گفتگو با مرد شماره دو «انصار الله»؛
برادران ما در ایران آمادگی خود برای کمک به یمن را اعلام کردند و در این راستا چندین توافقنامه امضا شد و برخی از آنها اعلام گردید، اما جنگ موجب عدم اجرای آنها شد. ایران در موارد بی شماری و در کشورهایی مانند لبنان و غزه در کنار مستضعفین ایستاده است، آن هم زمانی که بسیاری از رژیم های عربی پشت آنها را خالی کردند.
کد خبر: ۸۵۱۱۷۱۱
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،  در آستانه چهارمین هفته تجاوز رژیم سعودی و کشورهای هم پیمان آن به یمن در چارچوب آنچه عملیات «طوفان قاطعیت» خوانده شده، روزنامه کویتی «الرای» گفتگویی با «صالح الصماد»، رئيس دفتر سياسی جنبش «انصار الله» و مرد دوم این جنبش انجام داده و نظر وی را درباره شرایط حاکم بر یمن جویا شده است.

وی در این مصاحبه به دولت کویت توصیه کرده تا از مشارکت در این جنگ پرهیز کند، همانگونه که برخی اخبار منتشر شده در خصوص مرگ «عبد الملک حوثی»، رهبر جنبش انصار الله و حضور نیروهای ایرانی و رزمندگان حزب الله لبنان در یمن را تکذیب و تاکید کرد که این خبرها کذب محض و اظهارات مرتبط انجام شده در این باره یاوه سرایی های شیوخ عرب حوزه خلیج فارس است.

الصماد همچنین انتخاب «خالد بحاح» به عنوان جانشین رئیس جمهوری از سوی «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن را فاقد ارزش و اعتبار دانست و تاکید کرد که این انتخاب برای ملت یمن اهمیتی ندارد، چون هادی مشروعیت خود را از دست داده است.

آنچه در ادامه می آید، مشروح این گفتگو است:

- آیا اخبار منتشر شده در خصوص مرگ عبدالملك حوثی در یکی از حملات صورت گرفته در قالب عملیات طوفان قاطعیت صحت دارد؟
- خیر، این خبرها و اظهارات شایعه ای بیش نیستند و عبد الملک حوثی در سلامت کامل به سر می برند.

جنگ مانع اجرای توافقات با ایران شد/ منصور هادی چگونه از یمن گریخت/ واکنش انصارالله به خبر اسارت خلبان سعودی

- نظر شما درباره اقدام عبد ربه منصور هادی مبنی بر انتخاب خالد بحاح به عنوان جانشین خود با حفظ سمت نخست وزیری که در مقرش، در پایتخت عربستان سعودی صورت گرفت، چیست؟
- این انتصاب و تصمیم اهمیتی برای ملت یمن ندارند، چون توسط فردی صورت گرفته است که فاقد مشروعیت است و هر انتصاب سیاسی که در یمن صورت می گیرد، باید نتیجه گفتگو و مذاکرات صورت گرفته بین نیروهای سیاسی یمنی داخل کشور باشد.

- نقش کویت را در ائتلاف سعودی ضد یمنی چگونه ارزیابی می کنید؟
- در درجه اول این عربستان سعودی بود که دست به این تجاوز زد و آمریکایی ها در پس سعودی ها قرار گرفتند، اما در خصوص برادرانمان در کویت باید بگویم که آنها طعم اشغال و تجاوز را در زمان حمله رژیم بعثی عراق به این کشور چشیده اند و به خوبی با طعم تلخ اشغال و تجاوز و آثار بر جای مانده از آن آشنا هستند. کویتی ها می دانند که هادی جزو رژیم یمن بود که در تجاوز «صدام حسین» به کویت در کنار این رژیم قرار گرفت و در این بین اگر قرار است، برادران ما در کویت نقشی در تجاوز به یمن داشته باشند، به آنها نصیحت می کنم که در این جنگ مشارکت نداشته باشند و ما اطمینان داریم که برادران ما در کویت در مواضع خود تجدید نظر و موضعی اتخاذ خواهند کرد که به ملت یمن کمک کند، از بحرانی که در آن گرفتار آمده اند، خارج شوند.

- هر از چندگاهی خبرهایی مبنی بر سرنگونی هواپیماهای ائتلاف سعودی و دستگیری خلبانان آنها منتشر می شود، تاکنون چند فروند هواپیما سرنگون شده و تابعیت خلبانان آنها چیست؟
- کمیته عالی امنیتی یمن که نماینده وزارت دفاع این کشور است، مسئول انتشار چنین اخباری است و تاکنون هیچ خبری موکدی مبنی بر سرنگونی و سقوط هواپیماهای ائتلاف سعودی منتشر نشده و آنچه به گوش می رسد، خبرهایی از سوی منابع غیر رسمی و در پایگاه های اجتماعی اینترنتی است که ما آنها را نه تایید می کنیم و نه تکذیب.

- موافقت خود را با توقف حملات به یمن در قبال گفتگو و مذاکره اعلام کردید، آیا این بدین معنی است که با بازگشت عبد ربه منصور هادی به صنعا به عنوان رئيس جمهوری مشروع یمن موافقت کرده اید؟
- باید میان موضع ما در قبال گفتگو و مذاکره و موضع ما در قبال جنگ و تجاوز تمایز قائل شد. گفتگو و مذاکره قضیه ای داخلی و بین نیروهای سیاسی فعال داخل یمن است و نباید این موضوع را با تجاوز و جنگ توجیه ناپذیر در آمیخت، تجاوزی که برای غلبه بر روند سیاسی و جریان گفتگوها و مذاکرات انجام شد. بنابراین موضع ما در قبال گفتگو و مذاکره طرف های یمنی همچنان مثبت است و ما آن را 21 سپتامبر گذشته اثبات کردیم و امتیازهای بزرگی به دیگر طرف های شرکت کننده در نشست ها دادیم تا شاید به نتیجه و راه حلی برای بحران یمن دست یابیم که مورد قبول و رضایت مردم یمن باشد.

جنگ مانع اجرای توافقات با ایران شد/ منصور هادی چگونه از یمن گریخت/ واکنش انصارالله به خبر اسارت خلبان سعودی

- درباره کشورهایی که اقدام به میانجیگری بین شما و ائتلاف سعودی می کنند، چه نظری دارید؟
- تاکنون پیشنهادی درباره میانجیگری به گوش ما یا به دست ما نرسیده است و تاکید می کنم که تجاوز عربستان سعودی به یمن توجه ناپذیر است و اگر برای پایان دادن به این تجاوز طرحی قرار است، ارائه شود، باید در ابتدا توجه داشت که چه طرفی جنگ را آغاز کرد.

- گفته شده است که به شما پیشنهاد تحویل «علی عبد الله صالح»، دیکتاتور سرنگون شده یمن و متعهد شدن جهت عدم تعامل و ارتباط با فرزندش در مقابل توقف بمباران ها داده است، پاسخ شما در قبال این پیشنهاد چه بود و آیا صالح و پسرش همانند آل الأحمر و جماعت اخوان المسلمین خطر و دشمنی برای خود می دانید؟
- خطر برای ملت یمن در جنگ و تجاوز علیه آن نمود پیدا می کند و این خطری است که هم کشور و هم ملت یمن را هدف قرار می دهد، غیر از آن هرآنچه درباره هدف گرفته شدن این و آن منتشر می شود، شایعات ساخته و پرداخته دشمنان است که همه چیز را در یمن هدف قرار می دهد، جز گروه تروریستی «القاعدة».

- از سال 2004 میلادی گفته شده است که رزمندگان «حزب الله» و نیروهایی از ایران همانند آنچه در سوریه شاهد آن هستیم، با شما در نبردهایتان مشارکت دارند، نظر شما در این باره چیست؟
- ملت یمن به خاطر کرامت و عزتش غیر ممکن است، بپذیرد، طرفی در امور داخلیش دخالت کند، حال چه از سوی کشورهای همجوار عربی در حوزه خلیج فارس باشد چه از سوی کشورهای دیگر و در این خصوص آنچه درباره حضور نیروهای ایرانی و رزمندگان حزب الله لبنان از سال 2004 میلادی تاکنون در یمن گفته شده است، دروغ ها و اکاذیبی است که هدف آن گرفتار کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در جنگ با مردم یمن است.

جنگ مانع اجرای توافقات با ایران شد/ منصور هادی چگونه از یمن گریخت/ واکنش انصارالله به خبر اسارت خلبان سعودی

- هادی و هوادارانش از این شکایت دارند که انصار الله عدن و مابقی شهرهای جنوب یمن را اشغال کرده و فرزندان آنها را می کشید، نظر شما در این باره چیست؟
- رئیس جمهوری فراری یمن به خوبی می داند که در این مناطق هزاران تروریست بیگانه وابسته به گروه های تروریستی تکفیری «داعش» و «القاعده» حضور و فعالیت دارند و بین آنها بیش از 1700 تروریست دارای تابعیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند که توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشورها تحت پیگرد قرار دارند و این افراد بر تمام مناطق و استان های جنوب یمن تسلط دارند و اقدام به غارت و چپاول بانک ها و تخریب موسسات و نهادهای دولتی و حکومتی می کنند و آخرین نمونه در این خصوص در شهر «المکلا» رخ داد و این ارتش یمن است که این افراد را تحت پیگرد قرار می دهد و تلاش دارد، امنیت و ثبات را به مناطق جنوب کشور باز گرداند.

جنگ مانع اجرای توافقات با ایران شد/ منصور هادی چگونه از یمن گریخت/ واکنش انصارالله به خبر اسارت خلبان سعودی
- هادی چگونه توانست از صنعا به عدن و از آنجا به کشور عمان فرار کند، مگر تحرکات او را رصد نمی کردید و وی را تحت نظر نداشتید؟
- هنگامی که هادی در صنعا حضور داشت، هیئت ها و دیپلمات ها و بازدید کنندگان نزد وی حضور می یافتند، از جمله نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که به طور مستمر با وی دیدار داشت و تمام این دیدارها بدون هیچ قید و بندی انجام می شدند، کسانی هم که با وی دیدار داشتند، می دانستند که وی در کار خود درمانده است و هنگامی که صنعا را ترک کرد، اتفاق خارق العاده یا غیر منتظره ای رخ نداد، چون هادی به خوبی می دانست که در صنعا محبوبیتی ندارد.

اما وقتی پای به عدن گذاشت، او مجبور بود، هرآنچه به وی دیکته می شود، را پیاده کند، به همین دلیل وی گروه های وابسته به القاعده را فراخواند و آنها پایگاه های ارتش در مناطق لحج و ضالع و العند را تصرف و بانک ها را غارت و زندانیان زندان مرکزی عدن را آزاد کردند و سربازان یمنی را در حوطة و عدن سر بریدند و دست به جنایات بی شمار زدند و همین ارتش و نیروهای امنیتی را وادار به دخالت در امور کرد تا مانع ادامه این جنایت ها شود و همین موضوع هادی را وادار به ترک عدن کرد.

- آیا هواداران شما همچنان در انتظار پاسخ و واکنش قاطعی هستند که عبد الملك حوثی وعده آن را داده بود؟
- ملت یمن، مردمی بخشنده و صبور هستند، صبر آنها در برابر توطئه ها بسیار است، هم اکنون هفته سوم تجاوز علیه یمن را سپری می کنیم و مردم یمن واکنشی از خود نشان نداده اند تا به همه دنیا ثابت کنند که تمام بهانه ها و دستاویزهایی که در تجاوز به یمن به آنها توسل شده، دروغین و واهی است و این عدم پاسخگویی بزرگ ترین دلیل تاکید یمنی ها بر زندگی مسالمت آمیز با همسایگانشان علی رغم تجاوز و تعرض آنها، به یمن و اوضاع اسفبار انسانی حاکم بر این کشور است و جهانیان در خواهند یافت که صبر و تحمل یمنی ها نه از روی ضعف و مسکنت بلکه برای دادن فرصت به متجاوز جهت تجدید نظر در محاسباتش و از بین بردن تمام دستاویزها و بهانه های تجاوز است، وگرنه همه انتظار پاسخ قاطع را دارند و برای ما همه گزینه ها مطرح است.

جنگ مانع اجرای توافقات با ایران شد/ منصور هادی چگونه از یمن گریخت/ واکنش انصارالله به خبر اسارت خلبان سعودی/ آماده انتشار


- چرا بازداشت اعضای حزب «اصلاح» وابسته به جماعت اخوان المسلمین یمن افزایش یافت؟
- همه می دانند که حزب اصلاح یمن یکی از طرف هایی بود که در تمام گرفتاری ها و جنگ ها و تجاوزها علیه ملت یمن چه در جنوب و چه در شمال مشارکت داشت و فتواهای حزب اصلاح بود که ریختن خون ها و غارت اموال ساکنان مناطقی که شاهد جنگ های شش گانه از سوی رژیم سابق بودند، را مباح گرداند و این حزب همچنان بخشی از رژیمی است که طی انقلاب 21 سپتامبر سرنگون شد و با وجود تمام این پیشینه ما تلاش کردیم که به این حزب نزدیک شویم و به آنها طی ماه های گذشته امتیازاتی دادیم و گذشته و پیشینه این حزب را فراموش کردیم، چون بر این باوریم که همه ما فرزندان یک ملت هستیم و بسیاری از آزادگان ووجدان های بیدار موجود در اصلاح به این امر واقف هستند. اما در این میان چشم پوشی از برخی از رهبران این حزب که در خصومت ورزی و دشمنی و موضع گیری علیه انصار الله افراط کردند، بسیار سخت است.

- ماه گذشته شما سفری به تهران داشتید و به نظر می‌ رسد، آنگونه که گفته می شود، ایران پشت شما را خالی کرده و موضع قاطعی در کنار شما اتخاذ نکرده است، نظر شما در این باره چیست؟
- برادران ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای کمک به یمن را اعلام کردند و در این راستا چندین توافقنامه در تهران امضا شد و برخی از آنها اعلام گردید، اما جنگ موجب عدم اجرای آنها شد و ایران در موارد بی شماری و در کشورهای مختلف مانند لبنان و غزه در کنار مستضعفین ایستاده است، آن هم در زمانی که بسیاری از رژیم های عربی پشت آنها را خالی کردند.

منبع: مشرق
ارسال نظرات