مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: برای حفظ موقوفات استان اردبیل سال گذشته 112 موقوفه سنددار شدند که امسال هم اخذ سند برای موقوفات باجدیت پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۲۰۶۰
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، حجت الاسلام اکبر قیامی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل امروز در نشست با خبرنگاران با تاکید بر اینکه جایگاه واقعی فرهنگ وقف در جامعه ما آن طور که باید معرفی نشده است، گفت: برای ترویج این فرهنگ که نهاد ممتاز دینی است به مشارکت همگانی نیاز داریم.

وی افزود: ترویج فرهنگ ممتاز و ماندگار وقف را باید از امامزاده‌ها شروع کرد، چراکه این بقاع متبرکه محل آرامش مردم و در مسائل فرهنگی تاثیر گذارتر هستند.

قیامی تصریح کرد: در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، سال گذشته برنامه های فرهنگی بسیاری در قالب طرح هایی چون آرامش بهاری، برنامه سوگ نبوی، پاسخگویی به احکام شرعی، مشاوره در زمینه های مختلف و تربیت حافظان قرآنی در سطح امامزادگان استان اردبیل برگزار شد که خروجی آن 44 وقف جدید در سال گذشته و 11 وقف جدید در عرض یک ماه گذشته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: به دلیل تاثیر گذاری فوق العاده امام زاده ها درمسائل فرهنگی علاوه بر اجرای برنامه های مختلف در محل این امامزاده ها طرح توسعه این اماکن هم در دستور کار اوقاف استان اردبیل قرار دارد.

وی به توسعه فضای امام زاده ها در استان اردبیل اشاره کرد و گفت امسال با استفاده از ظرفیت های دولتی و مردمی طرح توسعه 16 بقعه متبرکه در 12 هزار 500 متر مربع و 3 موقوفه بالغ بر 5 هزار متر مربع در این استان اجرایی می شود.

قیامی از افزایش چشمگیر زائران بقاع متبرکه در این استان خبر داد و گفت: گرچه آمار دقیقی از زائران بقاع متبرکه در دست نیست اما افزایش نزورات و حضور پر شور در مراسمات موید این مطلب است که زائران بقاع متبرکه استان اردبیل افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل احیا و در آمدزایی موقوفات به نرخ عادلانه روز برای اجرای امینانه نیات واقفین را وظیفه دیگر اوقاف اردبیل دانست و گفت: در این راستا کارهای بزرگ با ارزش مالی آن ها قابل توجه صورت گرفته است که احیای سرای کبود، موقوفه کاسب احمدی در عالی قاپو و موقوفه سید ابولقاسم در سرعین از جمله این موارد بوده است.

به گفته قیامی سندار شدن موقوفات برای حفظ این موقوفه ها هم دیگر اولویتی است که اداره کل موقوفات و امورخیریه استان اردبیل در دستور کار خود قرار داده که در این راستا سال گذشته 112 سند مالکیت صادر شده است و برای 136 مورد هم نقشه روتین تهیه شده است.

وی گفت: امسال هم اجرای برنامه های فرهنگی ، عمرانی ،مسائل حقوقی و ثبتی موقوفات با قوت تمام ادامه خواهد یافت و قاطعانه در مقابل معترضان به موقوفات خواهیم ایستاد .

وی گفت : سال گذشته در 23 پرونده حکم از سوی دادگاه به نفع موقوفه رای صادر شده است.

ارسال نظرات