آیت الله مصباح یزدی با بیان این که نظام اسلامی و ولایت فقیه منت خداوند بر انسان ها است، گفت: مشکلات امروز جامعه باید با قرآن حل شود، فهمیدن قرآن مقدمه ای برای عمل کردن به آن است.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۷۸
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در دیدار جمعی از فعالان قرآنی استان یزد که در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: یکی از نقایص انسان به صورت کلی این است که به حقایق به گونه شایسته توجه نمی کند و به سادگی از آن می گذرد.


وی افزود: برخی انسان ها گاهی حقایق را درک می کنند اما این درک حقایق به زودی از ذهن آنها خارج می شود، این فراموشی مربوط به انسان خاصی نبوده و همه را شامل می شود، از عنایات الهی این است که خداوند اجازه داده انسان با اختیار خود نقایص را جبران کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خیری که انسان با اختیار به دست می آورد ارزش بیشنری دارد، اظهار داشت: خداوند متعال راه هایی برای انسان قرار داده که حقایق را بهتر بشناسد، در مورد آن بیندیشد و در نهایت به آنها عمل کند.


وی ادامه داد: در قرآن کریم چندین بار خداوند از انسان گله می کند که نشانه حقیقت را می بیند و راه هایی بسیاری برای سعادت دارد اما به هیچکدام از آنها توجه نمی کند، قرآن می فرماید راه های بسیاری برای شناخت حقیقت زندگی و سعادت انسان ها قرار دادیم اما انسان به راحتی از آنها گذر می کند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که متأسفانه در نظر انسان بسیاری از مسائل ساده و کوچک است، ابراز داشت: باید با آیات الهی در قرآن آشنا شد و درباره آنها تفکر کرد، به عنوان مثال انسان نعمت های درون بدن خود را کوچک می شمارد در حالی که اعضای بدن انسان از مهم ترین آفریده های خداوند است که باید درباره آن تفکر کرد.


وی عنوان کرد: انسان باید بداند که نظام آفریده شده از سوی خداوند متعال دارای حکمت های بسیاری است، از همین رو انسان باید در آیات الهی تفکر کند، از جمله مواردی که خداوند انسان ها را به تفکر درباره آن توصیه کرده مسأله روز و شب است، قرآن می فرماید که انسان باید در مورد این که اگر همیشه شب یا همیشه روز بود چه اتفاقی می افتاد؛ تفکر کند.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که امور تکوینی به تنهایی برای سعادت انسان کافی نیست، خاطرنشان کرد: انسان با عقل و بدون کمک دین نمی تواند زندگی کند، اگر فقط بخواهیم با عقل زندگی کنیم نهایتا می توانیم امور دنیوی خود را سامان دهیم، اگر زندگی انسان فقط بر پایه عقل باشد از کجا می توانست بفهمد که چگونه باید خود را برای زندگی ابدی آماده کند؛ انسان حتی با عقل تنها نمی تواند بسیاری از امور دنیوی را درک کند.


وی گفت: متأسفانه انسان در طول تاریخ قدر پیامبران الهی را ندانسته و از نشانه های الهی در قرآن استفاده نکردند، از همین رو در روز قیامت رسول اکرم(ص) و خود قرآن درباره مهجوریت این کتاب الهی به پیشگاه خداوند شکایت می کنند، انسان نه عقل خود را به کار می گیرد و نه به نشانه ها توجه می کند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: قرآن می فرماید که آدمیزاد ستم گر و ناسپاس است، راه درست زندگی کردن این است که انسان در نعمت های خداوند تفکر کرده و شکر آنها را به جا آورد، این شکرگزاری انسان را به پیش می برد.


وی با بیان این که خداوند با حکمت های خاصی امام زمان(عج) را غایب کرده است، اظهار داشت: با وجود این که امام از نظرها غایب هستند اما انسان ها به راحتی می تواند به وسیله قلب خود به ایشان متصل و متوسل شود؛ از صدقه سر امام زمان(عج) است که کشور امنیت داشته و در نظام اسلامی زندگی می کنیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در انسان باید این احساس زنده شود که شکرگزار نعمت های خداوند متعال باشد، ادامه داد: شکرگزار بودن امری فطری است که در همه انسان ها وجود دارد، خداوند از شکرگزاری انسان ها بهره ای نمی برد بلکه این شکرگزار بودن سبب هدایت و سعادت خود او می شود.


وی با بیان این که قرآن فقط برای خواندن و قرائت نیست، ابراز داشت: قرآن برای فهمیدن و پس از آن عمل کردن نازل شده است، از همین رو انسان باید نخست با قرائت با کتاب الهی انس پیدا کند سپس به سمت فهم معارف قرآنی و عمل کردن به آن برود.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) شزایطی فراهم شد تا فعالیت های قرآنی جانی تازه بگیرد و افتخار محسوب شود؛ قبل از انقلاب برخی از معلمان مسلمان نیز توان روخوانی قرآن را نداشتند.


وی با بیان این که نظام اسلامی و ولایت فقیه منت خداوند بر انسان ها است، خاطرنشان کرد: مشکلات امروز جامعه باید با قرآن حل شود، فهمیدن قرآن مقدمه ای برای عمل کردن به آن است؛ با وجود این که مسلمانان بهترین راه های هدایت را در اختیار دارند اما بیشترین بی مهری را انجام می دهند.

منبع: خبرگزاری رسا
ارسال نظرات