"ارنست مونیز" در واشنگتن پست نوشت: اگر ایران اعتماد جامعه بین‌المللی را کسب کند، محدودیت‌ها مرحله‌ای کاهش می‌یابد
کد خبر: ۸۵۱۰۴۵۶
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

به گزارش «نسیم»به گزارش خبرگزاری بسیج،، "ارنست مونیز"، وزیر انرژی آمریکا، یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با عنوان "گامی مستحکم به سوی ایرانی امن‌تر"، یادداشتی منتشر کرده است که اهم آن را در ادامه می‌خوانید:

 توافقنامه با ایران برای ده، پانزده، یا بیست سال نیست، این یک توافقنامه مرحله‌ای برای دراز مدت است و اگر ایران اعتماد جامعه بین المللی درخصوص اهداف صلح آمیز را در این مدت به دست آورد، آنگاه محدودیت‌ها به طور مرحله‌ای کاهش خواهد یافت.

در نتیجه پارامترهای اساسی توافق که در دوم آوریل در سوئیس اعلام شد، از نظر فنی، مسیری منطقی برای راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و اینکه آیا این برنامه، برنامه‌ای صلح‌آمیز است یا تشخیص سریع صلح‌آمیز نبودن آن را، فراهم می کند و همچنین فضای مانور برای نشان دادن واکنش مقتضی را فراهم می‌کند.

بخش مهمی از پارامترها، مجموعه محدودیت‌هایی است که به شکل قابل ملاحظه، زمانی را که ایران نیاز دارد تا -در صورت تصمیم گیری- ماده هسته‌ای لازم برای یک سلاح هسته ای را تولید کند، افزایش می دهد.

بر اساس طرح اقدام جامع، دست‌کم به مدت 10 سال، حداقل یک سال فاصله تا رسیدن ایران به نقطه "بریک اوت" ایجاد می شود، که برای طراحی یک واکنش موثر، کافی است.

پارامترهای مذاکره شده، چهار مسیر ایران به سمت سلاح هسته‌ای را می بندد: مسیر تولید پلوتونیوم در راکتور اراک، دو مسیر رسیدن به اورانیوم تسلیحاتی در تاسیسات نطنز و فردو، و مسیر فعالیت مخفی.

از زمانی که این پارامترها اعلام شد، گزارش‌هایی از تفاوت‌ها بین برگه اطلاع رسانی که آمریکا و ایران ارائه کردند، وجود داشته است. تعجب برانگیز نیست که ایران سعی می کند بحث را حول بخش‌های خاصی از این چارچوب متمرکز کند، اما این پارامترها همچنان یکسانند و طی چند ماه آینده آمریکا و طرف های مذاکره کننده‌اش، به کار برای رسیدن به توافق رسمی با ایران ادامه خواهند داد.

هیچ گزینه پاسخ‌گویی – تحریم‌ها، دیپلماسی یا دیگر گزینه ها- از دستورکار خارج نشده است. زمانی که دیگر مفاد سیاسی موجود در این چارچوب توافق در نظر گرفته شود که کری و طرف هایش درباره آن مذاکره کردند، باید گفت مذاکراتی که اخیرا به انجام رسید، یک گام مهم به سمت جهانی امن تر را نشان می دهد.


منبع: نسیم

ارسال نظرات