يك موسس انجمن حمایت و یاری از آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: لازمه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر فرهنگ‌سازی است، باید مردم نسبت به موضوع اعتياد و مبارزه با آن احساس مسووليت کنند.
کد خبر: ۸۵۱۰۰۰۳
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ خسرو منصوریان  اظهار داشت: اعتیاد پدیده‌ي مربوط به امروز یا دیروز نيست و تنها کشور ما نیست که درگیر آن است بلکه از زمان قدیم و در کشورهای جهان همچون سایر پدیده‌های اجتماعی وجود داشته و آن مبارزه مي‌شود ولی آنچه این آسیب اجتماعی را با مشکل مواجه ساخته، شیوه برخورد با آسیب‌دیدگان است و اینکه نگاه مجرمانه به معتادان هنوز در کشور وجود دارد.

وي با بیان اینکه معتاد بیمار است و باید درمان شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته شیوه‌های برخورد با معتادان شدت گرفت و این مساله نه تنها باعث کاهش اعتیاد نشد بلکه بیشتر هم شد. در جرم شناسی مبحثی وجود دارد که موید این مساله است؛ «افزایش مجازات موجب کاهش جرم نمی‌شود» و این به نظرم یک بحث علمی است.

این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه باید بین مجازات و جرم تناسب معناداری وجود داشته باشد، افزود: نگرش یک سویه به آسیب‌های اجتماعی غلط است. همچنین زمانی که تقاضا برای مصرف زیاد باشد، قیمت‌های مواد بیشتر شده و سود فروشندگان نیز افزایش می‌یابد. و مساله نگاه اجتماعی به موضوع اعتیاد پس از چندین سال ارائه روش‌های غلط بسیار موثر خواهد بود.

منصوریان نسبت به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ابراز امیدواری کرد و گفت: انشاء الله این رویکرد جامه عمل به خود گیرد و با فرهنگ‌سازی در جامعه نهادینه شود. لازمه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر فرهنگ‌سازی است، باید مردم نسبت به موضوع اعتياد و مبارزه با آن احساس مسووليت کنند.

وي با تاکید بر اینکه نباید نگرش تک بعدي به اعتیاد داشت، تاکید کرد: در مهار گسترش اعتیاد نباید به تنبیه و مجازات فکر کنیم بلکه باید به درمان توجه داشت. افول اخلاقیات و سستی اعتقادات لازم است مورد توجه قرار گیرد. این مددکار اجتماعی با بیان اینکه نباید صورت مساله اعتیاد را پاک کرد، عنوان داشت: باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را از سطوح پایین در مدارس آغاز کنیم. امر به معروف و نهی از منکر فقط در پدیده حجاب نیست بلکه در این رابطه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

موسس انجمن حمایت و یاری از آسیب دیدگان اجتماعی به لزوم استفاده از تجارب سایر کشورها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد اشاره کرد و گفت: مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها امروزه بیشتر از مخدرهای صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی جامعه شناسی اجتماعی در این مساله می تواند بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مواد مخدر در افغانستان به دلیل عرضه بیش از انداره کاهش یافت ولی در کشور ما همچنان ثابت است و گاهی از سیستم عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند. لذا باید مساله اعتیاد را از ریشه رفع کرد و به موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک رویکرد مثبت و نتیجه بخش توجه داشت.
ارسال نظرات