظارتی" درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده

مقدم‌فر همچنین با تأکید بر اینکه اما نگاه و رویکرد سومی نیز وجود دارد که از آن به نگاه واقع‌بین با رویکرد "حمایتی ــ نظارتی" نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی تعبیر می‌شود، خاطرنشان کرد: در رویکرد سوم که به نظر می‌رسد رویکرد مناسب و اصولی است، با چشمانی باز، هم آرمان‌ها دیده شده و هم به واقعیات توجه می‌شود.

مشاور فرمانده کل سپاه اضافه کرد: در رویکرد حمایتی ــ نظارتی، به اصل مهم همزبانی و همدلی با دولت توجه شده و در عین حال در ساحت نظارت، آنچه اتفاق می‌افتد با هوشمندی رصد و به آن توجه می‌شود.

مقدم‌فر با بیان اینکه باید به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعتماد داشت و قدردان زحمات و تلاش‌های آنان بود، خاطرنشان کرد: در لوزان بر اساس اظهارات آقایان روحانی، ظریف و عراقچی، به دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم که نباید نادیده گرفته شوند. بر همین اساس، حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده، برخی "خطوط قرمز دشمن" به‌ویژه در مسئله فردو، تحقیق و توسعه و سانتریفیوژها شکسته شده و تأسیسات هسته‌ای اراک نیز به‌شکلی حفظ شده است.

* ماجرای عدم‌اجازه حفظ چند سانتریفیوژ به تیم فعلی در 10 سال قبل

مشاور فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: بدون تردید این موفقیت‌ها و دستاوردها، چه آن مواردی که به‌عنوان پیشرفت فناوری هسته‌ای حاصل شده و یا آنچه امروز در مذاکرات به دست آمده، ناشی از زحمات و تلاش‌های تمام تیمهای مذاکره‌کننده هسته‌ای از ابتدا تاکنون است و باید از جناب آقای روحانی، ظریف و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده و همچنین تیم‌های مذاکره‌کننده سابق به‌ریاست شخصیت‌هایی همچون آقایان دکتر علی لاریجانی و دکتر سعید جلیلی تقدیر و تمجید شود.

مشاور فرمانده کل سپاه در همین باره افزود: حدود 10 سال پیش آقای روحانی رئیس جمهور فعلی کشورمان به‌عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی مسئولیت پرونده هسته‌ای و ریاست تیم مذاکره‌کننده ایرانی را به‌عهده داشت و جناب آقای ظریف وزیر خارجه فعلی نیز عضوی از این تیم بودند، اما در آن زمان به‌دلیل موقعیت کشور از نظر میزان توانمندی فنی هسته‌ای، طرف مقابل حتی اجازه حفظ چند سانتریفیوژ را به ایران نمی‌داد اما امروز همین‌ها بالاجبار حق غنی‌سازی را در داخل خاک ایران به رسمیت شناخته و با فعال بودن 5-6هزار سانتریفیوژ موافقت کرده‌اند.

* دستاوردها ناشی از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و مقاومت دولت و ملت است

مقدم‌فر تأکید کرد: اگر امروز دشمن برخی خطوط قرمز خود را شکسته و به غنی‌سازی در داخل خاک ایران و برخی دستاوردهای دیگر ما تن داده، همگی به‌دلیل هدایت‌های حکیمانه رهبرمعظم انقلاب اسلامی، مقاومت ملت و تیم‌های مذاکره‌کننده و مجاهدت دانشمندان هسته‌ای و به‌خصوص شهدای گرانقدر این عرصه است؛ چه آنکه اگر نبود این مقاومت‌ها و مجاهدت‌ها، همان‌طور که عرض کردم دشمن حتی با 3 سانتریفیوژ فعال در ایران نیز موافقت نمی‌کرد و همان‌طور که اوباما نیز گفت، هدف اصلی دشمن در آن زمان بازکردن پیچ و مهره تمام سانتریفیوژهای ایران و برچیدن کامل تأسیسات هسته‌ای کشورمان بود.

* دستیابی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای علت عقب‌نشینی دشمنان

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از جمله موارد دیگر که موجب پذیرش برخی حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط طرف مقابل شد و نباید از آن چشم‌پوشی کرد آن است که جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل افزایش چشم‌گیر نفوذ معنوی خود در منطقه و بخش‌های مختلف جهان و همچنین پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه‌های مختلف، به کشوری مقتدر و قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است و دشمنان ما چاره‌ای جز تسلیم در برابر برخی خواسته‌های ما ندارند.

وی ابراز کرد: بر همین اساس است که مقامات آمریکایی و به‌ویژه جان کری از عجز و ناتوانی خود در تسلیم (capitulate) ملت ایران سخن گفته و بر لزوم توجه به خواسته‌های به‌حق ملت ایران تأکید می‌کنند.

* دولت و تیم مذاکره‌کننده نگرانی‌های جدی درباره برخی مفاد بیانیه لوزان را برطرف کنند

مقدم‌فر در ادامه ضمن اشاره مجدد بر رویکرد حمایتی ــ نظارتی در برابر دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: علی‌رغم برخی دستاوردهای قابل توجه، نگرانی‌هایی به‌ویژه در زمینه ادعاهای صورت گرفته راجع به PMD و پروتکل الحاقی و امکان دستیابی جاسوسان اسرائیلی و آمریکایی در پوشش بازرسان هسته‌ای به اسرار صنعتی کشور و همچنین در زمینه میزان غنی‌سازی پس از یک دوره موقت و برخی موارد دیگر وجود دارد که امیدواریم این نگرانی‌ها به‌صورت جدی توسط تیم ایرانی در توافق نهایی به‌طور کامل و بدون قابلیت تفسیرهای چندگونه حل و فصل شود.

وی گفت: درباره چگونگی لغو تحریم‌ها نیز علی‌رغم برخی توضیحات اعضای تیم مذاکره کننده و رئیس‌جمهور محترم، ابهامات و نگرانی‌های مهمی وجود دارد و امیدواریم در توافق نهایی بر ضرورت "لغو فوری" تمام تحریم‌ها (شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا) بلافاصله پس از توافق تأکید شود.

مشاور فرمانده کل سپاه در پایان اظهار کرد: از جمله نگرانی‌های مهم دیگر، درباره حواشی و جزئیات قطعنامه جدید شورای امنیت و به‌ویژه "نامه ضمیمه‌" که در آن به محدودیت‌های تسلیحاتی و اشاعه ایران می‌شود، است و امیدواریم در این زمینه نیز تیم ایرانی با هوشیاری و هوشمندی کامل مانع تحقق خدعه‌ها و نیرنگ‌های طرف مقابل شود.

 

ارسال نظرات