عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: دولت باید بداند که راه اصلی و واقعی و نه مقطعی رفع تحریم ها، قدرت و توانمندی و استعداد درون کشور است؛ همچون گذشته که با دور زدن، بسیاری از تحریم ها و یا قوانینی نظیر قانون داماتو بی اثر شدند.
کد خبر: ۸۵۰۹۰۸۳
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

مازیار نبی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از رشت، اظهار کرد: در زمینه هسته ای چند بعد وجود دارد، بعد اقتصادی، نظیر افزایش تولید در زمینه کشاورزی، صرفه جویی در سال های آینده، مسئله انرژی و رونق سرمایه گذاری با برداشتن تحریم ها،  بعد سیاسی، آبروی ایران و اروپا و آمریکا، مسئله مقاومت در برابر فشارها و  سیاست داخلی و بعد علمی که  بعد پیشرفت علمی و فناوری کشور را در برمی‌گیرد.

وی افزود: مذاکرات هسته ای نباید وزارت امور خارجه ایران را نسبت به منطقه و تحولات آن منفعل کند. برای مثال در موضوع یمن ما هنوز هیچ اقدامی انجام ندادیم و یا ونزوئلا سفیر عربستان رو اخراج کرد از کشورش، در حالی که وزارت خارجه ما درگیر مذاکرات بود؛  البته باید به این مسئله هم توجه کرد که اساساً یکی از اهداف غربی ها در پرونده هسته ای ایران این مسئله هست که وزارت خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی را نسبت به مسائل مهم تر  باز بماند.

یکی از اعضای شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: در مورد دو مرحله ای شدن توافق که برخی می‌گویند که برخلاف نظر مقام معظم رهبری توافق دو مرحله ای شده و تنها از لفظ بیانیه مطبوعاتی استفاده شده است اما این بیانیه الزام آور هست، باید گفت که این مسئله تنها در حد یک شبهه هست که پاسخش را تیم مذاکره کننده دادند و گفتند که این بیانیه هیچ چیزی جز یک چرک نویس تهیه شده از مذاکرات صورت گرفته در این چند روز نیست و تنها برای رسانه ها  و یک کار تبلیغاتی بوده است و ما الان هر چند در بیانیه گفته شده که فوردو فلان طور شود اما در حال حاضر هیچ الزامی برای اینکه ما این کار را بکنیم، وجود ندارد.

نبی زاده گفت: این بیانیه هیچی نیست و اصلاً اهمیتی جز یک کار تبلیغاتی ندارد؛ اما در مورد محتوای بیانیه از دو منظر می‌توان نگاه کرد؛ کلیات و  جزییات،  البته این توجه ما به این دلیل باید باشد که این بیانیه قرار است چارچوب اصلی توافق جامع باشد نه بخاطر خود بیانیه.

وی در مورد کلیات بیانیه افزود: اگر واقعاً هر دو طرف متعهد باشند به توافق خود و واقعاً توافق توسط هر دو طرف اجرایی شود، به نظر من این عالی هست یعنی ما این امتیازات را بدهیم، یعنی فردو را تبدیل کنیم، آب سنگین اراک را باز طراحی کنیم، تعداد سانتریفیوژها را کم کنیم، نظارت های بیشتر و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، در مقابل، طرف مقابل هم طبق گفته تیم مذاکره کننده تمام تحریم ها اعم از کشتیرانی، هواپیمایی، مالی، بانکی، نفتی، علمی را بردارد و تحریم جدیدی صورت نگیرد و دارایی های بلوکه شده ایران در سال های اخیر را بازگرداند، این یک توافق خوب هست.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: اما اگر طرف مقابل بخواهد زیرآبی برود، یعنی ما این امتیازات که بسیار زیاد هستند را بدهیم و به تعهدات خود عمل کنیم؛ اما طرف مقابل دوباره هم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما را زیر سئوال ببرد و هم اینکه دوباره ظرف چند سال از طرق مختلف تحریم ها را برگرداند و بعد از چند سال تنها نتیجه بدست آمده این باشد که جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ما گرفته شد، این توافق خوب نیست.

نبی زاده تصریح کرد: با توجه به سابقه آمریکا و اروپا و با توجه به اهداف اصلی آنها ۹۹درصد مورد دوم محقق می شود، یعنی بعد از چند سال نه تنها جلوی پیشرفت تکنولوژی و در پی آن پیشرفت در تمام ابعاد ما گرفته می‌شود، در عین حال تمام مشکل تراشی های غرب برای جمهوری اسلامی ایران سر جای خود باقی می‌ماند؛ برای مثال دوباره به یک بهانه ای تحریم ها حال چه به صورت مستقیم چه به صورت هوشمند آغاز می شود.

وی افزود: اگر اینطور بشود، نتیجه اصلی مذاکرات برای ما بالا رفتن فهم سیاسی در کشور ما و شناخت درست غربی ها خواهد بود.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان تصریح کرد: یک مسئله مهم، نقد منصفانه است. واقعاً به دور از انصاف هست که بگوییم نتیجه این مذاکرات ترکمانچای دیگر است، یا اینکه تیم مذاکره کننده را به خیانت متهم کنیم.

نبی زاده گفت: در مورد جزییات باید اینطور گفت که شامل یک سری امتیازات است که یا ما به طرف مقابل داده ایم یا آنها به ما و کاملاً مشخص است که به صورت جزئی هر ایرانی و هم تیم مذاکره کننده مخالف امتیازی است که داده می‌شود و به تبع آن با امتیازی که می‌گیرد،  موافق است.

وی گفت: تعدیل و تبدیل فردو از یک سایت غنی سازی به یک مرکز هسته ای، کاهش سانتریفیوژها در نطنز و همچنین باز طراحی و نوسازی آب سنگین اراک ضمن هزینه هایی که دارد عملاً جلوی پیشرفت تکنولوژیکی ایران و در پی آن پیشرفت اقتصادی ایران را می‌گیرد و عملاً بیشتر برنامه هسته ای ایران را هدف قرار داده است.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان افزود: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، با توجه به ویژگی های عیب جویانه غربی ها، راه را برای بهانه گیری باز می‌کند و با توجه به اینکه ایران عضو NPT است لزومی ندارد که پروتکل الحاقی را اجرا کند.

نبی زاده اضافه کرد: طبق بند هفتم بیانیه، برداشتن تحریم ها تبدیل می‌شود به نتیجه مذاکرات، زیرا در این بند آمده که آمریکا زمانی تحریم ها را متوقف می‌کند که برنامه هسته ای ایران راستی آزمایی شود.

وی گفت: مسئله بعدی اینکه تصمیمات ایران در مذاکرات هسته ای شاید به لحاظ فلسفی به طور مطلق برگشت ناپذیر نباشد، اما برگشتن از اموری نظیر اکسید کردن اورانیوم ها و باز فراوری اراک و تبدیل فوردو بعد از اجرای این تصمیمات مستلزم زمان طولانی و هزینه های فراوان می باشد، که این زمان و هزینه برگشت ناپذیر است.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان افزود: عینی و اجرایی بودن امتیازات ایران و کلی بودن امتیازات طرف مقابل. از طرفی این قضیه بیانگر این مطلب است که در مذاکرات بیشتر روی امتیازاتی که ایران می‌دهد بحث می‌شود، در حالی که باید تیم مذاکره کننده تک تک تحریم ها را لیست کند و بگوید باید فرضاً تحریم های نفتی، بانکی، هواپیمایی، کشتیرانی و غیره لغو شود و هیچ تحریمی در این امور نباشد نه اینکه به یک جمله کلی اکتفا شود و بعد طرف مقابل هیچ کاری انجام ندهد.

نبی زاده خاطرنشان کرد: مسئله مهم اینکه لغو یک باره تحریم ها نباید تبدیل شود به لغو تدریجی؛ مثلاً کل تحریم های هواپیمایی لغو شود نه اینکه یک سال و نیم بگذرد و فرضاً یک کاتالوگ و چند تا قطعه کوچک را از تحریم هواپیمایی خارج کنند.

وی افزود: دولت باید بداند که راه اصلی و واقعی و نه مقطعی رفع تحریم ها، قدرت و توانمندی و استعداد درون کشور است؛ همچون گذشته که با دور زدن، بسیاری از تحریم ها و یا قوانینی نظیر قانون داماتو بی اثر شدند.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: مشکل اصلی قید راستی آزمایی برای برداشته شدن تحریم هاست که باعث نگرانی می‌شود که حتی اگر هر کاری را که غربی ها می‌گویند را برای راستی آزمایی انجام دهیم، باز طرف مقابل می‌تواند بهانه بگیرد و بگوید شاید شما به دنبال بمب اتم بروید و با همین یک بهانه کلی از ما امتیاز بگیرد. 
ارسال نظرات