شفیعی:

تاسیسات فردو و نطنز و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها باقی خواهد ماند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون با اینکه سطح و ظرفیت فعالیت‌های هسته‌ای ما پایین آمده اما تأسیسات فردو، نطنز، اراک و تحقیق و توسعه برقرار است.
کد خبر: ۸۵۰۸۴۹۲
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بیانیه لوزان سوئیس، اظهار داشت: گرچه در فرآیندها و زمان‌های مختلف تغییراتی حادث شده اما همواره نظرات آمریکایی‌ها این بود که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با شاخص‌های همچون تعطیلی فردو، نطنز، آب سنگین اراک و کاهش سطح تحقیق و توسعه متوقف شود و در مقابل هم تحریم‌ها تعلیق شود و حتی از لغو تحریم‌ها کمتر صحبت می‌کردند.

وی تأکید کرد: اکنون با اینکه سطح و ظرفیت فعالیت‌های هسته‌ای ما پایین آمده اما تأسیسات فردو، نطنز، اراک و تحقیق و توسعه برقرار است و کنار آن هم از لغو تحریم صحبت می‌کنیم نه تعلیق آن.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبیعی است در مرحله نگارش متن، تمام این مسائل با اما و اگرهایی مواجه هستند و آن مرحله محل چانه‌زنی خواهد بود اما یک موفقیت بزرگ برای ایران است و ما را از یک‌سری فشارها که بیشتر جنبه روانی داشت، رهایی می‌دهد لذا اگر در سه ماه آینده و در مرحله نگارش توافق‌نامه به یک نتیجه مثبتی برسیم شاید یکی از بزرگترین اقدامات دیپلماتیک اتفاق افتاده است.

شفیعی با تأکید بر لزوم احتیاط و دقت‌های لازم در نگارش متن اصلی توافق‌نامه گفت: بیانیه لوزان چارچوب کلی توافقات را مشخص کرده و پس از این چارچوب کلی، باید راجع به مورد به مورد این مسائل مثل درصد غنی‌سازی و تعداد سانتیفیوژها ریز شوند لذا این بحث‌های بسیار پیچیده فنی هسته‌ای است.

وی افزود: در واقع هر توافقی بحث‌های سیاسی، حقوقی و فنی دارد که بحث‌های فنی توافق هسته‌ای بسیار پیچیده است مانند اینکه آب سنگین اراک را چگونه تغییر مأموریت دهیم تا پلوتونیوم تولید کند اما این پلوتونیوم برای تولید بمب اتم کارایی نداشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تصریح کرد: در مجموع طی ادوار مختلف مذاکرات هسته‌ای، دیپلمات‌های ما انتظارات مردم و دولت و مقام معظم رهبری را شنیده‌اند، علاوه بر این خودشان واقفند که مسئله هسته‌ای جزو حقوق مسلم ایران است و این موضوع را نه تنها ما، بلکه رژیم‌های امنیتی از جمله ان‌پی‌تی بر آن تأکید دارند لذا اگر تیم مذاکرات در این چارچوب حرکت کند، موفقیت حاصل می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: طی این 16 یا 17 ماه گذشته که در دولت جدید بحث مذاکرات مطرح بود، بخشی از آن معطوف به اعتمادسازی بوده است که طی آن یک‌سری اعتمادسازی‌هایی هم حادث شده و براساس این اعتماد سازی است که می‌شود نسبت به آینده مذاکرات خوشبین بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار