وزیر امور خارجه ترکیه از توافق تهران و آنکارا برای حل بحران یمن خبر داد و گفت که رئیس‌جمهور این کشور برای متقاعد کردن سران آل سعود به ریاض سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۰۹۷۸۴
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، «چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز شنبه در کنفرانسی خبری، از توافق کشورش با طرح ایران برای حل بحران یمن خبر داد.

چاووش اغلو از توافقی چهاربندی خبر داد که بند اول آن توقف درگیری‌ها و حملات عربستان به یمن است و گفت: با تهران بر سر طرحی چهاربندی توافق کردیم که با توقف حملات آغاز می‌شود.

بنا بر گفته وزیر امور خارجه ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که هفته گذشته به تهران آمد، بزودی به عربستان سفر خواهد کرد تا ریاض را به اجرای این توافق متقاعد کند.

گفته می‌شود بندهای این توافق، 1- توقف حمله، 2- ارسال کمک‌های بشردوستانه، 3- آغاز گفت‌وگوهای داخلی و 4- تشکیل دولت فراگیر در یمن است.

تهاجم هوایی عربستان سعودی از ششم فروردین ماه به نقاطی در شمال، مرکز و جنوب یمن آغاز شد که در دو هفته نخست حمله، حدود 1000 نفر کشته و بیش از 1500 نفر مجروح شدند. بیشتر این افراد غیرنظامی، کودک و زن هستند‎.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به جز کشور عمان، به علاوه اردن، مصر و سودان است

ارسال نظرات