رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی شده است امسال 210 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت برنج برود.
کد خبر: ۸۵۰۹۹۳۸
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

 


 


 

 

خبرگزاری بسیج مازندران، با توجه به کاهش بارندگی‌ها، آغاز عملیات نشاکاری و اهمیت تولید برنج به عنوان یک محصول استراتژیک، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفت‌وگویی به سؤالاتی پاسخ داد که مشروح آن در ادامه می‌آید.

 

عملیات نشاکاری چه زمانی در مازندران آغاز می‌شود؟

 

در برخی از شالیزارهای مازندران عملیات نشاکاری آغاز شده، ولی روز شنبه 22 فروردین‌ماه، نخستین نشاکاری به روش مکانیزه، به‌صورت رسمی در دو هکتار از اراضی شالیزاری در شهرستان آمل آغاز می‌شود.

 

امسال چه میزان از شالیزارهای مازندران به‌صورت مکانیزه نشاکاری می‌شوند؟

 

پیش‌بینی ما این است عملیات نشاکاری امسال در 60 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به‌صورت مکانیزه صورت گیرد.

 

چه میزان از شالیزارهای مازندران به کشت برنج اختصاص می‌یابد؟

 

پیش‌بینی شده است امسال 210 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت برنج برود.

 

در راستای برنامه خوداتکایی برنج کشور، چه میزان از اراضی شالیزاری مازندران به کشت ارقام پرمحصول اختصاص می‌یابد؟

 

برنامه ما این است امسال حدود 70 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان در راستای طرح خوداتکایی برنج کشور، به کشت ارقام پرمحصول برنج اختصاص یابد.

 

با توجه به کاهش بارندگی امسال نسبت به سال قبل، توصیه شما به کشاورزان به‌ویژه شالیکاران چیست؟

 

با توجه به کمبود بارش‌ها و اینکه عمده آب مورد نیاز از طریق آب رودخانه‌ها و بارندگی‌ها تأمین می‌شود، همیشه باید مصرف بهینه آب را مدنظر داشته باشیم و آب را به‌درستی مصرف کنیم.

 

انتظار ما این است بهره‌برداران بخش کشاورزی مازندران، به توصیه‌های فنی و دستورالعمل‌های کارشناسان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای توجه لازم را داشته باشند و تلاش کنند آب را مدیریت کرده تا در صورت مواجهه با کم‌آبی، با مشکلی مواجه نشوند.

 

با توجه به بحث کشاورزی به‌ویژه برنج، توصیه شما به کشاورزان چیست؟

 

در ارتباط با مصرف سموم دقت کنیم، بهموقع و به میزان کافی مصرف کنیم تا به محیط زیست ما آسیب وارد نکند، همان‌گونه که سموم سبب از بین رفتن آفات می‌شود، درصورت استفاده نکردن به‌موقع و بی‌توجهی به میزان مصرف سموم نیز سبب ایجاد خساراتی به محیط زیست می‌شود.

 

با توجه به اینکه سموم به اندازه کافی موجود است، کشاورزان در صورت لزوم با مشورت همکاران ما در بخش مراکز خدمات کشاورزی و به موقع، درست و در صورت ضرورت استفاده کنند تا اثربخشی آن کم نشود.

 

صحبت و توصیه پایانی شما به کشاورزان؟

 

توصیه ما به شالیکاران این است که در سریع‌ترین وقت، نسبت به آماده‌سازی شالیزارها اقدام کنند؛ امیدواریم شالیکاران با رعایت توصیه‌های فنی، با مشکل کمبود آب مواجه نشوند و بتوانیم سال زراعی خوبی را پشت‌سر بگذاریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها