تبعيت از ولايت فقيه و انسجام و وحدت داخلي پايه قدرت ملي هستند

وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر تبعيت از ولايت فقيه و تابع نظر ايشان حركت كردن و انسجام و وحدت داخلي را پايه قدرت ملي خواند و گفت: بايد به اين دو محور در جهت رسيدن به اهداف توجه داشت.
کد خبر: ۸۵۰۸۷۸۵
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبر گزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر عبدالرضا رحماني‌فضلي در دیداری صمیمانه با پرسنل دبیرخانه اين ستاد که در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن سال جديد به تحولات داخلي و خارجي كشور اشاره كرد و گفت: در سال گذشته فراز و فرودهاي زيادي داشتيم و اين فراز و فرودها هم در داخل كشور قابل ردگيري، تامل و تحليل است و هم در سطح منطقه قابل بيان و هم در سطح بين‌المللي قابل رويت است.

وي تصريح كرد: در عرصه بين‌المللي با گشايش‌ها و تعاملات خوبي مواجه بوديم و اين در سطح تجارت، سياست، شركت در مجامع بين‌المللي به منظور پيگيري حق مسلم كشورمان كه در رأس آن انرژي هسته‌اي مي‌باشد، قابل مشاهده است و توانستيم يك گام ديگر در احقاق حق كشورمان برداريم.

وزير كشور بيان كرد: ما به دنبال برخورداري از حق قانوني استفاده صلح‌آميز و بومي از انرژي هسته‌اي بوديم كه اين موضوع در سطح فعاليت‌هاي جاري در حد قابل قبول، در سطح تحقيق و توسعه در حد مناسب و در حوزه‌هاي رفع تحريم حل شد كه بايد بعد از سه ماه به عنوان توافق در جلسه گروه 1+5 پيگيري شود.

رحماني‌فضلي ادامه داد: بحث مذاكره بحث برد و باخت نيست كه يكي صد درصد ببازد و طرف ديگر صد درصد ببرد. بلكه بحث تعامل و تعادل است. اگر با يك كشور مواجه بوديم كار ساده ‌تر بود ولي ايران حداقل در ظاهر با شش كشور مواجه است و همه آن كشورها داراي منافع و مصالح مختلفي هستند و حوزه‌هاي امنيتي، سياسي، اقتصادي متضادي دارند و موضوعات متفاوتي را پيگيري مي‌كنند، در عين حال مي‌خواهند با كشوري كه در يك منطقه قدرتمند و تاثيرگذار است به گونه‌اي تعامل كنند كه نتيجه‌اي مثبت براي همه داشته باشد. پس مي‌توانيم ادعا كنيم كه در حد قابل قبول توانستيم حقوق ملت خود را كسب و آنچه را كه داشتيم حفظ كنيم تا در يك زمانبندي مشخص به آن دست يابيم.

وي تاكيد كرد: قطعاً قدرت ما در صحنه بين‌المللي بستگي به ميزان انسجام، وحدت و همزباني در داخل كشور دارد، اگر اقتدار داخلي داشته باشيم مي‌توانيم در عرصه بين‌المللي حرف بزنيم. بنابراين همه بايد تلاش كنند. اكنون در سطح بين‌الملل تبليغات منفي نسبت به ايران كاهش يافته و تقريبا از انزوا خارج شده‌ايم و مي‌توانيم به موقعيت خوبي براي انجام مناسبات تجاري البته پس از رفع تحريم‌ها دست يابيم.

وزير كشور افزود: در عرصه منطقه تحولات عميق‌تر و پيچيده‌تر است و يكي از دلايل اصلي آن قدرت در دنياست. در گذشته قدرت بين شرق و غرب و شوروي و آمريكا بود اما اكنون قدرت توزيع شده و چون توازن در حوزه‌ها ايجاد شده هر جايي كه شلوغ شود آرام نمي‌شود مثل تحولات منطقه خاورميانه و كشورهاي آن همچون افغانستان، سوريه، فلسطين، لبنان و يمن. وقتي منطقه‌اي شلوغ مي‌شود هر كشوري دنبال منفعت خود است.

رحماني‌فضلي گفت: در تحولات منطقه، كشور ما توانست امنيت خود را با صلابت پيش ببرد، اين نعمت بزرگي است و اين را مديون نيروهاي نظامي، امنيتي و مردم ميدانيم. ما هنوز در تهديدات بيشتري واقع هستيم چون تحولات منطقه آرام نشده و توقيفات ما در داخل و خارج بيشتر شده است و به لطف خدا به افق‌هاي روشن‌تري دست خواهيم يافت.

وزير كشور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در حوزه داخلي در سال 93 چالش و تنش اساسي در سياست داخلي نداشتيم و وحدت حاكم بوده است. در حوزه اقتصاد نيز ثبات نسبي برقرار بود و رشد تورم را به 15 درصد كاهش داديم. همچنين درصدديم به پيشرفت اقتصادي دست يابيم چرا كه پيشرفت اقتصادي موجب رضايتمندي مردم و رضايتمندي مردم موجب همدلي بيشتر با حاكميت و دولت و سپس اقتدار ملي مي‌شود.

رحماني‌فضلي افزود: در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي هم فعاليت‌هاي خوبي انجام شد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر و موضوع خانمانسوز اعتياد تلاش‌هاي زيادي شد اما مطلوب نبود چرا كه ظرفيت‌ها در برخورد با اين پديده بسيار بالاست كه بايد از همه آنها استفاده شود.

وي تصريح كرد: در سال جديد برنامه‌هايي در حوزه‌هاي درمان، پيشگيري، مقابله و صيانت در دستور كار است كه براساس اولويت‌ها و تجارب گذشته اجرايي خواهند شد. هماهنگي دستگاه‌ها با ستاد در حد قابل قبولي است اما مي‌توان تلاش بيشتري كرد. در سال 94 انتظار داريم دست‌اندركاران اين عرصه منسجم‌تر، باانگيزه‌تر، برنامه‌ريزي‌ شده‌تر، پركارتر باشند چرا كه از كنار قاچاق مواد مخدر ، يك جريان جنايتكار فاسد و فرصت طلب تلاش دارد قدرتمندتر شود كه نتيجه قدرت آن فساد در جامعه خواهد بود. لذا بايد با اين جريان فاسد قاچاق از منظر قدرت ملي مبارزه كنيم و اين بر عهده تك تك دست‌اندركاران عرصه مبارزه است.

رحماني‌فضلي در ادامه با اشاره به نامگذاري سال 94 از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) مبني بر سال همدلي و همزباني ملت و دولت گفت: امسال طليعه اين نامگذاري، توافق روي اصول حل موضوع انرژي هسته‌اي بود كه در قالب يك بيانيه مطرح شد و اساس آن بر دو محور قابل حل خواهد بود. يكي تبعيت از ولايت فقيه و تابع نظر ايشان حركت كردن و ديگري انجسام و وحدت داخلي كه پايه قدرت ملي هستند و بايد به هر دوي آنها در جهت رسيدن به هدف توجه كرد.

وي با بيان اينكه متاسفانه برخي تحليل‌ها در موضوع توافق ايران با غرب ناشي فقر اطلاعات، دلسوزي، ضعف كارشناسي، عناد و يا از منظر سياسي است، گفت: انتظار مي‌رود همه گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب انصاف داشته باشند و منافع شخصي را به منافع ملي ترجيح ندهند و براساس منطق و با نظر گرفتن همه جوانب تحليل كنند.

همچنين دكتر عليرضا جزيني قائم مقام دبيركل ستاد در اين جلسه گفت: مواد مخدر موضوعي پيچيده و چند وجهي است و در سال جديد بايد موضوعاتي همچون جوان‌گزيني اعتياد، نرخ شيوع، پيوند قاچاق مواد مخدر و مسائل سياسي و ضد امنيتي، تغيير الگوي مصرف مواد از سنتي به صنعتي، افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان، كمك هاي ناچيز سازمان بين‌الملل را بيش از گذشته مورد توجه قرار داد.

وي؛ كشف 553 تن مواد مخدر، دستگيري 350 هزار نفر در ارتباط با جرايم قاچاق و سوء‌مصرف مواد، پاسخگويي به 400 هزار تماس با خط ملي مشاوره اعتياد، برگزاري همايش، كارگاه و كلاس‌هاي پيشگيري از اعتياد در كل كشور، افزايش 77 درصدي فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد، برخورد جدي با 90 درصد مراكز غير مجاز ترك اعتياد، افزايش و توسعه فعاليت‌هاي مطبوعاتي، توليد و پخش 8 برنامه ثابت در صدا و سيما با موضوع اعتياد و توليد 46 عنوان كتاب را بخشي از اقدامات حوزه مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته خواند.

جزيني اظهار داشت: ما موضوع مواد مخدر را يك بحران اجتماعي مي‌دانيم و معتقديم بايد با همدلي و همزباني با مسئله مواد مخدر مبارزه كنيم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار