روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به دستور رییس جمهور روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت تحویل سیستم موشکی اس-۳۰۰ به ایران، این موضوع را عاملی برای افزایش توان بازدارندگی ایران عنوان کرده است.
کد خبر: ۸۵۱۰۶۹۶
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج،واشنگتن پست به نقل از فدراسیون دانشمندان آمریکایی نوشت: سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ قادر به هدف قرار دادن چندین هدف به طور همزمان است و می توان این سیستم را تنها بر یک کامیون جابه جا و مستقر کرد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد این سیستم ضد هوایی قادر است هواپیماها و موشک ها را از فاصله ۱۶ مایلی در هوا هدف قرار دهد. «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه روز دوشنبه ممنوعیت ارسال سیستم اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد. پیش از این دولت روسیه با اشاره به قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ارسال این سیستم به ایران خودداری می کرد.

قرارداد فروش سیستم اس-۳۰۰ بین تهران و مسکو به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به امضا رسید ولی روسیه تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت تا از ارسال این سیستم که بیشتر برای حفاظت از تاسیسات هسته ای خریداری شده بود، خودداری کند.

واشنگتن پست با یادآوری هشدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره این مساله تاکید می کند در صورتی که مذاکرات هسته ای برای رسیدن به یک توافق جامع شکست بخورد، سیستم اس-۳۰۰ می تواند مانع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان ایران شود زیرا قادر است جت های جنگنده را هدف قرار دهد.

ایران در سال ۲۰۱۳ تهدید کرد در صورتی که روسیه به تعهدات خود در قبال فروش سیستم اس-۳۰۰ عمل نکند به دادگاه پاریس درباره حل مناقشات حقوقی قراردادهای بین دولتی شکایت و تقاضای غرامت ۴ میلیارد دلاری خواهد کرد.



منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظرات