رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها در جمع اساتید آلمانی:

گفت‌وگو با رهبران ادیان برای برقراری صلح و توقف افراطی‌گری ضروری است

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جمع استادان رشته‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه‌های آلمان، به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت.
کد خبر: ۸۵۱۰۰۰۵
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، 22 تن از گروه 35 نفره استادان رشته‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه‌های شهر مونیخ در آلمان که به دعوت بنیاد سعدی و با همت و هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای شرکت در دوره‌های دانش‌افزایی در کشورمان به سر می‌برند، بعد از ظهر روز شنبه 22 فروردین با حضور در سالن شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار بنا به درخواست این اساتید آلمانی به منظور شناخت از فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد.

علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها، در ابتدای این دیدار که با نمایش فیلمی کوتاه از فعالیت‌های این مرکز آغاز شد، به تشریح گفت‌وگو‌های بینادینی جمهوری اسلامی ایران با ادیان توحیدی، پرداخت.

وی گفت: از نظر دین اسلام، تمامی ادیان برای برقراری پیوند میان انسان و خداوند و نجات و هدایت بشریت آمده‌اند و چون هدف نهایی همه یکی است، هیچ‌یک دیگری را رد نکرده است؛ بلکه پیامبران، پیامبران پیشین خود را تصدیق کرده و آمدن پیامبران بعدی را بشارت داده‌اند.

 رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها در بخش از سخنان خود تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، خود را موظف می‌داند که حافظ امنیت، آزادی عقیده و برگزاری مراسم دینی پیروان همه ادیان الهی باشد.

حلمی ادامه داد: به همین دلیل است که اقلیت‌های دینی در ایران که جمعیتی کم‌تر از 200 هزار نفر دارند، دارای 5 نماینده در پارلمان و مجلس شورای اسلامی هستند که نمایندگان تمام مردم کشور محسوب می‌شوند و بر اساس تجربه و تخصص‌هایشان، در مجلس شورای اسلامی، حضوری فعال دارند.

وی در ادامه گفت: اقلیت‌های دینی در ایران مراکز فرهنگی، مراکز آموزشی و مدارس دینی، مجله و نشریه و ... خودشان را دارند و تمامی آیین‌های مذهبی خود را در کمال آرامش انجام می‌دهند و در این کشور به عنوان یک ایرنی با ازادی کامل زندگی می‌کنند و حتی در راه وطن، از جان خودشان می‌گذرند که نمونه‌هایی از آن در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بارها مشاهده شده است.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: این همزیستی مسالمت‌آمیز به فرهنگ ایران و فرهنگ اسلامی ما برمی‌گردد که ناشی از سیره امامان و رهبران ماست.

حلمی ادامه داد: به همین دلیل است که ایران با 90 درصد پیروان شیعه از جمعیت بیش از 70 میلیونی خود، هیچگاه اسیر تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها نشده است؛ در حالیکه تکفیری‌ها و سلفی‌هایی مانند داعش و القاعده، به نام اسلام، مسیحیان و پیروان ادیان دیگر را کشتار می‌کنند و اماکن مذهبی مسیحیان، شیعیان و حتی اهل سنت را به آتش می‌کشند.

وی همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران برای گفت‌وگو با رهبران دیگر ادیان به منظور رسیدن به صلح و دوستی، تلاش می‌کند تا از این طریق، خشونت و افراط‌گرایی متوقف شود.

این دیدار با ارائه پاسخ علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به پرسش‌های اساتید آلمانی پایان یافت.

سؤالات مطرح شده در این دیدار بیش‌تر حول فعالیت گروه‌های تندور به نام اسلام، نظر اسلام درباره پیروان مکاتب، جایگاه زن و مرد در اسلام، گفت‌وگو با اهل سنت، چگونگی اداره حکومت شیعی و ... بودند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار