کریمی قدوسی گفت: خطاب به آقای ظریف گفتم شما سخنرانی نکنید بلکه امروز یک بنیانیه ۵ سطری صادر کنید مبنی بر اینکه توافق گفته شده آمریکایی‌ها توافق ما نیست و وقتی آن را تکذیب نکنید یعنی قبول می‌کنید.
کد خبر: ۸۵۰۸۶۴۳
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج ، جواد کریمی قدوسی” نماینده مردم مشهد ، جلسه عصر امروز یکشنبه ۱۶ فروردین ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه را تشریح کرد.

وی افزود: علاوه بر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حدود ۵۰ نفر دیگر از نمایندگان در این جلسه حضور داشتند و علت حضور آنها دغدغه شدید نسبت به توافق لوزان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای ظریف در این نشست توضیحات مختصری دادند که عمدتا همان توضیحات تکراری در صدا و سیما و نشست‌های مطبوعاتی بود و محور بحث هم همان متنی است که آمریکایی‌ها نیم ساعت بعد از اعلام توافق بیرون دادند.

نماینده مشهد تصریح کرد: بنده سوالاتم را ابتدا از فرمایش رهبر معظم انقلاب شروع کردم مبنی بر اینکه در این کشور حتی یک نفر هم نیست که با مذاکره مخالف باشد من هم جزء آنها هستم و هرگز با مذاکره مخالف نبوده و نیستم و روی مذاکره حساسیت دارم.

وی افزود: خطاب به آقای ظریف گفتم یک سال قبل در همین کمیسیون از شما سوال کردم قرار است توافقی امضا کنید که براساس آن شش هزار سانتریفیوژ را قبول می‌کنید، آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل می‌شود، فوردو را تعطیل می‌کنید، پروتکل الحاقی را می‌پذیرید ولی شما در آن جلسه همه را تکذیب کردید و گفتید صحت ندارد، در حال حاضر که توافق بیرون آمده همه آن مطالبی که یکسال پیش گفتم در این توافق وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: من علم و غیب نداشتم ولی مستندات و اطلاعاتی داشتم که با استناد به آنها گفتم.

وی ادامه داد: سوال بعدی من از آقای ظریف این بود که ما براساس عرف دیپلماتیک و سیستم‌های قابل قبول در نظام بین‌الملل و تجارب بدست آمده اگر شما متن آمریکا را قبول ندارید متن (متن مذاکره سوئیس) راه آن مصاحبه و سخنرانی نیست بلکه راه آن طبق قانون صدور یک بیانیه توسط وزارت امورخارجه است که متن یا فکت شیت آمریکایی‌ها را تکذیب کند.

وی افزود: این بیانیه جنبه بین‌المللی و حقوقی هم برای داخل و هم برای خارج خواهد داشت و نمایندگان هم دیگر نمی‌توانند خلاف آن اظهار نظر کنند و برای مردم ما نیز اطمینان آور است.

کریمی قدوسی گفت: خطاب به آقای ظریف گفتم شما سخنرانی نکنید بلکه امروز یک بنیانیه ۵ سطری صادر کنید مبنی بر اینکه توافق گفته شده آمریکایی‌ها توافق ما نیست و وقتی آن را تکذیب نکنید یعنی قبول می‌کنید.

نماینده مردم مشهد اظهار داشت: برداشت ما این است توافق لوزان همان متن اصلی است که به عنوان توافقنامه امضا خواهد شد و پیوست‌ها هم در جزئیات آماده شدند.

وی ادامه داد: نکته بعدی که به آقای ظریف گفتم اینکه فهرستی از بحث‌های تهدید امنیت ملی قریب به ۲۰ سند، عنوان، کلمات و واژه‌هایی که در متن آمریکایی‌ها آمده که تهدیدی برای امنیت ملی ماست.

وی خاطر نشان کرد: این طرح طرحی است که در دراز مدت می‌تواند انقلاب را تهدید کند و کلیت امنیت جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات