زیباکلام در مناظره با خضریان:

صورت مساله در بحث هسته‌ای از ابتدا درست بیان نشده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث هسته‌ای وجود دارد این است که از زمانی که این بحث مطرح شد صورت مساله به درستی بیان نشده است.
کد خبر: ۸۵۱۲۳۱۷
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، صادق زیبا‌کلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظره با علی خضریان عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه تهران و به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی با موضوع مذاکرات هسته‌‌ای برگزار شد، گفت: بسیاری از عناصر توافق لوزان برمی‌گردد به گذشته‌های موضوع هسته‌ای و بدون دانستن تاریخ و عقبه آن نمی‌شود خیلی به آن پرداخت.

وی ادامه داد:‌ اگر کسی این ایراد را بگیرد که بر حسب توافق لوزان سایت هسته‌ای فردو به یک مرکز مطالعاتی تبدیل شود و اینکه گفته می‌شود در دل بیابان‌های قم در جایی که خیلی قابل دسترس نبوده 60 متر زمین را کنده‌ا‌ند و هزاران مترمربع تاسیسات احداث کرده‌اند و هزینه‌های زیادی صرف آن شده، شاید برای ما این بحث ایجاد شود که همه این هزینه‌ها برای چرخیدن تعدادی سانتریفیوژ عجیب است.

وی ادامه داد: اگر همین طور بخواهیم به مذاکرات لوزان نگاه کنیم از چه چیز آن می‌توانیم دفاع کنیم. البته بیانیه لوزان یک بخش دیگر هم دارد که برخی‌ها فقط قسمت اول آن را می‌بینند ولی یقیناً کسانی که هفته‌ها و ماه‌‌ها مذاکره کرده‌اند همه چیز را می‌دانستند که مسایلی را قبول کرده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: از زمانی که بحث هسته‌ای مطرح شد یکی از مسایلی که درست مطرح نشد صورت مساله بود، اینکه اساسا دعوا سر چه چیزی است و گیر کار کجاست.

زیباکلام همچنین تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما مشخص است و گزارشات آژانس نشان داده کسی در ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای نیست اما صورت مساله در این مدت بیان نشده و این اولین اشکال است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از زمانی که بحث هسته‌ای مطرح شد آن چیزی که به عنوان صورت مساله گفته می‌شد این بود که غرب و استکبار به دلیل دشمنی که با ما دارند نمی‌خواهند در زمینه علمی و اقتصادی موفق شویم و چون فعالیت‌های هسته‌ای در برگیرنده یک جهش بزرگ علمی است دشمن نمی‌خواهد جهش علمی در ایران رخ دهد.

زیباکلام ادامه داد: از زمانیکه اصولگرایان در انتخابات پیروز شدند این را گفتند که غربی‌ها نمی‌خواهند ما پیشرفت علمی و اقتصادی داشته باشیم ولی من می‌گویم این چیزهایی که دوازده سال توسط اصولگرایان گفته می‌شود حقیقت ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ ما می‌توانیم این مساله را الگو قرار دهیم که کشورهایی که در زمینه هسته‌ای خیلی از ما جلوتر هستند مانند پاکستان و هند جزء بدبخت‌ترین کشورهای دنیا بوده‌اند، ما 20 درصد غنی‌سازی کرده‌ایم ولی آنها تا 90 درصد هم غنی‌سازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در صنعت اتومبیل هم همینگونه است و تا به حال به هیچ کس به خاطر نوآوری در صنعت نوبل نداده‌اند در بحث هسته‌ای نیز همینطور است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: احمدی‌نژاد در یکی از سخنرانی‌هایش گفت، صنعت هسته‌ای 250 صنعت به وجود می‌آورد که من گفتم 25 صنعت یا حداقل یکی از این صنعت‌ها را هم به من بگویید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مناقشه‌هایی که هست به خاطر خطرات بالقوه‌ای است که در بحث هسته‌ای وجود دارد هر کشوری که بتواند غنی‌سازی را در حد 20 درصد برساند می‌تواند آن را به حدی بالا ببرد که برای ساخت بمب لازم است.

زیبا کلام ادامه داد: جمهوری اسلامی تنها کشوری است که رسماً اعلام کرده که یک کشور به نام اسرائیل را می‌خواهد نابود کند و هیچ وقت هم این مساله را انکار نکرده و در عمل هم هر کاری توانسته انجام داده است مانند دادن سلاح و تکنولوژی به مخالفان اسرائیل.

وی گفت: حال کشوری که دارد به تکنولوژی بالقوه سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند و رسماً‌ اعلام کرده می‌خواهد یک کشور دیگر را نابود کند نمی‌تواند موجب ترس دشمنان شود و علی‌رغم اینکه اعلام کرده به دنبال بمب هسته‌ای نیست ولی آیا نمی‌تواند یک بمب خفیف به حزب‌الله بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: وضعیتی که ما برای رژیم صهیونیستی به وجود آوردیم این است که بودن آنان مورد تهدید است.

وی با اشاره به هزینه فایده فناوری هسته‌ای گفت: ما اگر نمی‌خواهیم بمب اتم تولید کنیم بلکه می‌خواهیم رادیودارو تولید کنیم بدین معنی است که ما می‌خواهیم در حوزه کالای مصرفی هزینه کنیم که در نتیجه در موضوع هسته‌ای باید هزینه‌ فایده را بسنجیم.

زیباکلام خاطرنشان کرد: من دست آمریکا را می‌بوسم که نگذاشت ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم اگر می‌پیوستیم حدود 90 درصد صنایع‌مان را باید گل می‌گرفتیم چرا که اولین بند این سازمان این است که ما نمی‌توانیم جلوی واردات را بگیریم و تنها می‌توانیم 5 تا 10 درصد بر واردات تعرفه وضع کنیم حال با این وضعیت کدامیک از صنایع ما می‌تواند رقابت کند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع هزینه فایده هسته‌ای در زیر مسائل سیاسی له شده است، گفت: ما می‌بینیم آمریکاستیزترین و رادیکال‌ترین افراد با تمام وجود پشت مسئله هسته‌ای ایستاده‌اند، در مسئله هسته‌ای که در آن نه اقتصاد و نه منافع ملی لحاظ نمی‌شود. در واقع این افراد هسته‌ای را فدای شعار مرگ بر آمریکا کردند.

وی با بیان اینکه اگر بر مسائل سیاسی تنها نگاه حاکمیتی وجود داشته باشد فاجعه است، افزود: در تقویم ما به همان دلیل که روز بیانیه الجزایر وجود ندارد قطعاً روز بیانیه لوزان که 13 فروردین 94 است نیز وجود نخواهد داشت زیرا بیانیه الجزایر چیزی ندارد که مایه افتخار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: من دست جبهه پایداری را می‌بوسم چرا که وقتی توافق ژنو شد شروع به انتقاد کردن از این توافق کردند. البته یادشان رفت که شاخه‌ای را می‌برند که خودشان روی آن نشستند در حقیقت در این انتقاد برای اولین‌بار سیاست‌های اصلی کشور زیر سؤال برده شد.

وی افزود: اگر قرار است سیاست‌های هسته‌ای ظریف و روحانی مورد سؤال قرار گیرد پس باید سیاست‌های احمدی‌نژاد و سیاست‌های هسته‌ای ایران در آن 8 سال نیز مورد بازبینی قرار گیرد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: هر زمانی که در مورد مسئله کلانی فقط نظام صحبت کرد نتیجه خوبی نداشته است مسیر درست این است که مثلاً در مورد یمن تنها نگاه نظام وجود نداشته باشد و افراد دیگر نیز بتوانند نظر خود را بیان کنند همچنین در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود گفت: آنچه از بیانیه لوزان نیز مهم‌تر است این است که افراد دیگری نیز می‌توانند درباره موضوع هسته‌ای صحبت کنند.

ارسال نظرات