فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت:موضوع بازگشایی مرز اصلاندوز در نشست نخجوان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۱۰۹۰۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸

قاسم رضایی به تشریح برنامه‌های سفر خود به آذربایجان‌شرقی پرداخت.

وی با اشاره به ماموریت بازبینی مرزها گفت: مرزبانی نیروی انتظامی در این زمینه ماموریت دارد و در آذربایجان‌شرقی نیز نشست با امام جمعه تبریز و نشست هماهنگی با استاندار در مورد تامین امنیت مرزهای استان با کشورهای خارجی داشتیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی افزود: آذربایجان‌شرقی مرزبانی موفقی دارد و 270 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور خارجی دارد و تمام موارد و تعاملات را حل کرده‌ایم.

نشست هماهنگی مرزی با مسئولان جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود

وی ادامه داد: برنامه سفر به نخجوان برای توافقی که با همتای خود در کشور آذربایجان داشته‌ایم نشست هماهنگی میان مسئولان مرزبانی جمهوری اسلامی و آذربایجان برگزار می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن پروتکل‌های مصوب و راهکارهای اجرای آن در این نشست‌ها بررسی می‌شود و با توجه به آبی بودن مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان به غیر از محل‌های خاص سیلابی مشکل چندانی وجود ندارد و بر‌اساس پروتکل‌ها مسائل حل و فصل می‌شود.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی مدیریت ترانزیت بین دو کشور را از دیگر برنامه‌های نشست نخجوان اعلام کرد و یادآور شد: موضوع بازگشایی مرز اصلاندوز نیز در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: از خواسته های جمهوری آذربایجان بازگشایی دوباره مرز اصلاندوز و افزایش ساعت تردد در مرز بیله سوار و جلفاست که همگی در حال بررسی است

وی گفت‌و‌گوهای دوستانه و حفظ منافع مشترک را نیاز عمده برای مرزنشینان و مجریان دانست و گفت: در سال‌های گذشته مشکلاتی وجود داشت اما در حال حاضر دو طرف دنبال آرامش در مرزها هستند و در عین حال نیز طرفین برای برخورد با مخلان امنیت توافق کرده‌اند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ‌مطالبات مرزنشینان و ترددهای خودسرانه مرزنشینان را از جمله مشکلات دانست و افزود: در همین زمینه هماهنگی‌هایی باید صورت گیرد تا تخلفاتی از این چنین به دستگاه قضایی کشیده نشود.

وی در ادامه با اشاره به مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان گفت: با تجهیزی که استکبار در مرزهای ایران و پاکستان ‌داشته برخی افراد تبهکار در مرزها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و متاسفانه در 17 فروردین امسال نیز تروریست‌ها 8 تن از مرزبانان ما را به شهادت رساندند و با تحقیقاتی که داشتیم مشخص شد عملیات تروریستی نه در نقطه صفر مرزی که از داخل خاک پاکستان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان باید در این زمینه پاسخگو باشد و با تعارف موضوع حل نمی‌شود و باید در مرزها حضور داشته و پاسخگوی ناامنی‌هایی باشد که از داخل پاکستان رخ می‌دهد و مطالبه جدی داریم و باید مسئولان مرتبط پاکستان پاسخگو باشند‌.

رضایی تصریح کرد: برآورد ما این است که 80 گروه تروریستی در داخل پاکستان استقرار دارد و جواب این گروه‌ها پاسخ‌های دیپلماسی نرم نیست و باید متخلفانی را که ایرانی هستند دستگیر و به ایران تحویل دهد و متخلفانی را که غیر‌ایرانی هستند محاکمه کرده و نتیجه را اعلام کند و این جواب خانواده‌های شهداست.

وی افزود: در امنیت مرزها نیروی انسانی حرف اول را می‌زند و در کنار آن باید مسائل فنی و تجهیزات دفاعی و خودروهای ایمنی نیز تامین شود و از طرف دیگر تجهیزات الکترونیکی نیز نیاز است.

رضایی گفت: 8 هزار میلیارد تومان برای تامین امنیت مرزها در جنبه‌های مختلف در برنامه ششم پیش‌بینی شده ‌و سالانه یک هزار و 500 میلیارد تومان باید به مرزبانی تزریق شود تا عقب ماندگی‌ها جبران شود و با توجه به قاچاق میلیاردی کالا، در صورت تامین بودجه مرزبانی قاچاق کالا تا حد زیادی خنثی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بودجه‌های فعلی برای مرزبانی و تجهیزات مورد نیاز ناچیز است و باید نگاه مثبت‌تری از طرف مسئولان امر در این زمینه در نظر گرفته شود.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ‌تاکید کرد: مرزها و پاسگاه‌های مرزی باید بیشترین مسائل رفاهی و تجهیزات را داشته باشد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در صورت توجه به مرزها باید مسئولان امر همت و همراهی لازم را داشته باشند.

یک هزار و 500 کیلومتر از مرزهای کشور جاده ندارند

رضایی با اشاره به ضرورت احداث برج‌های نگهبانی جدید در مرزها گفت: با توجه به تفاوت‌های دمایی در مرزها و نیز نبود جاده در یک هزار و 500 کیلومتر از مرزها در حراست از مرزها، با مشکلاتی مواجه هستیم که مسئولان ذی‌ربط باید بار مشکلات را کاهش دهند.

کشف 60 تن کالای قاچاق در صفر مرزی/3 هزار قبضه شکاری در شمال‌غرب/ جلوگیری از تردد 25 هزار نفر به صورت غیرقانونی

وی گفت: سال گذشته 60 تن در صفر مرزی کشفیات قاچاق داشتیم و در سال جاری نیز بیش از 3 هزار قبضه شکاری در مرز شمال‌غرب کشف شده است و از  25 هزار نفر تردد غیر‌مجاز جلوگیری شده ‌که در مرزهای شرقی بوده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تامین امنیت در مرزهای دریایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امسال در زمینه قاچاق سوخت همانند سال قبل همت خاصی خواهیم داشت و با توجه به مدیریت در استان‌های مرکزی، بار کشفیات در مرزها کمتر شده است.

وی تصریح کرد: در گشت مرزبانی بازرگان چند ‌عضو گروهک تروریستی دستگیر شدند که البته عضو داعش نبودند و این افراد تحویل دستگاه قضایی شدند.

 

ارسال نظرات