جمعی از مسئولان ارشد استان مازندران، در حالی اخیراً با هواپیما و به نام اردوی راهیان‌نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور رفتند، که آیت‌الله معلمی عضو مجلس خبرگان رهبری و پدر دو شهید همانند سایر مردم به این سفر رفت.
کد خبر: ۸۵۰۹۹۵۸
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

 

 


 

 

خبرگزاری بسیج مازندران، هرچند از زمان اردوهای راهیان‌نور مدتی گذشته است، اما حاشیه‌های آن همچنان باقی‌ است و گفتن برخی از آنها خالی از لطف و تأمل نیست.

 

یکی از اهداف اردوی راهیان‌نور، درک مشقت رزمندگان اسلام در حین دفاع از خاک و عزت کشور است، زمانی که به اردوهای راهیان‌نور اعزام می‌شوی، سختی سفر، کمبود امکانات، دوری از خانواده، حوادث پیش‌رو و مواجهه با واقعیت‌های جنگ همگی تداعی‌کننده سترگی حماسه‌آفرینان هشت سال دفاع مقدس است.

 

به‌ خوبی می‌توان فهمید که درک جنگ و واقعیت‌های آن میسر نمی‌شود، مگر آنکه همچون رزمندگان به مناطق عملیاتی سفر کرد و مانند آنها گرمای خوزستان را چشید و سرمای کردستان را لمس کرد، گاهی نیز گرسنه شب را بر بالین نهاد و تشنه روزها را سپری کرد و غم غربت و دوری از خانه،کاشانه و زن و فرزندان را چشید.

 

با همه این تفاسیر، زمانی‌ که با هواپیما و در بهترین هتل به مدت محدود برای بازدید از مناطق عملیاتی حضور یابیم، نه‌تنها رزمندگان و رشادت‌های آنها را درک نکرده‌ایم بلکه عملا به ایثار و از خودگذشتگی آنها بی‌توجهی کرده‌ایم.

 

روی سخنم با برخی از مدیران استان مازندران است که با هواپیما به این مناطق سفر کردند و در هتل اقامت داشتند! آیا این حرکت آنها یک فعالیت تفریحی و برای گذراندن اوقات بیکاری نبوده است؟ در جایی که انسان به خودسازی و خداشناسی می‌پردازد، این حرکت مدیران مازندرانی جای سئوال و تامل دارد.

 

اما در مقابل این رفتارهای دور از انتظار، حضور تأمل‌برانگیز آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم‌شهر را داریم؛ ایشان پدر دو شهید است که با وجود کهولت سن، اما همراه با کاروان راهیان‌نور همچون مردم عادی به مناطق جنگی جنوب کشور سفر کرد.

 

شاید در بین مسئولان و بزرگان مازندران که اخیرا به مناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس سفر کردند، سزاوارتر از او نمی‌توانی پیدا کنی که با هواپیما به این مناطق سفر کرده و در هتل استراحت کند، اما این پدر سال‌خورده به نیت بزرگداشت تمام شهدای مازندرانی همچون زائران عادی در مناطق عملیاتی حضور یافت.

 

زمانی که با او صحبت می‌کردم تعداد دفعات حضور در این مناطق را به یاد نداشت، او همچون یک زائر طبق برنامه در ابتدای سفر در اردوگاه شهید جعفرزاده اندیمشک حضور یافت و بعد از آن به همراه همسفرانش در اردوگاه شهدای مازندران خرمشهر در یک خوابگاه معمولی اسکان یافت و به دعوت مسئولان اردوگاه، به مدت سه‌شب امام جماعت این اردوگاه بود و بعد از هر نماز، خاطراتی از دوران جنگ را برای زائران تعریف می‌کرد.

 

زمانی که برخی از خبرنگاران از او خواستند تا از فرزندان شهیدش خاطره‌ای تعریف کند، لبخندی زد و گفت: من 10 هزار و چهارصد فرزند شهید دارم، خاطره کدام یک را برایتان تعریف کنم؟

 

آیت‌الله معلمی به دور از تمام تشریفات اداری، در اردوگاه شهید جعفرزاده اندیمشک پای گفت‌وگو با خبرنگاران مازندرانی نشست.

 

وی در بازشماری تعاریف فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت به معنای پیروی از مکتب انبیا، تبعیت از عاشورا و ماندگاری عزت اهل ایمان است.

 

امام جمعه قائم‌شهر گفت: راهیان‌نور هر سال فرصتی را به وجود می‌آورد تا مردم از مناطق عملیاتی بازدید داشته باشند و پای روایت روایت‌گران دفاع مقدس بنشینند، این مناطق در روحیه انقلابی مردم به‌ویژه جوانان تاثیر به‌سزایی دارد و مباحث مربوط به راهیان‌نور سرنوشت‌ساز است و آینده کشور را بیمه می‌کند.

 

وی اضافه کرد: سفرهای کاروان راهیان‌نور از یک منظر تکریم و تجلیل از رشادت‌ها، فداکاری‌ها و ایثار رزمندگان است و از سوی دیگر پیام جدی به استکبار جهانی است که دریابد مردم پای آرمان‌های انقلاب و شهدای خود ایستاده‌اند.

 

آیت‌الله معلمی با بیان اینکه پیوند عمیق قلبی مردم، آنها را وادار به حضور در این مناطق می‌کند، در مورد ضرورت حضور در مناطق عملیاتی اظهار کرد: علاقه و ارادت به شهدا را باید با حضور در این مناطق نشان داد و منحصر به سن و مقام نیست بلکه همه ما باید در تجلیل و تکریم از شهدا گام برداریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه، خطاب به جوانان گفت: وقت بگذارند و دلیل یورش دشمن بعثی به کشور را بازخوانی کنند و انگیزه رزمندگان اسلام برای حضور در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس را جویا شوند، جوانان بدانند دفاع از آرمان‌های اسلامی و انقلابی موجب عزت و افتخار کشور خواهد شد.

 

بهتر بود که مسئولان مازندران نیز به جای پرداخت هزینه‌های هنگفت سفر با هواپیما و اقامت در هتل‌های زیبا، برای فرهنگ‌سازی و ادای دین به رزمندگان و شهدای استان خود و همه شهدا و رزمندگان این خاک پرگهر، رنج سفر را همانند گروه‌های عادی راهیان‌نور تحمل می‌کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها