«جان پیلگر» در تحلیل موضع آمریکا در حمایت از حمله رژیم استبدادی سعودی‌ به مردم یمن گفت: از دید آمریکا تنها «یک نظام تحت کنترل» نظامی دمکراتیک است و واشنگتن تنها از این نوع دمکراسی‌هادر جهان حمایت می کند.
کد خبر: ۸۵۰۸۶۲۲
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، از دو هفته پیش بعد از فرار «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهور پیشین یمن به ریاض، عربستان سعودی با حمایت متحدان غربی‌اش و در راس آن آمریکا، حملات هوایی گسترده‌ای علیه یمن صورت داده که منجر به کشته و زخمی شدن صدها کودک و مردم این کشور شده است. این عملکرد و اقدام در تضاد با ادعاهای آمریکا در حمایت از دموکراسی است. آمریکا همواره از دموکراسی به عنوان ابزاری برای انتقاد و ضربه زدن به دیگر کشورهای جهان استفاده کرده اما اکنون در موضوع یمن آمریکا با حمایت از حملات سعودی خواستار بازگشت رییس جمهور دیکتاتور به این کشور است و این درحالی است که مردم این کشور برای دستیابی به دموکراسی، دیکتاتور پیشین را از کشور بیرون رانده تا دولت مورد تایید اکثریت را در راس کار انتخاب کنند.
برای بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال دیگر کشورهای جهان و بررسی اقدامات خصمانه سعودی‌ها علیه یمن، گفت‌وگویی با «جان پیلگر» روزنامه‌نگار، تحلیل‌گر و مفسر استرالیایی- انگلیسی انجام داده و از دیدگاه وی این مساله را بررسی کردیم.«جان پیلگر» روزنامه‌نگار و تحلیل‌‌گر استرالیایی- انگلیسی است که در روزنامه‌های متعددی چون «دیلی تلگراف» و «ساندی تلگراف» در استرالیا فعالیت داشته است. وی با خبرگزاری رویترز، روزنامه دیلی میرور، شبکه خبری بی‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، راشا تودی، الجزیره و رادیو ای‌بی‌سی استرالیا نیز همکاری کرده است. تحلیل‌های «جان پیلگر» در روزنامه‌های گاردین، ایندیپندنت، نیویورک تایمز، لس انجلس تایمز، و دیگر نشریات جهان نیز منتشر شده‌اند.

تنها «یک نظام تحت کنترل» از نگاه آمریکا نظامی دموکرات است

جان پیلگر در این گفتگو با اشاره به سوء استفاده تبلیغاتی و ابزاری آمریکا از دمکراسی گفت: دموکراسی واژه‌ای است که تنها با هدف تبلیغ به سود دسیسه‌های قدرتهای بزرگ به کار برده می‌شود.
وی افزود: آمریکا در سیاست خارجی خود هیچ اهمیتی به دموکراسی نمی‌دهد و تنها زمانی از یک نظام به اصطلاح دموکرات دفاع می‌کند که آن نظام تحت کنترل آمریکا باشد.
این روزنامه‌نگار استرالیایی در تبیین این رویکرد به حمایت آمریکا از حمله عربستان سعودی علیه مردم یمن - که به دنبال دمکراسی و حکومت مردم بر مردم هستند- اشاره و تصریح کرد: به نظر من حملات اخیر سعودی‌ها علیه یمن، به سال ها تجاوز آمریکا در یمن منجر خواهد شد.

سه شنبه و چهارشنبه های معروف آمریکا

پیلگر در ادامه این گفت‌وگو  به سیاست خارجی عجیب آمریکا و ارتباطات نامفهوم در رویکرد آمریکایی به دیگر کشورها و گروه‌ها اشاره کرد و برای مثال گفت: یک عنصر بی ربط و نامفهوم درسیاست خارجی آمریکا وجود دارد. روزهای دوشنبه «القاعده» بد است، روزهای سه شنبه، همین گروهک تروریستی در دید آمریکا مفید و خوب معرفی می‌شود. در سیاست خارجی آمریکا، روزهای چهارشنبه سوریه بد است اما روزهای پنج شنبه، سوریه مفید و خوب است.
وی درباره اهداف آمریکا در حمایت از حمله به یمن تصریح کرد : آمریکا می‌خواهد باردیگر بر فرودگاه «العند» که پیش از این به دست حوثی‌ها تصرف شده بود، مسلط شود.
«جان پیلگر» افزود:  آمریکایی‌ها از همین فرودگاه بیش از هزار پهپاد را به پرواز درآوردند اما این پروازها منجر به خشم  بسیار در میان مردم یمن شده بود.
ین روزنامه نگار استرالیایی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دوگانه آمریکا در قبال دمکراسی‌گفت که هیچ منطقی در رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها در  قبال دولت‌ها و ملت‌های مختلف یافت نمی‌شود.
پیلگر تصریح کرد: این رویه بیمارگونه از خصوصیات آمریکاست و سیاست‌های حقیقی آمریکا از آغاز قرن بیستم تاکنون این‌طور بوده که با از دست دادن کنترل و نفوذ در کشوری به دنبال به دست آوردن دوباره آن قدرت و نفوذ است.

آمریکا امپریالیست از رده خارجی است که خود را پشت تکنولوژی پنهان می‌کند

پیلگر در توضیح ساختار سیاسی آمریکا گفت: آمریکا یک قدرت امپریالیستی از رده خارج است که خودش را پشت یک چهره مزین شده به تکنولوژی سطح بالا، پنهان کرده است.
این تحلیل گر غربی در بخش دیگری از این گفتگو، شرایط یمن را به لیبی و سوریه تشبیه کرد که میان قدرت‌های کهنه استعماری قرن گذشته و قدرت های پسااستعماری قرن 21 درگیر شده است.
به نظر وی از یک سو حکومت‌های عربستان سعودی، سودان، بحرین، کویت، امارات و قطر وجود دارند که همه به دست آمریکا اداره می‌شوند و همگی رژیم هایی استعماری هستند. از سوی دیگر ایران، سوریه، روسیه، چین و بقیه کشورهایی که یک وجه مشترک میانشان وجود دارد و آن اینکه همه این کشورها مستقل‌ هستند.

جان پیگر تاکید کرد: البته استقلال آن‌ها به معنای تایید همه اقدامات این کشورها نیست اما این کشورها از زیر یوغ آمریکا رها هستند و با مرور تاریخ می‌دانیم که آمریکایی‌ها استقلال هیچ کشوری را تحمل نمی‌کنند.
این مفسر و تحلیل‌گر استرالیایی- انگلیسی در ادامه گفت‌وگو به موضوع اوکراین و رسوایی آمریکا در نحوه تعامل دوگانه با دمکراسی خواهی در جهان اشاره کرد و گفت: آمریکا در اوکراین از دولت پیشین حمایت نکرد چراکه هدفش در اوکراین تضعیف دولت روسیه است و در پی آن به دنبال دستیابی به مشغله تمام نشدنی‌اش و کنترل بر اروپا و آسیا است.
وی تصریح کرد: آمریکا به دنبال کنترل مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق جنگ‌های نیابتی بر کشورهای اروپا و آسیا است. اما روش عملکرد آمریکا در قبال دولت یمن متفاوت بوده است.
به عقیده این تحلیل‌گر غربی همین رفتار آمریکا نشان از استاندارد سلطه‌جویانه‌اش در جهان دارد.
وی تصریح کرد: رفتارهای قدرت‌های بزرگ مانند افراد عادی نیست و اشتباهات آنان اشتباهات افراد عادی نیست.
پیلگر ادامه داد: کلیه اقدامات یک قدرت بزرگ واضح و روشن است. هیچ کودتایی در نتیجه اشتباه رخ نداده است و هیچ بمبی به اشتباه شلیک نمی‌شود بلکه هدفی در پی آن است.

اسرائیل در کلیه اقدامات آمریکا در خاورمیانه مشارکت دارد

وی در ادامه به همکاری‌ آمریکا ، اسراییل وعربستان و دیگر کشورهای ائتلاف سعودی علیه یمن اشاره کرد و با اشاره به هدف دیگر دولت‌ها برای همکاری با عربستان و نتایج احتمالی آن در منطقه و جهان تصریح کرد: نباید فراموش کرد که اسرائیل یکی از عوامل مهم همکاری با آمریکا در تمامی اقداماتی است که آمریکایی‌ها درخاورمیانه انجام می‌دهند.
جان پیلگر در پایان از احتمال تاثیرگذاری این حملات سعودی علیه یمن در مناسبات بین‌المللی و در مسایل داخلی کشورهای درگیر سخن گفت و اذعان داشت: نباید از نظر دور داشت که ممکن است این حملات سعودی ها به خود آنها برگردد.

ارسال نظرات