ایزدی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هدف مذاکرات باید برداشته شدن همه تحریم‌ها باشد، نه توافق به هر قیمتی.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۲۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، فؤاد ایزدی استاد روابط بین‌الملل و منتقد مذاکرات هسته‌ای در نشستی که با حضور تیم مذاکره کننده ایرانی در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، اظهار داشت: از آذرماه سال 93 تاکنون تحولات مختلفی در زمینه مذاکرات هسته‌ای را شاهد بودیم که بحث مذاکرات لوزان و نامه 47 سناتور آمریکایی و همچنین طرح کورکر ــ منندز از جمله آنهاست.

وی گفت: براساس این طرح آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌های ایران در دو حوزه تروریسم و حقوق بشر پابرجا می‌ماند، به این معنی که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در محدوده‌ای خاص عمل می‌کنند. براساس این طرح که در کمیسیون تصویب شده و به‌احتمال زیاد در صحن نیز با 90 رأی تصویب شود، محدودیت‌هایی برای تیم مذاکره کننده آمریکایی وجود خواهد داشت.

ایزدی با اشاره به مسئله لغو تحریم‌ها در توافق پیشِ‌رو ادامه داد: در بیانیه مطبوعاتی آقای ظریف مشکلی که ما درباره تحریم‌ها داشتیم نیز دیده می‌شود و آن این است که هرجا نام تحریم آمده است، قید هسته‌ای نیز ذکر شده است که با این روند از 28 تحریم آمریکا علیه ایران تنها 5 تحریم قابل تغییر یا لغو خواهد بود.

وی تأکید کرد: در بیانیه‌ مطبوعاتی ظریف در لوزان نیز هرجا صحبت از تحریم شده، قید هسته‌ای در آن گنجانده شده است که با این وجود 5 تحریم آمریکایی قابل تغییر یا لغو است و 23 تحریم دیگر بر جای خود باقی می‌ماند.

ایزدی گفت: آمریکایی‌ها در عمل در طرح کورکر ــ منندز اعلام کردند که تحریم‌های اصلی و نهایی به جای خود باقی می‌ماند. لذا کار مشکلی پیشِ‌روی تیم مذاکره کننده هسته‌ای وجود دارد تا این مسئله را اصلاح کنند و تحریم‌های اصلی در مقابل امتیازاتی که داده شده است برداشته شود، زیرا معنی مذاکرات برد ــ برد این است که در مقابل امتیازات اصلی تحریم‌های اصلی نیز برداشته شود.

استاد روابط بین‌الملل با اشاره به برخی از سخنان مطرح شده در جلسات کنگره آمریکا که در سایت کنگره آمریکا در دسترس است، گفت: کورکر رئیس کمیسیون سیاست خارجی آمریکا از شرمن درباره تحریم‌ها سؤال می‌کند و می‌گوید درباره تحریم‌ها که در مذاکرات با ایرانیان بحث شده است، طبق قوانین موجود، تحریم‌های تروریستی و حقوق بشری ایران نمی‌تواند برداشته شود که شرمن در پاسخ می‌گوید: ما این مسئله را به ایرانیان پای میز مذاکره اعلام کردیم.

وی افزود: در نامه 344 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که در جولای سال گذشته اعلام شده است نیز آنها اعلام کردند چیزی به‌نام تحریم هسته‌ای در برابر ایران وجود ندارد که البته آنها اشتباه کرده‌اند و 5 تحریم ایران مرتبط به هسته‌ای است.

ایزدی گفت: حرف‌هایی که در محافل مختلف آمریکایی و  حتی در طرح کورکر ــ منندز در کمیسیون تصویب شده و در حال تبدیل شدن به قانون است نیز گویای مبنای عمل قرار گرفتن همین سخنان آمریکایی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه به‌احتمال زیاد طرف ایرانی در خصوص بحث تحریم‌‌های غیرهسته‌ای اعلام می‌کند: "ما در حوزه غیرهسته‌ای نمی‌توانیم مذاکره کنیم" و این حرف درستی است، گفت: طرف ایرانی باید به طرف مقابل اعلام کند تحریم‌های هسته‌ای ایران با هدف هسته‌ای و برای رسیدن به مقاصد سیاسی وضع شده است. به‌طور قطع دولتی که از روز اول حمله عربستان به یمن خلاف منشور سازمان ملل به عربستان کمک کرد، حق صحبت در حوزه تروریسم و حقوق بشر را ندارد.

ایزدی افزود: طرف ایرانی باید به طرف مقابل خود این نکته را اعلام کند: "شما به‌دلایل سیاسی ما را تحریم کرده‌اید و در حال حاضر  بسته سیاسی را برای رسیدن به توافق پیشِ‌روی شما قرار داده‌ایم که قیمت آن برداشته شدن همه تحریم‌هاست." این همان نکته‌ای است که آقای ظریف و آقای روحانی به آن اشاره کردند و رهبر انقلاب هم چند بار آن را اعلام کردند.

استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد هدف طراحی مذاکرات رسیدن به توافق است، نه برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: آقای کری که طرف مقابل مذاکره است در کمیسیون سنا به‌صراحت اعلام می‌کند: ما با ایران در حال مذاکراتی هستیم که منع حقوقی برای ما ایجاد نمی‌کند و برای ما الزام‌آور نیست و در مقابل ایران را مجبور به تعهداتی می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات اخیر کنگره آمریکا افزود: کنگره طرف مقابل نیز در حال تعیین نتیجه است و دست مذاکره کننده خود را برای دادن امتیازات بسته و محدودیت‌هایی برای آن ایجاد کرده است. لذا مذاکره کنندگان ما نیز پای میز مذاکرات باید اعلام کنند: در تیم مذاکره کننده مقابل ما توانایی دادن امتیازات وجود ندارد و این در حالی است که ما (تیم‌ مذاکره کننده ایرانی) توانایی امتیازاتی را دارد همان‌گونه که امتیازاتی را داده است.

ایزدی در پایان سخنان خود با ارائه پیشنهاداتی به تیم مذاکره کننده گفت: دولت آمریکا باید متعهد شود تا زمانی که ایران پایبند تعهدات است تحریم‌های جدید علیه ایران وضع نکند.

وی در ادامه گفت: زمانی توافق ایران الزام‌آور خواهد بود که کنگره آمریکا و مجلس ایران آن را تأیید کنند. لذا اگر قرار است کنگره آمریکا با دولت آمریکا دعوا کند، در ابتدای کار و پیش از اینکه ایران تأسیسات هسته‌ای خود را دچار تغییراتی کرده باشد، صورت بگیرد.

ایزدی گفت: مجلس و کنگره آمریکا قبل از اینکه ایران بخش‌های مرتبط به خود را در توافقات اجرایی کند، آن را تصویب کنند.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد نیاز به بازبینی عمیق در طراحی مذاکرات داریم و باید طراحی‌ای صورت گیرد که هدف آن برداشتن تحریم‌ها باشد نه رسیدن به توافق با هر قیمتی.

 
ارسال نظرات