آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت شهیدصدر

«روژه گارودی» نخستین فردی که در برابر اندیشه‌های شهیدصدر زانو زد

در جهان عرب تنها کتاب و محصول علمی‌ای که به خوبی توانست با تفکر الحادی رویارویی کند کتاب «فلسفتنا» اثر شهید صدر بود و روژه گارودی، متفکر فرانسوی نخستین فردی بود که در برابر اندیشه‌های شهید صدر زانو زد.
کد خبر: ۸۵۰۹۴۰۲
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهر ایشان بنت الهدی صدر، عصر روز گذشته 19 فروردین در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه در تهران با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

وی در ابتدا با بیان اینکه شخصیت شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر به لحاظ سیاسی یک فقیه مبتکر است، گفت: اولین ابتکار ایشان در بُعد سیاسی این بود که ولایت فقیه را مبنای فعالیت‌های سیاسی خود قرار داده بود. همچنین شهید صدر اولین فقیهی بود که اقدام به ایجاد تشکیلات سیاسی کرد به در این راستا حزب الدعوة را در عراق تشکیل داد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تشکیل حزب «الدعوه» توسط شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر و علامه سیدمرتضی عسکری اظهار داشت: در دهه 70، قرن گذشته میلادی در عراق دو حزب قدرتمند یعنی حزب بعث و حزب کمونیست وجود داشت که اکثر روشنفکران، دانشگاهیان عراق در این دو حزب عضو بودند بنابراین شهید صدر و علامه سیدمرتضی عسکری متوجه شدند که بدون ایجاد یک ساختار سیاسی نمی‌توان جلوی این دو حزب ایستاد بنابراین حزب الدعوة را ایجاد کردند.

وی ابراز داشت: شهید صدر با تشکیل حزب «الدعوه» توانست مقابل دو حزب بعث و کمونیست و سایر احزاب الحادی بایستد اما در ادامه به دلیل اینکه این حزب بسیار گسترش یافته بود و حتی در حوزه نیز رسوخ کرده بود و در حال قبضه کردن حوزه نیز بود لذا شهید صدر، حوزویان را از پیوستن به این حزب ممنوع کرد.

 آیت‌الله اراکی اظهار داشت: ابتکار شهید صدر در ایجاد حزب الدعوة تأثیر بسزایی در صیانت از جامعه عراق در برابر امواج فکری انحرافی و الحادی داشت و اگر امروز شاهد حضور جریان‌های ناب دینی در عراق علیرغم توطئه‌های دشمنان اسلام و استکبار هستیم، نتیجه خون پاک شهیدانی نظیر شهید صدر است.

وی با اشاره به کتاب «فلسفتنا»ی شهید صدر گفت: در جهان عرب تنها کتاب و محصول علمی‌ای که به خوبی توانست با تفکر الحادی رویارویی کند کتاب فلسفتنا شهید صدر بود که اگر به گفته‌ها و بیانات متفکران مسلمان و غیر مسلمان پیرامون فلسفتنا نگاه کنیم می‌بینیم که این کتاب تا چه اندازه‌اثر گذار بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکی از کسانی که از این کتاب تأثیر گرفته روژه گارودی متفکر فرانسوی را بر شمرد و عنوان کرد: اولین کسی که در جهان غرب در برابر اندیشه‌های شهید صدر زانو زد روژه گارودی بود.  

آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر که به عنوان نابغه برجسته معاصر حوزه‌های علمیه و مغز متفکر اسلامی شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین فقها و اندیشمندان حوزه علمیه نجف اشرف بود که به حمایت از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پرداخت. ایشان پس از شکنجه فراوان به همراه خواهر بزرگوارش سیده بنت الهدی صدر به شکلی مظلومانه و دردناک مستقیما توسط صدّام به شهادت رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار