این کتاب تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس و راهبردهای سیاست خارجی دولت نهم و نیز سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی بعد از روی کار آمدن دولت نهم را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۲۲
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب «دولت نهم و رژیم صهیونیستی» تألیف آقای مهدی فردادپور را منتشر نمود که در این اثر تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس و راهبردهای سیاست خارجی دولت نهم و نیز سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی بعد از روی کار آمدن دولت نهم مورد بررسی قرارگرفته است.

شایان ذکر است که این کتاب دارای پنج فصل است که در فصل اول با عنوان «مبانی نظری» ابتدا به بررسی برخی از مهم‌ترین نظریه‌های مطرح شده در عرصه روابط بین‌الملل همچون آرمان‌گرایی، واقع‌گرایی و سازنده گرایی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم نوع نگرش این نظریه‌ها به عرصه روابط بین‌الملل را مورد کنکاش قرار دهیم و در حد امکان به مقایسه آن‌ها نیز می‌پردازیم. سپس به بررسی ادبیات موجود در عرصهٔ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته می‌شود تا از این طریق و با توجه به نظریه‌های روابط بین‌الملل بتوان به رویکرد مناسبی برای تحلیل سیاست خارجی ایران در دولت نهم دست یافت.

درفصل دوم به بررسی مناسبات ایران و اسرائیل بعد از پیروزی انقلاب و طی دههٔ اول انقلاب می‌پردازیم. برای فهم بهتر مناسبات ایران و اسرائیل و نقش عمدهٔ گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی در این مناسبات به بررسی تأثیر انقلاب اسلامی ایران در شکل‌گیری و تقویت گروه‌های مقاومت نیز پرداخته می‌شود و سرانجام در بخش پایانی این فصل مناسبات ایران و رژیم صهیونیستی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات واکاوی می‌شود و کارنامهٔ این دو دولت را در مورد رفتار با اسرائیل مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

در فصل سوم به بررسی سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل تا قبل از روی کار آمدن دولت نهم خواهیم پرداخت. در ابتدا با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران تأثیرات مستقیمی بر سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل داشته است به بررسی تأثیر آن بر سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل خواهیم پرداخت و بعد از آن سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل در دوره زمانی 1979 تا 2005 خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که از آنجا که بین اسرائیل و ایالات متحده آمریکا روابط استراتژیکی وجود دارد و طرفین دارای منافع مشترکی در منطقه هستند، لذا سیاست‌های این دو دولت در منطقه دارای نقاط اشتراک منحصر به فردی است.

به همین دلیل سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل در این دوره زمانی در چارچوب استراتژی خاورمیانه‌ای آمریکا بررسی خواهد شد و برای تبیین بهتر موضوع چند حادثه مهم را به عنوان شاخص قرار داده و به بررسی سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل در چارچوب استراتژِی خاورمیانه‌ای آمریکا پرداخته می‌شود. این موضوعات بدین صورت مطرح خواهد شد: الف) از پیروزی انقلاب اسلامی تا فروپاشی شوروی، ب) از فروپاشی شوروی تا حوادث یازده سپتامبر، ج) از حوادث یازده سپتامبر تا روی کار آمدن دولت نهم.

در فصل چهارم به بررسی راهبردهای سیاست خارجی دولت نهم خواهیم پرداخت. اما اول برای درک بهتر دلایل اتخاذ راهبردهای دولت نهم در سیاست خارجی به بررسی شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در آستانه روی کارآمدن دولت نهم خواهیم پرداخت و سپس به بررسی دیدگاه‌های دولت نهم در مورد هولوکاست و دلیل تشکیک در موضوع هولوکاست خواهیم پرداخت و پس از آن سیاست‌های دولت نهم را در زمینه پرونده هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنیم و در ادامه اقدامات دولت نهم در تلاش برای تشکیل جبهه ضد امپریالیستی را در راستای افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد کنکاش قرار خواهیم داد و سرانجام در آخر تلاش دولت نهم برای ایجاد اتحاد در جهان اسلام برای بیداری ملت‌ها و برای مقابله با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به عنوان یکی از راهبرد دولت نهم در سیاست خارجی را بررسی خواهیم کرد.

و سرانجام در فصل پنجم بررسی سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل بعد از دولت نهم. خواهیم پرداخت در این فصل ابتدا به بررسی حمله اسرائیل به حزب الله لبنان در پی به وجود آمدن تغییرات در خاورمیانه متأثر از سیاست تهاجمی دولت نهم می‌پردازیم. و پس از آن به بررسی حملهٔ اسرائیل به نوار غزه می‌پردازیم و تبعات این اقدامات را بررسی می‌کنیم و در ادامه با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده در منطقه به بررسی روابط ترکیه و اسرائیل می‌پردازیم و اثر کیفیت این روابط را به عنوان عاملی در سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل مورد کنکاش قرار خواهیم داد و سرانجام با توجه به شرایط اخیر منطقه‌ای و بروز انقلاب در مصر و تونس و لیبی و پیدایش اعتراضات در کشورهایی چون یمن، بحرین، اردن و عربستان به بررسی این حوادث و سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل متأثر از این موارد بررسی می‌شود. پایان‌بخش کتاب، نتیجه‌گیری کلی و کتاب‌نامه است.

«دولت نهم و رژیم صهیونیستی» در شمارگان 1500 نسخه و 283 صفحه و به قیمت 80. 000 ریال در فروردین ماه سال جاری منتشر گردیده است.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن‌های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند. همچنین برای اطلاعات بیشتر از کتاب‌های منتشر شده مرکز اسناد انقلاب اسلامی به سایت www. irdc. ir مراجعه فرمایند.

ارسال نظرات