دبير كنگره سه هزار شهيد استان سمنان با اشاره به برگزاري كنگره بزرگداشت سه هزار شهيد استان در 17 ارديبهشت ماه گفت: وي‍ژه برنامه هاي متعدد كنگره شهدا در استان از نهم ارديبهشت ماه آغاز مي شود.
کد خبر: ۸۵۱۲۱۰۶
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، سردار سيدمحمدتقي شاهچراغي در نشست خبري ستاد كنگره بزرگداشت سه هزار شهيد استان سمنان در آستانه برگزاري رخداد بزرگ فرهنگي سال 94 با بيان اينكه استان سمنان دو هزار و 871 شهيد را تقدیم اسلام کرده و 122 شهيد گمنام در اين استان مدفون است، اظهار داشت:همه شهداي استان سمنان در معركه و ميدان نبرد به شهادت رسيده‌اند و هيچ يك از شهداي استان مربوط به بمباران و موشك باران نيستند و اين امر از نكات جالب توجه به استناد آمار در موضوع شهدا است.

شاهچراغي افزود: با استناد به آمار بنياد شهيد و امور ايثارگران که به ازاي هر نفر نسبت به ميانگين جمعيتي بدين صورت اعلام شده است كه از هر 145 نفر جمعيت استان سمنان در زمان دفاع مقدس يك نفر به شهادت رسيده است كه استان سمنان از اين حيث رتبه سوم را در كشور داراست.

وی با اشاره به وجود هفت هزار و 550 جانباز در استان سمنان گفت: اين استان  به نسبت جمعيت در مقايسه با نسبت جانبازان در ساير استان‌ها از هر 57 نفر يك نفر جانباز را در دوران دفاع مقدس تقديم نظام و انقلاب كرده است كه از اين لحاظ نيز در جايگاه نخست كشوري قرار داريم.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با اشاره به اینکه 42هزار نفر از جوانان و نوجوانان در قالب سپاه، بسيج و جهاد سازندگي كه حائز شرايط اعزام به جبهه‌ها در طول هشت سال بوده‌اند، به جبهه‌ها اعزام شده‌اند، بیان کرد: 417 هزار نفر جمعيت استان سمنان در آن سالها از هر 10 نفر يك نفر به جبهه اعزام شده است.

شاهچراغي با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان استان سمنان در 24 عمليات بزرگ به عنوان گردان‌هاي خط شكن از جمله طريق‌القدس، فتح‌المبين، بيت‌المقدس،‌ رمضان، خيبر، بدر، كربلاي 4 و 5، والفجر 8 و مرصاد حضور داشته‌اند، گفت: در كنار اين 24 عمليات، رزمندگان سمناني در عمليات‌هاي پدافندي، حضور در مناطق غرب و شمال در مقابله با گروه‌هاي ضد انقلاب و مسلح نيز حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 42 نفر افراد اعزام شده 12 هزار نفر از جهاد سازندگي استان سمنان به عنوان نيروي تخصصي و مهندسي رزمي به جبهه‌ها اعزام شده‌اند، گفت: مديريت قرارگاه حمزه سيدالشهدا در غرب با بچه‌هاي جهاد استان و حدود 8 استان با جمعيتي حدود 25 هزار نفر را در حوزه قرارگاه از استان سمنان بوده كه جاده‌سازي 250 هزار كيلومتري در مناطق عملياتي، 40 هزار كيلومتر خاكريز، ايجاد پل در اروند، جاده سيدالشهدا در عمليات خيبر از اقدامات مهم اين گروه است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آغاز فعاليت‌هاي ستاد كنگره شهدا از سال‌ 84 در استان گفت: كارهاي سازمان يافته‌اي در طول اين مدت با شدت و ضعف انجام شده است.

بكارگيري و سازماندهي 24 كميته در ستاد كنگره شهدا

شاهچراغي با بیان اینکه 24 كميته سازماندهي ادارات، سازمان‌ها، مجموعه ‌اي مختلف مردمي به كارگيري شده‌اند، افزود: جمع‌آوري آثار سه هزار شهيد از سخت‌ترين و اساسي‌ترين كارهايي که انجام شده است.

وی، جمع‌آوري آثار شهدا در استان را جزء بهترين كارها به لحاظ كار دقيق، تحقيقي و ميداني با بكارگيري گروه‌هاي متعدد در شهرستان‌هاي مختلف عنوان کرد.

وی، با اشاره به اینکه جمع آوري 170 هزار برگ از اسناد شهدا، 145 هزار قطعه عكس شهدا به تفكيك و در قالب 29 موضوع در سه بخش اعزام، آموزش و شهادت، بازبيني يك هزار حلقه فيلم از دیگر اقدامات کنگره شهداي استان سمنان است، گفت: 50 عنوان كتاب توسط كنگره شهدا و 100 عنوان كتاب توسط ساير ارگان‌ها به چاپ رسيده است و سه عنوان كتاب نيز در دست تأليف و چاپ است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان خاطرنشان کرد: عمده اين كتابها در قالب خاطره، شعر و داستان و حوزه كودك كار و به چاپ رسيده كه از جمله كارهاي منحصر به فرد در كشور است.

تأليف 45 جلد فرهنگ نامه سه هزار شهيد استان سمنان

شاهچراغي درباره پيش‌بيني فرهنگ‌نامه شهداي استان سمنان گفت: 45 جلد فرهنگ نامه شهداي كل اين استان به ترتيب حروف الفبا در نظر گرفته شده است كه تعداد 13 جلد از اين تعداد مربوط به سمنان، گرمسار و آرادان با 7 هزار و 500 صفحه به چاپ رسيده و شهرستان‌هاي شاهرود، دامغان، مهديشهر و ميامي در دست اقدام و آماده‌سازي است كه تا چند روز آينده دو جلد فرهنگ نامه دامغان به چاپ خواهد رسيد.

وی تصریح کرد: توليد و ساخت 14 مستند شهداي شاخص و ملي در استان از جمله شهيدان شوكت‌پور، كاظمي،‌ شادولو، نبوي، موسوي، جلالي، شاهچراغي، موسوي دامغاني آماده شده كه اكنون در حال پخش از صدا و سيما است.

ساخت 7 مستند از حضور رزمندگان استان در عمليات هاي دفاع مقدس

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با اشاره به اینکه 7 مستند از عمليات‌هاي دفاع مقدس رزمندگان استان سمنان تولید شده است، گفت: فيلم بلند تلويزيوني 93دقيقه اي به نام عقيق، 50 قسمت فوتو رمان، 60 قسمت مسابقات زنده تلويزيوني و موسيقي از دیگر تولیداتی است که در راستای برگزاری کنگره شهدای استان انجام شده است.

شاهچراغي رونمايي از سرود وي‍ژه كنگره شهداي استان سمنان سروه عليرضا قزوه، معرفي شهداي استان در برنامه‌هايي با عنوان دقايقي باران و با ستاره‌ها هر روز قبل از اذان مغرب و عشا از صدا و سيماي مركز استان، تهيه و پخش هزار دقيقه برنامه راديو تلويزيوني، تهيه پنج هزار و 800 دقيقه برنامه‌هاي تبليغي كنگره، 15 هزار مترمربع نقاشي ديواري از تصاوير شهداي شاخص استان و ديگر شهدا را از دیگر اقدامات ستاد کنگره عنوان کرد.

چاپ تمبر يادبود سه هزار شهيد استان از كارهاي استثنايي ستاد كنگره شهدا در استان

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان از رونمایی تمبر3هزار شهید استان سمنان در روز برگزاري اين کنگره خبر داد و افزود: براي كل شهداي استان سمنان تمبر يادبود چاپ و در روز اجلاسيه پاياني رونمايي خواهد شد كه از كارهاي استثنايي و بي‌نظير كنگره محسوب مي شود.

شاهچراغي با اشاره به ساخت نرم افزارهاي شهداي استان سمنان ويژه تلفن همراه، سايت ها و زيارت مجازي قبور مطهر شهدا،‌تصريح كرد: 250یادواره و 270 برنامه فرهنگی هنری در سال 93، در راستای برگزاری اجلاسیه هاي شهرستاني وكنگره شهداي اين استان اجرا شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان، مشاركت در برنامه‌هاي راهيان نور، بنر در سطح شهر و جاده‌ها، توزيع 50 هزار بروشور زندگي شهدا، توزیع هفت هزار تقويم روميزي بین مسافران نوروزي را از اقدامات ستادکنگره در ایام تعطیلات نوروز برشمرد.

رونمايي از تنديس 16 شهيد استان در روز پاياني اجلاسيه

وی با بيان اينكه برگزاري اجلاسيه‌هاي شهرستاني بين سه تا هفت روز متناسب با مقدورات شهرستان‌ها كه آخرين اجلاسيه نيز سوم ارديبهشت ماه در شاهرود برگزار مي‌شود، خاطرنشان كرد: رونمايي از تنديس 16 شهيد اين استان همزمان با روز پاياني كنگره شهدا از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده است.

وی با بیان اینکه ديدار با خانواده سه هزار شهيد استان از 9 تا 18 ارديبهشت ماه انجام خواهد شد، اظهار کرد: در اين ديدارها در طرحي ابتكاري عكس منبت‌كاري شده شهدا تقديم خانوده‌هاي اين لاله هاي جاودان مي‌شود.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با بیان اینکه رخداد عظیم فرهنگی استان سمنان در تاريخ 17 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: کنگره سه هزار شهید استان سمنان از 9 تا 18 اردیبهشت ماه با برنامه‌های مختلف در مرکز استان سمنان برگزار می‌شود.

شاهچراغي با اشاره به اینکه 9 اردیبهشت ماه کار کنگره شهداي استان سمنان رسما آغاز می‌شود، اظهار کرد: در تمامی مدارس استان ساعت 8 صبح با حضور خانواده شهدا و مسئولان زنگ ایثار نواخته می‌شود.

وی افزود: عصر همان روز 600نفر از دانش آموز پسر در شرایط خاص و به صورت اعزام نمادین به سمت گلزار شهدای امامزاده یحیی حرکت می‌کنند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با بیان اینکه گردهمایی روحانیون در 10 اردیبهشت ماه در سالن غدیر این شهر برگزار می‌‌شود، گفت: گلباران مزار شهدا و دعای کمیل از برنامه‌هایی است که در همان روز برگزار می‌شود و برنامه فرهنگي هنری «با نوای کاروان» 11 اردیبهشت اجرا می شود.

شاهچراغي با توجه به اینکه همایش کودک و نوجوان در 13 اردیبهشت ماه با جمعیت 1300نفری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار می‌شود، افزود: همایش دانش‌آموزی با جمعیتی دوهزار و 500 نفری و شب شعر و خاطره از دیگر برنامه‌هایی است که در آن روز برگزار می‌شوند.

وی تصریح کرد: اجلاسیه شهدای دانشجوی استان در دانشگاه سمنان 15 اردیبهشت از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای برگزاری کنگره اجرایی می‌شود.

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان از گردهمایی زنان با حضور دکتر "لاله افتخاری" در 16 اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: گردهمایی رزمندگان استان و پیشکسوتان در بعدازظهر همان روز است.

شاهچراغي درباره برگزاری آيين اصلي و پاياني كنگره سرداران و سه هزار شهید استان سمنان در 17اردیبهشت ماه در سالن سالن غدير اين شهرستان،  گفت: این مراسم با جمعیتی قريب به 4هزار نفر که 300نفر از آنها از خارج از استان دعوت شده اند، برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها