وقایع مربوط به تاریخ ایران، انقلاب و دفاع مقدس در تقویم امروز:

25 فروردین 1366؛ آغاز عمليات‌ فتح ‌5؛ در شمال‌ سليمانيه‌ی عراق‌

خبرگزاری بسیج: بیست و پنجم فروردین‌ماه 1366 هجری شمسی؛ عمليات‌ نامنظم‌ و گسترده‌ی عمليات‌ فتح ‌5 در منطقه‌ی‌ عملياتی‌ «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سليمانيه‌ی عراق‌ و هم‌زمان‌ با عمليات‌ «كربلای‌ 10» در غرب‌ ماووت‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد. این عملیات، به قصد بهره‌گيری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ عراقی انجام گرفت.
کد خبر: ۸۵۱۰۹۵۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
25 فروردين‌ماه مصادف با سالروز آغاز عمليات‌ فتح ‌5 در سال 1366 هجري شمسي به قصد بهره‌گيري‌ از توان‌ جنگندگي‌ معارضان‌ عراقي است.

با قرار گرفتن‌ سلسله‌ عمليات‌ محدود و گسترده‌ي‌ برون‌مرزي‌ در دستور كار فرماندهان‌ جبهه‌ي‌ شمالي‌ جنگ‌ و همچنين‌ هم‌كاري‌ و بهره‌گيري‌ از توان‌ جنگندگي‌ معارضان‌ كرد عراقي‌ ـ به‌دليل‌ اهداف‌ مشترك‌ ـ عمليات‌ نامنظم‌ و گسترده‌ي‌ «فتح ‌5» در منطقه‌ي‌ عملياتي‌ «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سليمانيه‌ي عراق‌ و هم‌زمان‌ با عمليات‌ «كربلاي‌ 10» در غرب‌ ماووت‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

ساعت ‌1 و 47 دقيقه‌ي بامداد روز 25 فروردين‌ماه ‌1366 و هنگامي‌ كه‌ هنوز سپيدي‌ برف‌ و سوز و سرماي‌ زمستان‌ سال‌ پيش‌ بر هواي‌ آن‌ منطقه‌ي‌ كوهستاني‌ مستولي‌ بود، نيروهاي‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ «رمضان» و گروه‌ انبوهي‌ از معارضان‌ كرد عراقي‌ با رمز «يا صاحب‌ الزمان (عج) ادركني»‌ حمله‌ را آغاز كردند.

در همان‌ لحظات‌ نخست،‌ سرعت‌ عمل‌ و گستردگي‌ تهاجم‌ نيروهاي‌ ايراني‌ سبب‌ غافل‌گيري‌ و انهدام‌ توان‌ رزمي‌ دشمن‌ شد به‌گونه‌اي‌ كه‌ پس‌ از گذشت‌ چند ساعت‌ از آغاز عمليات‌ و با طلوع‌ سپيده‌ي صبح‌گاهي، تمام‌ نقاط‌ مورد نظر به‌ تصرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ درآمدند، اما به‌دليل‌ ناتواني‌ نيروهاي‌ نامنظم‌ براي‌ دفع‌ پاتك‌هاي‌ سنگين‌ عراق‌ و عدم‌ اتصال‌ نقاط‌ آزادشده‌ به‌ خطوط‌ نيروهاي‌ پدافندي‌ خودي، به‌تدريج‌ دشمن‌ همه‌ي‌ مواضع‌ از دست‌ داده‌ي‌ خود را بازپس‌گيري‌ كرد.

در عين‌ حال‌ طي‌ اين‌ عمليات، علاوه‌ بر انهدام‌ مراكز نظامي‌ عراق، دكل‌ تلويزيون‌ سليمانيه‌ و پايگاه‌هاي‌ عراقي‌ مستقر در اطراف‌ «سورقلات» نابود شد و مقر لشكر 27 از سپاه‌ يكم‌ عراق‌ مورد حمله‌ قرار گرفت. تعداد1500 نفر از قواي‌ دشمن‌ كشته‌ و زخمي‌ شده‌ يا به‌ اسارت‌ نيروهاي‌ خودي‌ درآمدند و مقدار قابل‌ توجهي‌ سلاح‌ و مهمات‌ دشمن‌ به‌ غنيمت‌ گرفته‌ شد.

عدم‌ موفقيت‌ كامل‌ نيروهاي‌ خودي‌ در اين‌ عمليات، از ناهماهنگي‌ نيروهاي‌ عمل‌‌كننده‌ي‌ منظم‌ و نامنظم‌ ـ كه‌ از دو جهت‌ متقابل‌ به‌ مواضع‌ دشمن‌ در ارتفاعات‌ حمله‌ برده‌ بودند ـ ناشي‌ شد.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه (14 آوریل 1909 میلادی):

در چنين روزي از سال 1909 ميلادي شرکت نفت انگلستان و ايران رسماً در لندن ثبت شد.

اين شرکت با دريافت حق انحصاري استخراج نفت درصدد تاراج اموال عمومي ايران برآمد و در اين مسير از هيچ کوششي فروگذار نکرد. رييس اين شرکت، ويليام ناکس‌دارسي نام داشت. قراردادهاي ناکس‌دارسي عملاً به تحت‌الحمايه شدن ايران در برابر انگلستان منجر مي‌شد. قرار دادهاي نفتي‌اي که نه در جهت غبطه و صلاح مردم ايران که تنها در جهت استعمار انگلستان کارکرد داشت.

اما اين امر با هوشمندي مردم ايران روبه‌رو شد و نهايتاً در نهضت ملي نفت ايران، به ملي شدن نفت انجاميد. پس از ماه‌ها مبارزه‌ي مردم ايران با استعمار و رهبري‌هاي داهيانه‌ي آيت‌الله العظمي کاشاني (ره) در سال 1329 هجري شمسي، ماده واحده‌ي ملي شدن صنعت نفت ايران از تصويب نمايندگان مجلس سنا گذشت.

گزارش کميسيون نفت مجلس به شرح ذيل تقديم مجلس شوراي ملي شد: نظر به اين‌که ضمن پيشنهادات واصله به کميسيون نفت، پيشنهاد ملي شدن صنعت نفت در سراسر کشور مورد توجه و قبول کميسيون قرار گرفته و از آنجايي که وقت کافي براي مطالعه در اطراف اجراي اين اصل باقي نيست، کميسيون مخصوص نفت از مجلس شوراي ملي تقاضاي دو ماه تمديد مي‌نمايد. بنابراين ماده واحده‌ي ذيل را با قيد دو فوريت براي تصويب تقديم مجلس شوراي ملي مي‌نمايد.

ماده واحده: مجلس شوراي ملي تصميم مورخه‌ي هفدهم اسنفند 1329 کميسيون نفت را تأييد و با تمديد مدت موافقت مي‌نمايد.

تبصره‌ي 1: آقايان حق دارند تا 15 روز بعد از تشکيل کميسون، حق حضور داشته باشند.

گزارش کميسيون در بيست و چهارم اسفند از تصويب نمايندگان مجلس شوراي ملي گذشت. همچنين مجلس سنا در 29 اسفند 1329 گزارش پيشنهادي کميسيون نفت را به شرح ذيل تصويب نمود: به‌نام سعادت ملت ايران و به‌منظور تأمين صلح جهان، امضاکنندگان ذيل پيشنهاد مي‌نماييم که صنعت نفت ايران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملي شود يعني تمام عمليات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداري در دست دولت قرار گيرد. کميسيون نفت در 5 ارديبهشت 1330 گزارشي مشتمل بر 9 ماده به مجلس تقديم نمود.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1293:

14 آوريل 1914 (25 فروردين 1293 خورشيدي) در تهران اعلام شد كه دولت درصدد استقراض يك‌صد هزار ليره از بانك انگلستان با بهره‌ي متعارف است تا در تاريخ معين (سي‌ام تيرماه) كه احمدشاه قاجار به سن قانوني خواهد رسيد، مراسم تاج‌گذاري رسمي وي را برگزار كند(!) احمدشاه تا سال 1304 هجري شمسي سلطنت کرد و پس از حذف قاجارها از سلطنت، در پاريس درگذشت.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1309:

برقراري ماليات بر وسائط نقليه در ايران به اقتباس از آمريكا و اروپا كه 12 فروردين 1309 به تصويب رسيده بود، 25 فروردين جهت اجرا به ادارات مربوط ابلاغ شد. طبق اين ضوابط، ماليات سالانه‌ي يك اتومبيل 120 تومان بود كه در آن زمان مبلغي چشم‌گير بود. به‌علاوه هنگام شماره‌گذاري و دريافت كارت مشخصات اتومبيل بايد مبلغي (به‌نام اجرت کارمندان) پرداخت مي‌شد.

اين مقررات در بيشتر كشورها به‌همين صورت ادامه دارد. در آمريكا در حال حاضر علاوه بر ماليات ثابت سالانه‌ي ايالت، يک اتومبيل‌دار بايد هرسال بر پايه‌ي بهاي اتومبيل مبلغي هم به شهرداري محل پرداخت کند که اين مبلغ از چهار و نيم درصد بهاي روز اتومبيل کم‌تر نيست. به‌علاوه، در آمريکا و اروپا و برخي کشورهاي ديگر يک تا سه نوع ماليات از فروش بنزين دريافت مي‌شود که جمعاً از اصل بهاي بنزين بيش‌تر است و به‌همين لحاظ، هزينه‌ي داشتن اتومبيل شخصي سنگين است.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1326:

از بیست و پنجم فروردین‌ماه سال 1326 هجری شمسی سندی در دست است که حاوی رونوشت تصويب‌نامه‌ي هيئت وزيران، درباره‌ي فروش عمارت و اراضي خزانه‌داري ‌كل به بانك ملي می‌باشد. اين سند، مشتمل بر رونوشت تصويب‌نامه‌ي هيئت وزيران درخصوص فروش عمارات و اراضي خزانه‌داري كل مطابق مقررات و بدون رعايت مزايده، به بانك ملي ايران است. در انتها اشاره شده است كه پس از افتتاح مجلس شوراي ملي، مجوز قانوني ترك مزايده تحصيل خواهد شد.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1330:

25 فروردين 1330 (14 آوريل 1951) به‌سبب بروز ناآرامي در اصفهان و مخالفت اصفهاني‌ها با ادامه‌ي نخست‌وزيري حسين علاء، در اين شهر حكومت نظامي اعلام شد. با وجود اين، ناآرامي‌هاي اصفهان تا روي كار آمدن دكتر مصدق ادامه يافت.

در اصفهان هواداري از دكتر مصدق بيش از شهرهاي ديگر كشور بود. دكتر مصدق به نمايندگي اصفهان در نخستين دوره‌ي مجلس شوراي ملي انتخاب شده بود كه هنگام بررسي اعتبارنامه‌ها و تطبيق ماه سال قمري به خورشيدي کسر سن آورده بود و به‌دليل کم‌تر از نصاب مقرر بودن سن نتوانسته بود به مجلس راه يابد.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1330:

25 فروردين 1330 (14 آوريل 1951) حسن جعفري كارمند شركت نفت انگلستان كه به جرم قتل احمد دهقان به مرگ محكوم شده بود، اعدام شد. وي ششم خرداد سال 1329 در دفتر تماشاخانه‌ي تهران در خيابان لاله‌زار احمد دهقان نماينده‌ي مجلس، ناشر مجله‌ي تهران‌مصور و صاحب تماشاخانه‌ي تهران را كشته بود. انگيزه‌ي قتل به درستي اعلام نشده است(!)



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1357:

در چنين روزي در سال 1357 هجري شمسي؛ اميراسدالله علم در 59 سالگي در آمريکا درگذشت.

اسدالله علم يکي از افراد پرنفوذ در دوره‌ي رژيم پهلوي به‌شمار مي‌رفت و در دوره‌ي محمدرضا پهلوي شاه مخلوع ايران بارها به سمت‌هاي گونه‌گون منصوب گرديد. او يکي از عوامل آمريکا در نهاد حکومتي ايران به‌شمار مي‌آمد. علم نهايتاً پس از يک دوره‌ي نخست‌وزيري و تأسيس حزب‌هاي مختلف بعد از انتخاب مجلس بيست و يکم، از حسن‌علي منصور و از کانون مترقي شکست خورد.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1360:

در 25 فروردين‌ماه 1360 هجري شمسي؛ عمليات‌ محدودي در محور شوش‌ دانيال انجام گرفت.

اين‌ يورش‌ محدود توسط‌ نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و با كمك‌ تعدادي‌ از نيروهاي‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ در فروردين‌1360 در محور منطقه‌ي‌ عمومي‌ «شوش‌ دانيال» صورت‌ پذيرفت. در اين‌ حمله، ‌3 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر و يك‌ چرخ‌بال‌ عراقي‌ از بين‌ رفت‌ و تعداد 244 تن‌ از نيروهاي‌ دشمن‌ كشته، زخمي‌ و اسير شدند. در اين‌ عمليات ‌15 نفر از نيروهاي‌ خودي‌ نيز به‌ شهادت‌ رسيدند.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه 1366:

25 فروردين‌ماه مصادف با سالروز آغاز عمليات‌ نصر 1 در سال 1366 هجري شمسي است که منجر به آزادسازي‌ يكصد كيلومتر مربع‌ از خاك‌ عراق شد.

نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌منظور كنترل‌ راه‌ ارتباطي‌ «چوارتا - بسن» عراق‌ در جبهه‌ي‌ شمالي‌ و غرب‌ شهر «بانه» كردستان‌ ايران، در 25 فروردين‌ماه‌ 1366 و هنگامي‌ كه‌ سوز و سرما و برف‌ بر منطقه‌ حكم‌فرما بود، دست‌ به‌ يك‌ حمله‌ي‌ نفوذي‌ زدند.

اين‌ تك‌ با رمز «يا صاحب‌الزمان (عج) ادركني»‌ آغاز شد و طي‌ آن‌ بلندي‌هاي‌ «كوخ‌ نم‌نم» و يال‌ ارتباطي‌ ميان‌ بلندي‌هاي‌ «سوركوه» و بسن‌ و پاسگاه‌ «سورديزه» و بسن‌ عراق‌ در زميني‌ به‌ گستره‌ي ‌100 كيلومتر مربع‌ آزاد و تعداد 590 تن‌ از نيروهاي‌ پياده‌ و كماندوي‌ دشمن‌ كشته، زخمي‌ و اسير شدند. همچنين‌ مقداري‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌سنگين‌ و مهمات‌ به‌ غنيمت‌ رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ درآمد.



● بیست و پنجم فروردین‌ماه:

همه‌ساله چنين روزي به‌عنوان روز بزرگداشت عطار نيشابوري در جمهوري اسلامي ايران گرامي داشته مي‌شود.

شيخ‌محمد فريدالدين عطار نيشابوري شاعر و عارف بزرگ قرن ششم هجري قمري و صاحب آثار گران‌سنگي چون منطق‌الطير، اسرارنامه، الهي‌نامه و خسرونامه در زروند کدکن ـ روستايي از توابع شهر نامدار نيشابور ـ به دنيا آمد. شيخ عطار پس از طي تحصيلات مقدماتي در نيشابور به فراگيري علوم عربي و ديني مشغول گرديد و پس از آن به مدرسه‌ي نظاميه‌ي نيشابور رفت و در آن مکان به تحصيل علوم عالي‌تر مشغول گرديد. وي هم‌زمان به شغل داروفروشي نيز مشغول بود.

از نگاهي ديگر نيز مي‌توان گفت زندگي شيخ عطار هم‌زمان است با حمله‌ي مغولان به ايران. عطار در همين سال‌ها ازدواج کرد و حاصل ازدواج او پسري به‌نام حامد و يک دختر بود. اما عمر همسر او ديري نپاييد و پنج سال بعد همسرش دار فاني را وداع گفت. تنها پسرش نيز در سن 32 سالگي درگذشت. گفته‌اند وي مصيبت‌نامه را ـ که بالغ بر 7500 بيت است ـ در سوگ فرزند از دست رفته‌اش سروده.

مهم‌ترين و مشهورترين مثنوي عطار، منطق‌الطير است. منطق‌الطير او در بحر رمل مسدس مقصور، که تعداد ابيات آن در ميان نسخ چاپي به اختلافات آمده است. کتاب منطق‌الطير، پس از حمد خدا و نعت رسول و ذکر مناقب چهار يار و اندرز به متعصبان، شروع مي‌شود و به وصف سيزده مرغ که هريک نمودار صفتي هستند، مي‌پردازد.

اجتماع مرغان و مجتمع ساختن آن‌ها براي برگزيدن و پيدا کردن پادشاهي که بر آن‌ها فرمانروايي کند، طرح و توطئه‌ي منطق‌الطير عطار است. مرغان معتقد بودند که بدون پادشاه زندگاني کردن و آسوده زيستن، کاري دشوار و صعب‌ناک است. در آن مجمع هدهد بپا مي‌خيزد و سخن مي‌گويد و خود را بدان‌که فرستاده‌ي سليمان سوي بلقيس بوده، وصف مي‌کند و سيمرغ را شايسته‌ي سلطنت و فرمان‌روايي بر مرغان معرفي مي‌نمايد و زان‌پس هريک از مرغان عذري پيش مي‌آورند و از طلب سيمرغ و جايگاه وي تن مي‌زنند، ولي هدهد هريک را جوابي شايسته مي‌دهد و اقناع مي‌کند تا همگان او را به هدايت و پيشوايي برمي‌گزينند و او بر کرسي مي‌نشيند و مجلس گفتن آغاز مي‌کند.

مرغان مشکلات خود را عرضه مي‌کنند و هدهد، پاسخ صواب و درست مي‌دهد و منازل و مدارج طلب را به شرح بازمي‌گويد. مرغان به راه مي‌افتند و اکثر در طلب مقصود، جان مي‌بازند تا سي مرغ نحيف و بال و پر سوخته به حضرت سيمرغ مي‌رسند و آنجا مي‌يابند که طالب و مطلوب يکي است. زيرا آن‌ها سي مرغ طالب بودند که مطلوبشان «سيمرغ» بود.

مقصد حقيقي عطار در اين مثنوي بيان کيفيت وجود يا بررسُتن طلب در دل طالب و رسيدن او به درجه‌ي ارادت است که اين معني را ضمن مجمع ساختن مرغان و انتخاب هدهد به رهنموني، به اشارت و کنايت بازگو نموده است و پس از آن به ذکر حالات مختلف مريدان و‌… خطراتي که به دقت سلوک براي آن‌ها پيش مي‌آيد پرداخته و علاج هريک را باز گفته و موانع و قواطع طريق را نشان داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار