رضویان:

پاسخ به ۱۷۵۰ سئوال در یکسال

مشاور سخنگوی قوه قضائیه می گوید: در سال گذشته سخنگوی قوه قضائیه به ۱۷۵۰ پرسش خبرنگاران پاسخ داده است.
کد خبر: ۸۵۱۰۰۷۱
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حضور اصحاب رسانه، نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا برگزار می شود، جمله ای خبری و به ظاهر ساده که معمولا هر دو هفته یک بار خبرنگاران و اهالی رسانه منتظر شنیدن آن هستند. گاهی اوقات هم که مشغله های کاری آقای معاون اول که چند سالی است سخنگویی این نهاد را هم بر عهده دارد زیاد می شود، ماهی یک بار نشست خبری برگزار می شود. نشستی که تعداد خبرنگاران قضایی در آن انگشت شمار و حضور خبرنگاران سیاسی در آن غالب است.

در خصوص چگونگی برگزاری نشست های خبری سخنگوی دستگاه قضا به سراغ محمود رضویان رئیس دفتر و مشاور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه رفتیم تا از او در مورد پشت پرده این نشست ها سوال کنیم.

محمود رضویان  می گوید: سی سال است که با آقای محسنی اژه ای رفاقت دارد. از ابتدای انقلاب کار قضایی کرده از بخش تحقیقات و بازپرسی تا مسئولیت رسیدگی به پرونده های قاتلین ۱۷شهریور... البته تصویر آقای رضویان را می توانید در موزه عبرت بعنوان یکی از زندانیان سیاسی دوران طاغوت هم مشاهده کنید.

رضویان در این گفتگو شفاف و بدون تعارف بود و به قول خودش چیزی برای مخفی کردن نداشت و می گفت: هر چه هست در اتاق شیشه ای سخنگو قابل رویت است. ابتدا از او در مورد اینکه چه کسی تعیین کننده برگزاری نشست خبری سخنگو است، سوال کردیم که پاسخ داد: تصمیم گیرنده نهایی شخص خود سخنگو است.

همه رسانه ها را به یک چشم می بینیم/ به ۹۵ درصد سوالات پاسخ داده شده است

وی در پاسخ به این سوال که به چه تعداد از سوالات در جلسات خبری پاسخ داده شده است، گفت: سخنگو به قریب ۹۵درصد سوالات در نشست خبری پاسخ داده است و این در حالی است که ما هیچ سوال مکتوبی از خبرنگاران نداریم.

مشاور سخنگوی دستگاه قضا با انتقاد از اینکه برخی از خبرنگاران، دقیقه ۹۰ای سوال مطرح می کنند،افزود: معمولا از قبل سوالات احتمالی ۶۰رسانه را استخراج و پس از آن جواب های قضایی آن را تهیه می کنیم. پاسخ بسیاری از این سوالات مستند و طبق آخرین استعلام  وضعیت پرونده ها از معاونت های مختلف و دادگستری های مختلف شهرستان ها پاسخ خبرنگاران داده می شود.

خبر رسانه ها در حین نشست بررسی می شود

رضویان، کنترل جلسه و پاسخگویی به انتظارات سخنگو حین برگزاری نشست را از دیگر وظایف اصلی تیم برگزار کننده عنوان کرد و افزود: با توجه به سرعت رسانه ها در انعکاس اخبار، خبر رسانه ها در حین نشست هم رصد می شود.

محتوای ۷۶نشست خبری مستند سازی شده است

مسوول دفترسخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مستند سازی تمامی محتوای نشست خبری،گفت: بعد از اتمام نشست خبری،منبعی برای مستند سازی مطالب تهیه شده و کل نشست با تمام محتواهایش مستند می شود. البته پیشنهادی هم مبنی بر اینکه سایتی  برای گذاشتن مطالب داشته باشیم،ارائه شده است.

دفتر سخنگو دروازبان خبری رسانه شده است

وی دروازه بانی اخبار رسانه ها را یکی دیگر از وظایف خود دانست و افزود: اعلام کرده ایم که تیتر استنباطی به نقل از سخنگو ممنوع است. با این حال پس از نشست خبری، نوعی دروازه بانی خبر هم انجام می دهم و تمامی اخبار رسانه ها از لحاظ املایی، انشایی و محتوایی را بررسی می کنم. اگر هم ایراد یا غلط املایی یا مفهمومی باشد توضیح می دهیم تا رفع شود.

هیچ خبرنگاری را ممنوع الورود نکرده ایم

رضویان در پاسخ به اینکه آیا خبرنگاری را برای حضور در نشست خبری ممنوع الورود کرده اید، گفت: به صورت مکتوب کسی را ممنوع الورود نکرده ایم اما به صورت شفاهی یک الی دو مورد تذکر اصلاحی اعلام کرده بودم. با این حال هم تذکر شفاهی و هم تشویق داشته ایم.

هیچ تیتر و محتوایی را به رسانه ها دیکته نکرده ایم

مسوول دفتر سخنگوی قوه قضاییه در خصوص جریان سازی رسانه ها و خبرنگاران حاضر در نشست های خبری، گفت: از تمامی رسانه ها انتظار دقت داشته ایم، تا به امروز ما به هیچ رسانه و خبرنگاری نگفتیم که چه محتوایی را تیتر کنید و چیزی را به کسی دیکته نکرده ایم. در واقع ما به رسانه ها اوج اعتماد را داشته ایم.

 وی در خصوص تاریخچه برگزاری نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اهالی رسانه، گفت: اولین نشست سخنگوی دستگاه قضا در تاریخ ۵ مهر ۸۹ برگزار شد و تا ۲۷بهمن امسال که ۷۵نشست برگزار شد، هزار و ۷۵۳سوال در این نشست ها مطرح شده است. تنها ۵درصد از سوالات پاسخ داده نشده که برای این تعداد هم ۳ونیم درصد هم جواب سوالات وجود داشته اما یا سوال ناقص بوده و یا دلایل دیگری وجود داشته، پاسخ داده نشده است.

مشاور سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه در هر نشست چند سوال از محسنی اژه ای پرسیده می شود، گفت: به طور میانگین در هر نشست بین ۲۰تا۲۵سوال از سوی خبرنگاران مطرح می شود. در سال جاری هم بیش از ۱۶نشست خبری برگزار شده است.

عدم پاسخگویی سخنگوی قوه قضاییه در شرایط خاص، قانونی است

رضویان در خصوص اینکه این انتقاد به سخنگو وارد است که در شرایط خاص مانند تائید بازداشت برخی افراد، ایشان پاسخگو نیستند توضیح داد: این بحثی قانونی است مگر می شود وقتی فردی هنوز جرمش ثابت نشده یا محکوم نشده است تنها به دلیل بازداشت آن را رسانه ای کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر

*لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
8 + 4 =
ارسال نظرات