نخست‌وزیر عراق:

آمریکا می‌خواست بغداد به دست داعش سقوط کند

حیدر عبادی در گفت‌وگو با یک مجله آلمانی اظهار داشت: ایالات متحده نه تنها به عراق در مقابل داعش کمکی نکرد، بلکه می‌خواست که بغداد به دست این گروه تروریستی سقوط کند.
کد خبر: ۸۵۰۸۵۹۴
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، «حیدر عبادی» در گفت‌وگو با مجله «اشپیگل» اظهار داشت: «بغداد در آستانه اشغال توسط داعش بود، اما آمریکا هیچ حرکتی از خود نشان نداد و ما را مقابل تروریست‌ها تنها گذاشت و ترجیح داد بغداد سقوط کند.»
عبادی در ادامه از نقش ایران و آلمان در حمایت از بغداد مقابل تروریست‌ها  قدردانی کرد. وی گفت، در مقابل کمک‌های نظامی برلین، دولت بغداد، شماره‌هایی را که تروریست‌ها با آن از عراق با آلمان تماس گرفته‌اند را در اختیار مقامات برلین قرار خواهد داد.
نخست‌وزیر عراق ضمن تجلیل از نقش ایران در حمایت نظامی از بغداد و گسیل کردن مشاوران نظامی، گفت: تهران، هم به دلیل منافع ملی خود و هم برای دفاع از شهرهای مقدس، بلافاصله به عراق کمک‌رسانی کرد.
پاییز گذشته تروریست‌های داعش قصد داشتند بغداد را محاصره و اشغال کنند، اما ایالات متحده به تعهداتش در مورد کمک تسلیحاتی به ارتش عراق عمل نکرد. این در حالی است که واشنگتن قبلا وجوه قراردادهای تسلیحاتی با عراق را دریافت کرده بود.
در ماجرای تشکیل ائتلاف علیه داعش نیز ایالات متحده تحت پوشش این ائتلاف، از داعش در شمال عراق بارها حمایت لجستیکی کرده است. در چند مورد نیز برای جلوگیری از پیشروی‌های ارتش عراق، پادگان‌های ارتش توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شده‌اند.
تروریست‌های داعش از خرداد سال گذشته بخش‌هایی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده‌اند. نیروهای مسلح عراق طی یک سال اخیر بخش‌های زیادی از سرزمین‌‌های اشغالی را پس گرفته‌اند، اما موصل همچنان در اشغال داعش است.
در مورد حمایت‌های ایران از عراق، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق نیز به روزنامه «الاهرام» چاپ قاهره گفت، وقتی موصل هدف حمله داعش قرار گرفت، ایران قبل از هر کشور دیگری در کنار عراق ایستاد.
هلاکت 358 تروریست
نیروهای ارتش عراق طی سه عملیات در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و کرکوک 358 تروریست را کشتند، به گفته «سعد معن» یک سخنگوی نظامی عراق، نیروهای دولتی و داوطلب در عملیات آزادسازی شهر «کرمه» در استان الانبار، 271 تروریست تکفیری را کشتند و 14 تن دیگر را زخمی کردند. در این  عملیات 44 دستگاه موتورسیکلت و خودروی بمب‌گذاری شده نیز منهدم شدند.
در ادامه پاکسازی شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین از لوث تروریست‌ها نیز، نیروهای دولتی 72 عضو داعش را به هلاکت رساندند. در حمله هوایی هواپیماهای ائتلاف به مواضع داعش در جنوب غرب کرکوک هم 15 تروریست کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.
تخریب شهر باستانی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، عناصر داعش نیز با پتک و گلوله‌های جنگی شهر باستانی «خضر» در جنوب موصل را تخریب کردند. این شهر در فهرست میراث جهانی  یونسکو قرار دارد. داعش فیلم ویدئویی این تخریب را از طریق اینترنت منتشر کرد. پیش از این نیز شهر تاریخی «نمرود» در استان نینوا توسط داعش تخریب شده بود.
تاکنون بسیاری از اماکن شیعی و مساجد قدیمی در شمال عراق به دست داعش تخریب شده است.

منبع: کیهان
ارسال نظرات