استاد آهی فقیه مداحان بود کسی که شخصیتی ماننده مقام معظم رهبری به او علاقه نشان داده بود.
کد خبر: ۸۵۰۹۲۱۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

"حاج نریمان پناهی" مداح دلسوخته و با اخلاص خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج مداحان با اشاره در گذشت فخرالذاکرین استاد"حاج علی آهی" پیرغلام با اخلاص اهل‌بیت(ع) گفت: استاد آهی پیرغلام امام حسین(ع) بود. پیشکسوت و از همه نظر نمونه، اخلاق و رفتار ایشان برای همه به خصوص مداحان الگو بود. مرحوم استاد آهی به همه مردم احترام می گذاشتند و در این امر کوچک و بزرگ برایش فرقی نداشت، همین احترام باعث محبوبیت ایشان شده بود.

این مداح برجسته کشوری ضمن عرض تسلیت به جامعه مداحان و با ابراز تاسف از درگذشت استاد علی آهی خاطر نشان کرد: ما در کشور امروز مداح هم تراز با استاد آهی کم داریم چرا که ایشان از پیشکسوتان و بزرگان مداحی بودند، در بین مداحان ایشان مسن‌ترین مداح بود و رهبر معظم انقلاب نیز نظر ویژه ای به نوع مداحی و اشعار ایشان داشتند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بخشی از خدمات مرحوم آهی اشاره کرد و گفت: استاد آهی در موضوعات مختلف مداحی و هیئت خدمات زیادی را انجام دادند که نمونه ی آن تربیت شاگردان جوان، تشکیل جامعه مداحان، پیگیری طرح بیمه مداحان بود که مقام معظم رهبری نیز این مسئله ها را تایید کرده بودند.

حاج نریمان درباره ارتباط صمیمانه مرحوم آهی با جوانان نیز به خبرنگار ما گفت: استاد آهی جذابیت زیادی برای جوانان داشت، بی ریا بودن و دوری از تکبر باعث شده بود این پیشکسوت و پیر غلام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قلب جوانان جا پیدا کند و خروجی این صمیمیت پدرانه تربیت مداحان جوانی است که در مراسم وداع با این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) حضور داشتند.

این مداح برجسته کشوری در پاسخ سوال دیگری درباره جایگاه احادیث در شعر و مداحی استاد آهی خاطر نشان کرد: استفاده به جا و درست از احادیث در اشعار و مداحی استاد آهی چشم گیر بود و باید گفت احادیث جایگاه قابل ملاحضه ای در سبک مداحی ایشان داشت ضمن اینکه باید بگویم مرحوم استاد آهی را نمی توان یک مداح کوچک دانست چرا که واقعا وی عالم باسوادی بود که اکثر مداحان و ذاکرین از شاگردان وی هستند.

وی درباره سبک مداحی مرحوم علی آهی اظهار کرد: ایشان یک مداح سنتی خوان بود که تاکید زیادی هم بر این سبک مداحی داشتند و با سبک‌های مداحی که با ترانه همراه است و در شان مجالس اهل بیت(ع) نبود به شدت مخالفت می کرد. استاد آهی درباره ترانه حساسیت خاصی داشت و تاکید می کردند جوانان از این سبک استفاده نکنند چرا که در شان مجالس روضه نیستند.

حاج نریمان بیان کرد: قوت هوش و حافظه از بارزترین ویژگی های شخصی استاد بود که موجب شده بود اشعار زیادی را از حفظ بخوانند.

این مداح دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تصریح کرد: مرحوم استاد آهی همه روضه ها را خوب می خواندن ولی روضه حضرت علی اکبر(ع) روضه ی بود که با آن عجین بود و همیشه در این روضه خودشان هم گریه می کردند، ایشان روضه حضرت علی اکبر(ع) را خیلی دوست داشتند. شاید دلیلش پیر بودن و داغ فرزند جوانی  بود که از دست داده بود و به معرفت رسیده بود.

وی در ادامه به ذکر بیانی از مرحوم آهی پرداخت و گفت: استاد به شاگردانش گفته بود من پس از داغ از دست دادن فرزندم زیاد در دنیا نمی مانم و همین طور نیز شد. استاد آهی فقیه مداحان بود کسی که شخصیتی ماننده مقام معظم رهبری به او علاقه نشان داده بود.

ارسال نظرات