کد خبر: ۸۵۰۸۸۵۶
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

این استاد دانشگاه درباره میزان تحقق اقتصاد مقاومتی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج گفت : برای سنجش میزان تحقق این موضوع شاید بهتر باشد بر اساس شاخص های تعریف شده برای هر وزارت خانه و اداره به صورت جداگانه برسی شود.

وی افزود اینکه ببینیم و ارزیابی کنیم که چگونه عمل شده است باید نقطه به نقطه  و بخش به بخش بررسی کنیم  و روز شاخصهای تعریف شده ارزیابی انجام شود تا میزان تحقق آن دیده شود.

این کارشناس اقتصادی گفت :اقتصاد مقاومتی در بخشهای مختلفی از جمله تولید ؛صادرات ؛ میزان کاهش وابستگی به واردات ؛توریسم ؛ گردشگری و هدایت بودجه به سمت بخش مولد قابل بررسی است .

وی افزود:در امر اقتصاد مقاومتی 24اصل تعریف و ابلاغ شده است  و ممکن است یک مجموعه تنها در برخی بخشها مرتبط باشد.

بغاسیان تحقق اقتصد مقاومتی را در بخش نفتی با موفقیت  همراه دانسته و گفت :در بخش جلوگیری از خام فروشی و صیانت از منابع موفق عمل شده است  .البته موفقیت این بخش به این دلیل است که که خواسته ها در این بخش شفاف سازی شده  است .

این کارشناس اقتصادی درباره نقش تحریم ها در اقتصاد مقاومتی گفت :بحث تحریمها نباید اقتصاد مقاومتی را تحت تاثیر بگیرد و مارا از مسیر اصلی دور کند.

وی افزود نگرانی اصلی من این است که نکند به گونه ای برخورد شود که وفور منابع ارزی و ازاد شدن منابع بلوکه شده  باعث شود که واردات به هرنحو ازاد شود و کالای مصرفی غیر ضروری وارد شود و برقاچاق دیگر نظارت جدی صورت نگیرد.

همچنین خام فروشی وصادرات مواد اولیه دوباره پا بگیرد و از تولید داخلی و حمایت از بخش دانش بنیان بمانیم .

وی تصریح کرد:نباید اینگونه برداشت شود که بحث مذاکرات و برداشته شدن تحریمها ما را به جهش خاصی در اقتصاد میرساند بلکه در واقع در این زمان باید از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و در جهت افزایش تولید قدم برداشت نه اینکه با افزایش واردات برای ایجاد رفاه بکوشیم.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در بحث توافق هسته ای دو مبحث باید مود توجه قرار بگیرد گفت :اولین موضوع اعتماد سازیست .در این شرایط احتمال وقوع جنگ و نا امنی به پایین ترین حد میرسد و سرمایه گذاری خارجی و داخلی قدرت میگیرد .در این شرایط باید فضا برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود نه اینکه تنها بازرگانان و تجار را در نظر بگیریم آنهم سرمایه گذاری که بتواند تکنولوژی همراه بیاورد و این تکنولوژی را آموزش دهدو ه توسعه برساند.

وی افزود :دربخش بعدی تحریم ها که بر روی تولید تاثیر گذاشته بود رفع خواهد شد و در این شرایط میتوانیم صادرات خود را از خام فروشی به سمت کالای با ارزش افزوده ببریم .

برای این موضوع باید مشکلات مربوط قطعات و مواد اولیه حل شودو مواد اولیه وارد شود و عوامل مانع از تولید رفع شود و به سوی ارتقاء کالای ساخت داخل برویم.

وی تصریح کرد:نگرانی من این است که واردات آزاد شود و در بخشی مثل خودردو به جای اینکه با خودرو سازها وارد تولید مشترک شویم به ویترینی برای کالاهای آنها تبدیل شویم .زیرا در این شرایط قیمت خودروهای وارداتی کاهش میابد  و ممکن است در رقابت خودرو سازان دچار مشکل شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت : دولت باید مدیریت اقتصادی را بهینه انجام دهد و نگذارد رفاه کوتاه مدت به ازاد شدن هرنوع صادرات بی انجامد.

 

ارسال نظرات